Einde persoonlijke dienstverlening aan grensarbeiders

Persbericht van Jonckers & Partners

Het Nederlandse Bureau voor Belgische Zaken (BBZ), onderdeel van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) Breda, biedt al ruim 50 jaar laagdrempelige en kostenloze persoonlijke dienstverlening aan grensarbeiders (bijeenkomsten, spreekuren, telefoon). Het Bureau fungeert ook als kenniscentrum voor andere belanghebbenden, zoals accountantkantoren, bedrijven, particulieren, vakbonden etc. in de grensstreek.

Persoonlijke dienstverlening vervalt door bezuinigingen. De persoonlijke dienstverlening door BBZ gaat mogelijk medio 2012 vervallen. SVB biedt dan uitsluitend nog elektronische dienstverlening via een website en email. Oorzaak is een bezuiniging die SVB moet doorvoeren in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Tweede Kamercommissie SZW zou op 6 april een definitief besluit over de bezuiniging nemen. De debatten werden op deze datum vroegtijdig beëindigd en zullen worden verder gezet op 19 april aanstaande.

Rem op economische groei
Zonder de persoonlijke dienstverlening van BBZ, voorziet Jonkers & Partners (advieskantoor met veel klanten die te maken hebben met Belgische, Nederlandse en Europese regelgeving over sociale zekerheid), en naast hun ongetwijfeld veel andere organisaties en bedrijven, een toename in probleemdossiers op het gebied van sociale zekerheid. Klanten zijn bijvoorbeeld jarenlang sociaal verzekerd in het verkeerde land. Gevolg: ingewikkelde premieverrekeningen en verlies van sociale zekerheidsrechten. Probleemdossiers kosten veel tijd en geld om op te lossen. Bovendien werken de problemen vaak door in de arbeidsverhouding tussen de grensarbeider en zijn werkgever. De arbeidsverhouding komt onder druk te staan en de motivatie om grensoverschrijdend te werken neemt af. Terwijl grensarbeid een belangrijke stimulans is voor de economische groei in de grensstreek.

Wat het meest verontrust is de mededeling van Dhr. Kamp in de commissievergadering van 6 april jongstleden dat "de voorlichting gewaarborgd wordt door een (verbeterde) website en een telefonische opvang. Mensen kunnen bij de SVB kantoren terecht." SVB gaat inderdaad over AOW, Anw en AKW.
Mogelijk is aan de aandacht van Dhr. Kamp ontsnapt dat de bureaus daarentegen naast voorgaande ook actief zijn , en een meer dan voortreffelijke kennis in huis hebben inzake:
1. AWBZ (dus alle volksverzekeringen).
2. Alle werknemersverzekeringen.
3. Alle Belgische en Duitse tegenhangers van de Nederlandse wetten inzake sociale zekerheid.
4. En bovendien hebben zij ook nog eens kennis van de EG-verordeningen die de sociale zekerheid binnen de EU coördineren. Het is trouwens ook zo dat CVZ en UWV de bureaus mede financieren.

Als we realistisch blijven moeten we toch vaststellen dat niet alle SVB kantoren al deze materies kunnen beheersen.

Er gaat toch niets boven een aanspreekpunt waar de ondernemers en werknemers een volledig antwoord kunnen krijgen op hun vragen, waarbij men tevens het causaal verband tussen het ene en het andere mee krijgt.

Was het trouwens niet Dhr. Kamp, die volkomen terecht, een pleidooi heeft gehouden voor de "één-loket gedachte".
Doorvoeren van de thans voorgestelde bezuiniging heeft een averechts effect.

Bijlagen: "taakstelling SZW-domein 2012-2015", brief van 14 maart van minister Kamp aan de voorzitter van de Tweede Kamer (p8, paragraaf 3.2.2).
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

Links:
http://www.j-p.be
Bijlage:
* taakstelling bezuiniging szwpdf




Razende Robot Reporter