MKB-Nederland


11 april 2011
Besluitvorming over bodembeheer is oneerlijk

Het overlegproces rondom het bodembeheer is niet transparant, stellen MKB-Nederland en VNO-NCW in een brandbrief aan staatssecretaris Atsma van Milieu. Bij overleg over normen en richtlijnen voor bodembeheer blijkt dat na de laatste commentaarronde vaak rigoureuze overheidsaanpassingen worden doorgedrukt. Het gevolg hiervan is een eisenpakket dat veel verder gaat dan de betreffende wet- en regelgeving met disproportionele lasten voor het bedrijfsleven. De ondernemersorganisaties vinden dit onacceptabel en eisen duidelijkheid hierover van de staatssecretaris.

Uit ervaring blijkt dat overheidsinstanties zoals het IPO (Interprovinciaal Overleg) en de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) een voorkeurspositie hebben in overlegtrajecten over bodembeheer. In de afrondende fase van het overleg zijn de documenten eenzijdig en ingrijpend gewijzigd. Ook komen teksten, waarover overeenstemming kan worden bereikt, in de praktijk zeer moeizaam tot stand. MKB-Nederland en VNO-NCW vinden deze werkwijze van de overheid oneerlijk, niet transparant en niet acceptabel. Zij eisen garanties dat het proces transparant en democratisch is en dat de overheidspartijen geen voorkeurspositie krijgen.

De ondernemingsorganisaties overleggen graag met de overheid over de invulling van praktische uitvoeringseisen van wet- en regelgeving, mits deze gestelde eisen niet verder gaan dan de wet- en regelgeving zelf. Dat lijkt in het overleg over de Nederlandse Richtlijn Bodembescherming (NRB) en de AS6700 SIKB `Inspectie Bodembeschermende Voorzieningen' (AS6700) anders uit te pakken. Beide documenten zijn van belang voor toepassing van de Wet milieubeheer, de Europese richtlijnen IPPC/IED en het Activiteitenbesluit. VNO-NCW en MKB-Nederland vragen Atsma met klem om de aanpassingen van de normen AS 6700 en NRB niet vast te stellen.
*