Ingezonden persbericht

Nederlander belegt om oude dag veilig te stellen
Vrouwen behoedzamer dan mannen

Den Haag, 11 april 2011 - De beleggende Nederlander neemt de toekomst in eigen hand. Ruim de helft (55%) van hen belegt met als doel het pensioen of inkomen aan te vullen. Beleggen om éérder met pensioen te kunnen is van minder belang. Slechts een vijfde hoopt door beleggen voor zijn 65e te kunnen stoppen met werken. Dat blijkt uit onafhankelijk, representatief onderzoek onder 500 Nederlanders, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van financieel dienstverlener Robein Vermogensspecialisten.

Het laten groeien van het vermogen (54%) en financiële onafhankelijkheid (35%) zijn de andere belangrijkste redenen om te beleggen. Daarnaast zet een op de tien beleggers het vermogen opzij voor de kinderen of kleinkinderen.

Sparen of beleggen?
Het hogere rendementsperspectief is de belangrijkste reden voor Nederlanders om beleggen te verkiezen boven sparen (31%). Bijna een op de vijf Nederlanders kiest voor beleggen omdat het risico dan zelf kan worden bepaald in ruil voor een hoger verwacht rendement. Voor 16% is de huidige lage rente op spaargeld, in combinatie met de inflatie, een drijfveer om te beleggen. Een kleine groep Nederlanders belegt gewoonweg omdat het spannender is (7%). "Sparen is voor velen nog steeds een automatisme, maar lang niet altijd de beste optie," vindt Ruud Hageman, directeur bij Robein Vermogensspecialisten. "De rente op het spaargeld wordt ingehaald door de inflatie en de vermogensrendementsheffing. Per saldo spaart men dus niets of zelfs negatief. Hoewel beleggen niet bij iedereen past, is het zeker iets om over na te denken."

Vrouwen behoedzamer
Mannen kiezen eerder voor beleggen (43%) dan vrouwen (22%). Wanneer vrouwen beleggen, doen zij dat ook minder vaak zelf dan mannen (37% vs. 61%). Ruim een kwart van alle Nederlanders laat zijn geld beleggen door een specialist zoals een vermogensbeheerder of beleggingsadviseur. Vrouwen zijn daarin niet alleen behoedzamer, ze hechten ook meer waarde aan de reputatie van een vermogensbeheerder (28% vs. 21%). Ook lijken ze vaker dan mannen te kiezen voor een beleggingsspecialist bij een grootbank of private bank (52% vs. 46%). Mannen geven eerder de voorkeur aan een kleinere en onafhankelijke partij op de markt (21% vs. 16%).

Naast het advies van een financieel adviseur, is internet een belangrijke bron van informatie over beleggen. Mannen gebruiken dit kanaal vaker dan vrouwen (30% vs. 24%). 7% van de Nederlanders laat zijn geld ook daadwerkelijk beleggen door een internetaanbieder. Voor zowel mannen als vrouwen zijn consumenten- en klanttevredenheidsonderzoeken een belangrijke kennisbron (19%). Daarnaast raadplegen ze regelmatig hun vrienden (13%).

Hoog rendement minder belangrijk
Bij de keuze voor een vermogensbeheerder zijn deskundigheid en betrouwbaarheid belangrijker dan de hoogte van het rendement. De top-3 van eisen van de Nederlandse belegger ziet er als volgt uit:
1. Deskundigheid 63,2%

2. Betrouwbaarheid 61,6%

3. Lage kosten 47,6%

Een hoog rendement staat opvallend genoeg niet in de top-3. "Terwijl dat toch het uiteindelijke doel is van beleggen," zegt Hageman. "Het is een fabeltje dat lagere kosten automatisch een hoger rendement betekenen. Een beleggingsdoelstelling halen vraagt maatwerk, omdat markt- en persoonlijke omstandigheden ieder moment kunnen veranderen. Daarbij kun je je beter niet blindstaren op de kosten alleen, want het is minstens zo belangrijk waarin en hoe er belegd wordt."

Vertrouwen
Ondanks de economische crisis zegt een op de twee Nederlanders (50%) evenveel vertrouwen te hebben in vermogensbeheerders als voor de crisis. Jongeren en jong volwassenen (18 t/m 40 jaar) hebben zelfs meer vertrouwen gekregen (6%). Redenen voor het vertrouwen zijn: betere controles, minder risico en hoger rendement, maar ook een beter financieel plan en visie. 48% van de Nederlanders heeft door de crisis minder vertrouwen gekregen in beleggingsadviseurs. Veel genoemde redenen zijn het gebrek aan inzicht en het niet tijdig signaleren van de crisis.

Over Robein
Robein is sinds 1981 een financiële dienstverlener en biedt hoogwaardige en persoonlijke dienstverlening op het gebied van lijfrentes, vermogensbeheer en beleggen. Het bedrijf bestaat uit Robein Leven en Robein Vermogensbeheer. Met circa 55 medewerkers behaalt Robein een jaaromzet van ongeveer 120 miljoen euro. Het totaal aan toevertrouwde middelen bedraagt ruim 750 miljoen euro.

Robein staat voor heldere informatie, lage kosten en persoonlijke dienstverlening. In haar streven naar de hoogste klanttevredenheid is Robein aantoonbaar succesvol. In consumentenonderzoeken is Robein al drie jaar op rij als meest gewaardeerde levensverzekeraar naar voren gekomen. Meer informatie: www.robein.nl.

Noot voor de redactie (