Ingezonden persbericht


GEWIJZIGD PERSBERICHT BEKENDMAKING WINNAAR KLIMAATSTRAATFEEST

HIER feliciteert de winnaar van het Nationale Klimaatstraatfeest

De derde editie van het Klimaatstraatfeest is gewonnen door de deelnemers van het Beatrixplein in Bennebroek. Piet Paulusma zou dit zondag 10 april in een feestelijke uitzending van zijn weerbericht bekendmaken. De organisatie heeft echter, vanwege de schietpartij in Alphen ad Rijn, besloten deze uitzending af te gelasten.

Piet Paulusma zou afgelopen zondag voor zijn weerbericht op SBS6 bij de winnende straat op bezoek gaan om hen te feliciteren met het winnen van de competitie. Wegens de schietpartij in Alphen ad Rijn heeft de organisatie er echter voor gekozen deze feestelijke uitzending niet door te laten gaan. Alle deelnemers kregen gisteren wel, zoals gepland, bericht over de definitieve Top 500 van beste straten in de competitie, maar de feestelijkheden blijven dus achterwege.

In totaal deden er dit jaar 5094 straten mee aan het Klimaatstraatfeest. Ze namen kleine energiebesparende maatregelen als het indraaien van spaarlampen, plaatsen van douchezandlopers en tochtstrips en het wassen op lagere temperaturen. Maar ook de grote ingrepen gingen ze niet uit de weg: zo brachten 13 huishoudens in de Roerstraat in Amersfoort gezamenlijk spouwmuurisolatie aan en installeerden 9 huizen in de Johan van Oldebarneveldtsingel in Steenwijk zonnepanelen op hun daken. De beste 500 straten winnen een straatfeest, waarvoor sponsor Dirk van Broek ruim 3500 feestpakketten à ¤ 40,- per stuk heeft geschonken.

Het Beatrixplein is een zeer verdiende winnaar, want de 34 huishoudens uit deze straat verzamelden gedurende de competitie maar liefst 301.643 klimaatpunten. Dat is bijna twee keer zoveel als de nummer twee in de competitie, de Nachtegaalstraat in Tegelen die 157.881 klimaatpunten verzamelde! De nummer 3 in de competitie werd de Oudaen in Eindhoven met 149.119 klimaatpunten Het Beatrixplein verdiende hun recordaantal klimaatpunten o.a. met het isoleren van hun huizen, het organiseren van autovrije dagen en klimaatvriendelijke etentjes, door hun gemeente en woningcorporatie actief bij het Klimaatstraatfeest te betrekken en met een zelf geschreven en gecomponeerd Klimaatlied. Wat vervolgens ook nog eens door de bewoners én tientallen basisschoolleerlingen in de gemeente Bloemendaal werd ingestudeerd en gezongen!

Opvallend is dat het sociale kenmerk van de campagne aanslaat: energie besparen wordt een stuk leuker als je het niet in je eentje hoeft te doen. Daarbij is energie besparen niet alleen goed voor het klimaat, het is ook goed voor de huishoudportemonnee én door deelname aan de competitie goed voor de sfeer in de straat. Sible Schöne, programma directeur van de HIER Klimaatcampagne, is trots op de campagne: 'Het Klimaatstraatfeest is een nieuwe manier van maatschappelijke actie, concreet en oplossingsgericht. Los daarvan is het nog gezellig en goedkoper ook.'

Het Nationale Klimaatstraatfeest is een initiatief van de HIER Klimaatcampagne, de campagne van ruim 30 maatschappelijke organisaties van Nederland die werken aan de oplossing van het klimaatprobleem. In de campagne werkt de HIER Klimaatcampagne samen met Agentschap NL, Buurtlink, de Fietsersbond, Meer met Minder, Milieu Centraal, Natuurmonumenten, Stichting Band op Spanning, Vereniging Eigen Huis, de Woonbond en diverse gemeenten. De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Essent en door Dirk van den Broek, Procter&Gamble, Kieskeurig.nl en VELUX. Zie voor meer info: www.klimaatstraatfeest.nl


---


Noot voor redacties

Einde persbericht, voor meer informatie (