Ingezonden persbericht


Onderzoek toont aan: 3D Blu-ray filmervaring raakt mensen het meest


· Neurologische studie vergelijkt reactie op films kijken op 3D Blu-ray, Blu-ray en DVD


· Films op Blu-ray roepen méér emotie op


· Blu-ray filmverkopen verdubbelen jaarlijks

Voorburg, 11 april 2011 - 3D Blu-ray geeft een entertainmentervaring die mensen meer bij films betrekt dan bij een standaard Blu-ray Disc of DVD, blijkt uit neurologisch onderzoek. De onderzoekers van Mindlab International hebben de aandacht, emotie en betrokkenheid van mensen getest bij het kijken van films die op verschillende dragers voor home entertainment staan. Uit het onderzoek blijkt dat films op 3D Blu-ray Disc het hoogste scoren op aandacht, emotie en betrokkenheid. 3D Blu-ray wordt op de voet gevolgd door de gewone Blu-ray Disc. Mensen voelen zich het minst betrokken bij films op DVD.

Naast deze onderzoeksresultaten zijn ook de laatste Europese verkoopcijfers bekend gemaakt. Het marktonderzoeksbureau Futuresource Consulting berekende dat in 2010 45 miljoen films op Blu-ray Discs zijn verkocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2009. Ook in de Benelux was een verkoopverdubbeling zichtbaar. Nu met 3D Blu-ray steeds vaker thuis van 3D films uit de bioscoop kan worden genoten, verwacht de marktonderzoeker dat de populariteit van Blu-ray in 2011 verder toeneemt.

In het najaar van 2010 heeft Mindlab International in opdracht van de Blu-ray Disc Association de neurologische studie uitgevoerd op het Sussex Innovation Centre in Groot Brittannië. Voor het onderzoek zijn de deelnemers gekoppeld aan apparatuur die hun hartslag, geleidingsvermogen van de huid (EDA) en de hersenactiviteit (EEG) opneemt, terwijl zij filmclips en trailers bekeken in het 3D Blu-ray, Blu-ray en DVD format. Telkens werden de clips van drie films in willekeurige volgorde getoond.

Aandacht

Uit de vergelijking van de aandachtniveaus voor de drie formats blijkt dat de deelnemers gemiddeld 12% meer oplettend waren bij het kijken naar 3D Blu-ray dan bij Blu-ray én 17% meer oplettend bij Blu-ray Disc dan bij een standaard DVD. Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD schiet het aandachtsniveau met 29% omhoog.

Emotie

Ook de emotionele reactie van de deelnemers liet een significante stijging zien bij het kijken naar een film op Blu-ray Disc vergeleken met DVD. Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD was de emotionele reactie 8% heftiger.

Betrokkenheid

Uit de meting van de betrokkenheid blijkt dat de respondenten 7% meer betrokken waren bij de film op 3D Blu-ray dan bij dezelfde film op Blu-ray Disc en 12% meer betrokken bij Blu-ray Disc dan bij DVD. Bij de vergelijking van 3D Blu-ray met DVD was de betrokkenheid zelfs 18% groter.

"Deze studie laat zien dat Blu-ray niet alleen vanuit technologisch oogpunt een grote stap voorwaarts is," vertelt Danielle Tamis, woordvoerder van de Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux. "Blu-ray geeft ook een kijkervaring die méér losmaakt bij mensen. Als je naar een film op Blu-ray kijkt, voel je de emotie, drama en spanning beter. En wanneer je daar 3D aan toevoegt, beleef je de film nóg intenser."

Duncan Smith, Managing Director van Mindlab International, geeft een wetenschappelijke toelichting op de uitkomsten. "Het onderzoek toont aan hoe een formatverbetering de kijker beïnvloedt op zowel bewust als onbewust niveau. Door het scherpere contrast van Blu-ray kunnen de hersenen beter verwerken wat zij zien, omdat de hersenen minder moeite hoeven te doen zich op de beelden te focussen. De 3D Blu-ray technologie verhoogt de emotie en de betrokkenheid van de kijker als geen ander. De extra oog- en hoofdbewegingen van de respondenten tijdens het kijken naar filmclips en trailers op 3D Blu-ray onderstrepen dit."

Dr. David Lewis-Hodgson, Chairman en Research Director van Mindlab International, voegt daaraan toe: "Psychologisch onderzoek naar waarnemingen suggereert dat de hersenen de voorkeur geven aan 3D beelden. De hersenen interpreteren 2D beelden als 3D beelden zodra dat mogelijk is. Dit is vanuit evolutionair perspectief logisch, omdat we de echte wereld in 3D zien. 2D beelden in drukwerk of op een scherm bestaan nog niet zo lang. Nu er steeds meer bewijs komt dat mensen visuele informatie zelf in 3D omzetten, kunnen we concluderen dat de huidige 3D beelden prettiger zijn voor ons visuele systeem dan de traditionele 2D beelden."

Zie voor meer informatie over de Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux: http://www.facebook.com/BlurayBenelux

Voor meer informatie, het Engelstalige onderzoeksrapport met voorwoord van Dr. Lewis-Hodgson en/of het opvragen van beeldmateriaal:

Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux

Daniëlle Tamis en Monique van der Wardt

Tel: +31 70 354 90 00

E-mail: pers@stichtingblu-ray.nl

U kunt via onderstaande link en persbericht en rechtenvrij beeldmateriaal in hoge resolutie downloaden:

http://www.hvdmpersberichten.nl/algemeen/110411.html

Gaarne bij gebruik van foto vermelden: copyright Rob Wilkinson / Mindlab International.

Bij vragen over de ontwikkeling en/of producten van de bij Stichting Blu-ray Disc Promotie Benelux aangesloten bedrijven kunt u contact opnemen met de perswoordvoerders van het betreffende bedrijf.

Research backgrounds

Research was conducted by Mindlab International ltd at the Sussex Innovation Centre in Brighton, between 8th and 11th November 2010. For more information on Mindlab, please visit: www.themindlab.co.uk

There were 24 participants in the test (12 male and 12 female), all aged between 18 and 54 (average 34). Test participants watched three clips, in all three formats, from 90 to 180 seconds in length. The clips were all from major Hollywood studio produced films from the last 12 months (one action adventure, one family animation and one musical drama).

Skin conductance (electro-dermal activity EDA) is a sensitive psychophysiological index of changes in sympathetic autonomic arousal that is integrated with emotional and cognitive states. To measure EDA, participants were fitted with small electrodes to two fingers of their non-dominant hand. The effects of a stimuli cause a physiological reaction. As an individual becomes more emotionally aroused there is an increase in skin conductivity. Conversely, a lower EDA reading indicates a more relaxed state. Phasic EDA reflects both cognitive and emotional demands of a stimulus.

Brain activity, measured using EEG allows us to distinguish the following features:
* Attention - This is the amount of focus and concentration and any given time.
* Emotion Direction - This measures an approach or withdrawal response and indicates whether the emotional response of the participant is positive or negative.

These features are used, in conjunction with phasic EDA to create the engagement metric.

----------