ChristenUnie



Meer kansen voor groen wegvervoer

wegen_snelweg_file dinsdag 12 april 2011 14:33 Vandaag heeft de Transportcommissie van het Europees Parlement gestemd over de invoering van een Europees systeem van tolheffing. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is blij dat er een belangrijke stap is gezet met dit onderwerp. Hij vindt vooral van belang dat er nu voorstellen zijn aangenomen die het wegvervoer stimuleren schoner te worden. Van Dalen: ,,Over dit onderwerp wordt in Brussel al vele jaren gesproken. Het lijkt er op dat nu een besluit mogelijk is: de Raad van Ministers en het Europees Parlement zijn er vrijwel uit. Ook liggen er voorstellen op tafel die het wegvervoer aanzienlijk vergroenen. Die kans moeten we nu verzilveren!"

Zo heeft het Europees Parlement vandaag het voorstel aangenomen dat Euro VI vrachtwagens (de meest schone vrachtwagens) pas vanaf 2017 moeten meebetalen aan de tolheffing in Europa. Ook gaan de vervuilende vrachtwagens (EURO 0 t/m 3) beduidend meer betalen. Van Dalen: ,,Het Europese systeem voor tolheffing is gebaseerd op het idee dat de kosten voor het gebruik van de weg worden doorberekend aan de gebruikers van de weg. Dat is een eerlijk en rechtvaardig principe. Door schone vrachtwagens korting te geven en vuilere vrachtwagens extra te belasten worden ondernemers gestimuleerd te investeren in schone vrachtwagens. Dat is winst voor én Nederland én het milieu. Voor Nederland omdat het Nederlandse wagenpark één van de schoonste van Europa is: dat biedt kansen voor Nederlandse vervoerders. Voor het milieu omdat alle wegvervoerondernemers in Europa worden gestimuleerd hun oude vrachtwagens te vervangen door nieuwe en schonere modellen."

Tolheffing

Wel is Van Dalen teleurgesteld dat het Europees Parlement ook voorstellen heeft aangenomen waardoor op sommige momenten de tolheffing drie keer zo hoog is dan normaal, en op andere momenten nul. Van Dalen: ,,Het is goed dat wegvervoerders ook worden gestimuleerd gebruik te maken van de weg op die tijden dat het daar minder druk is. Maar hierin is het Europees Parlement doorgeslagen. Vrachtwagens buiten de spits betalen dan helemaal niets meer voor het gebruik van de weg. Dat is niet in lijn met het idee achter het Europese systeem van tolheffing. Gelukkig heeft de Raad van Ministers op dit dossier een redelijker standpunt!"

Transport