Media alert

Bedrijfsstrategieën worden nauwelijks gecommuniceerd en uitgevoerd

~ Onderzoek SuccessFactors en Accenture: bedrijven handelen niet naar eigen strategie ~

Amsterdam, 12 april 2011 - Bedrijven handelen momenteel niet in overeenstemming met hun strategie en zakelijk leiders zijn zich daarvan bewust. Tachtig procent van hen erkent zelfs dat ze niet het uiterste doen om strategie binnen de hele organisatie bekend te maken, en er ook niet naar handelen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van SuccessFactors en Accenture.

De belangrijkste bevindingen:

* Grote ondernemingen schieten te kort bij het monitoren, motiveren en vasthouden van hun werknemers. Slechts 17 procent van de organisaties kent alle uitmuntend presterende werknemers en zoekt naar manieren om hen voor toekomstige rollen op te leiden.
* Tweederde van de organisaties kent een prestatiebeloningsprogramma, maar slechts één op de vijf daarvan garandeert in alle gevallen dat de beloning zorgvuldig op de bijdrage is afgestemd.
* Slechts 12 procent van de respondenten die de prestatiedoelen van personeel volgen, beschikt over een IT-systeem dat de informatie levert die nodig is voor prestatiedoel-management en -implementatie. Bijna vier op de tien organisaties probeert de daadwerkelijke prestatietijden te meten, maar beschikt niet over de vereiste data en systemen om dit te ondersteunen.
* Van de organisaties die IT-systemen gebruiken om de voortgang van prestatiedoelen en de productiviteit te meten, is in 79 procent van de gevallen de productiviteit de afgelopen vijf jaar toegenomen. Dit geldt voor slechts 47 procent van de organisaties die gebruik maken van systemen op basis van papier, e-mail en spreadsheets.
* Organisaties zijn het erover eens dat er een kritieke bedrijfsbehoefte bestaat aan de uitvoering van strategieën. Toch beweert slechts 20 procent van de bedrijven de strategieën intern zeer goed door te geven. Slechts 18 procent zegt zeer goed te zijn in het omzetten van bedrijfsstrategieën in prioriteiten en doelen. Slechts 15 procent zegt zeer goed te zijn in het afstemmen van activiteiten van werknemers op de bedrijfsstrategie.
* Bijna drie van de vier respondenten waarvan de bedrijven technologieën voor samenwerking gebruiken - zoals CubeTree van SuccesFactors - zijn van mening dat hun organisaties de strategieën goed tot zeer goed doorgeven, vergeleken met 62 procent die op managers vertrouwt om de informatie naar beneden toe door te geven.

"Het boeken van zakelijke successen in de nieuwe economie bestaat uit meer dan simpelweg de juiste koers varen of het herdefiniëren van een nieuwe strategie. Dit zijn slechts de minimale vereisten", aldus Erik Berggren, vice-president Customer Results & Global Research bij SuccessFactors. "Het belangrijkste zijn de mensen die de strategie uitvoeren - waaronder veel mensen die de CEO's en het senior management nooit ontmoeten. Het is van essentieel belang dat managers het werk van hun team afstemmen op de algehele bedrijfsstrategie, en het is inmiddels duidelijk dat veel van hen niet weten hoe ze dat op effectieve wijze moeten doen. Bij SuccessFactors werken we dagelijks samen met de klant om deze problematiek aan te pakken, en via onze BizX-oplossingen (Business Execution) helpen we bedrijven deze tendens om te buigen."

"De benoemingstermijn van een CEO is gedaald van 8,1 tot 6,3 jaar", zegt Vinzenz Kremer, Managing Director en Executive Partner bij Accenture. "Hoe CEO's reageren op de nieuwe economie bepaalt of ze al dan niet slagen. Bij het inspelen op deze reactie hebben senior managers nu de beschikking over technologieën om het personeel in te zetten bij de uitvoering van de strategie. De organisaties die slagen, beschikken over strategische HR-mensen in de voorhoede, en hebben geïnvesteerd in systemen waarmee ze hun personeelbestand kunnen afstemmen via een combinatie van prestatiedoelen, doelstellingen, prestatiebeloning, beoordelingen en effectieve communicatiekanalen voor de bedrijfsstrategie."

Het volledige onderzoeksrapport, 'The Link Between Strategic Alignment and Staff Productivity' en de bijbehorende whitepaper van SuccessFactors Accenture, 'Wie zijn de winnaars in de Next Economy', zijn te vinden op http://www.successfactors.nl/.

Onderzoeksmethodiek
SuccessFactors en Accenture hebben de onafhankelijke onderzoekspecialisten op het gebied van technologiemarkten van Vanson Bourne ingehuurd om het onderzoek uit te voeren. In september/oktober 2010 zijn 450 gesprekken gevoerd met senior besluitvormers op andere afdelingen dan HR binnen grotere ondernemingen. De organisaties hadden wereldwijd 3000 werknemers of meer in dienst. Het breed opgezette onderzoek werd uitgevoerd in de VS, West-Europa (Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk), Scandinavië (Noorwegen, Zweden, Denemarken), Australië en India. De beoogde bedrijfssectoren waren: Financial Services, Manufacturing, Technology, Communications & Utilities, Retail, Distribution & Transport, Travel, Leisure & Entertainment, Consumer Services en FMC (Fast Moving Consumer goods).


***Niets in dit document dient te worden opgevat als juridisch advies of als suggestie om de wervingsstrategie, de beleidsregels voor uitdiensttreding of enig ander arbeidsgerelateerd beleid te wijzigen. Dergelijke handelingen kunnen namelijk implicaties hebben die buiten het bereik van het onderzoek van Vanson Bourne vallen.