Ingezonden persbericht

Aon: Automonteur wordt elektromonteur, autoverkoper wordt mobiliteitsadviseur Risicoanalyse elektrische auto in de 21e eeuw

Rotterdam, 12 april 2011 - Risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon brengt met de recent verschenen risicoanalyse, over de facilitaire-, operationele-, financiële- en technische-aspecten van elektrisch rijden, de risico's van deze nieuwe vorm van mobiliteit in kaart. Duurzaam rijden zit in de lift. Uit de analyse wordt echter duidelijk dat de Nederlandse markt nog niet helemaal klaar is voor elektrisch vervoer op grote schaal. Het is zonneklaar dat een elektrische auto heel anders is dan een conventionele auto.

Nu de elektrische auto op het punt van volwassenheid is beland, wordt pas echt duidelijk dat veel aspecten die rondom conventionele auto's zijn georganiseerd, anders bekeken moet worden. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat moet worden gestreefd naar een (laad)infrastructuur die zowel kwalitatief als kwantitatief wordt ingericht volgens de meest recente ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit. Verder verandert het risicoprofiel van de autodealer. Een automonteur wordt elektromonteur en de autoverkoper wordt mobiliteitsadviseur. Diepgaande kennis over nieuwe hybride aandrijftechnieken, laadprocedures en thuislaadvoorzieningen is noodzakelijk. Ook zakelijke mobiliteitsbudgetten zullen in een ander daglicht komen te staan.

Positie auto in verzekeringsmarkt
In de risicoanalyse van Aon komen onderwerpen aan bod als uniformiteit in het batterijmanagement, procedures voor data-uitwisseling voor hulpverleners en samenwerking met energie- en petrochemiebedrijven over laadinfrastructuur. Daarnaast wordt de positie van de elektrische auto in de verzekeringsmarkt, de veiligheidsnormen en de regelgeving met betrekking tot het geluid van elektrische auto's in de stad, besproken.

De analyse levert een essentiële bijdrage aan de visie op de huidige en toekomstige veiligheidsaspecten van elektrisch rijden. Elektrisch rijden staat of valt met (veilige) laadinfrastructuur en -capaciteit. Het onderzoek dat vooraf gaat aan de risicoanalyse maakt duidelijk dat elektrisch rijden zo nieuw en baanbrekend is, dat partijen sneller bereid zijn om met elkaar in gesprek te gaan over investeringen in het nog veiliger maken van elektrisch rijden. Aon levert daarbij op adviserende wijze haar bijdrage.

Aanleiding voor Aon om de risicoanalyse samen te stellen, waren de wijzigingen in het risicoprofiel van de bedrijven in de automotivebranche door de introductie van elektrische voertuigen. Elektrisch rijden wordt steeds bepalender. Vanuit dat perspectief heeft Aon risico's geïdentificeerd en waar mogelijk oplossingen geformuleerd.

Over Aon
Aon Nederland, toonaangevend adviseur in risicomanagement, employee benefits en verzekeringen, draagt bij aan het realiseren van de ambities van zijn cliënten. In Nederland heeft Aon 10 kantoren met 1.800 medewerkers. Het bedrijf maakt deel uit van Aon Corporation, Chicago, USA. Het wereldwijde Aon-netwerk omvat circa 500 kantoren in meer dan 120 landen en telt ruim 59.000 medewerkers. Hiermee is Aon een van de grotere financiële dienstverleners ter wereld. Aon Corporation is gespecialiseerd in financiële en verzekeringsdienstverlening en staat genoteerd aan de effectenbeurs van New York (NYSE:AON). Aon is hoofdsponsor van Manchester United, lees hierover op www.aon.com/unitedin2010. Meer informatie over Aon: www.aon.nl.

Meer informatie over de risicoanalyse en het persbericht: www.aon.nl/elektrischrijden