Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 12 april 2011

TLN en EVO: 'Plannen Transportcommissie EP bedreigen wegvervoer'

Spitsheffing drijft vervoerders op kosten en maakt bevoorrading lastig

De Transportcommissie van het Europees Parlement (EP TRAN) wil een aantal ingrijpende maatregelen nemen die het wegvervoer in Europa ernstig beperken. Dat blijkt volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO uit de herziening van de Eurovignetrichtlijn die vandaag in deze commissie in stemming is gebracht. De vervoerders en verladers hebben grote bezwaren tegen de voorstellen van de Transportcommissie. Ze drijven bepaalde groepen vervoerders op hoge kosten terwijl de files er niet korter door worden en het milieu er niet op vooruit gaat. De Nederlandse vervoerders en verladers hebben nu hun hoop gevestigd op het voltallige EP en de lidstaten die de voorstellen nog moeten goedkeuren.

Spitsheffing benadeelt vrachtverkeer
De Transportcommissie heeft als doel om vervoer duurzamer te maken en wil daarom dat lidstaten ondermeer de mogelijkheid krijgen om vrachtauto's tijdens bepaalde uren te weren uit de spits. Zo wil EP TRAN dat lidstaten straks gedurende een periode van acht uur per dag buitensporig hoge toltarieven in de spits kunnen heffen om daarmee het vrachtverkeer uit de spits weren. TLN en EVO wijzen er echter op dat veel vrachtverkeer wordt gedwongen om tijdens spitsuren te laden en lossen omdat zij gebonden zijn aan gemeentelijke regels. Zodoende wordt deze groep vervoerders in de toekomst mogelijk opgezadeld met een flinke kostenstijging zonder dat zij een alternatief heeft.

Personenverkeer blijft buiten schot
TLN en EVO wijzen bovendien op het feit dat de personenauto ten onrechte buiten schot blijft. Immers, verreweg het grootste deel van het verkeer in de spits bestaat uit personenverkeer. Hierdoor zal de file- en milieuoverlast nauwelijks verminderen. Verder wordt het verschil tussen dal- en spitstarief zo groot (zo'n verdrievoudiging) dat de spitstoeslag in de praktijk neerkomt op een verkapt rijverbod. Stedelijke distributie wordt op die manier onbetaalbaar.

Opbrengsten niet geoormerkt
Weliswaar wil EP TRAN dat de lidstaten de opbrengsten van de extra heffingen voor een deel besteden aan infrastructuur, maar in de praktijk zullen de opbrengsten vooral worden geïnvesteerd in railinfrastructuur. TLN en EVO willen juist dat de maatregelen modaliteitneutraal zijn. Dit houdt in dat de opbrengsten geoormerkt moeten worden om ervoor te zorgen dat die weer terugstromen naar investeringen die het meest effectief bijdragen aan het duurzamer maken van het wegtransport en het wegnemen van de externe schade die door de transportsector wordt veroorzaakt.

Nog niet definitief
De stemming is nog niet definitief en moet nog worden goedgekeurd door de plenaire vergadering en de EU-lidstaten zelf. De intentie van het EP is echter duidelijk. TLN en EVO hebben nu de hoop gevestigd op de plenaire stemming van het Parlement. Deze stemming zal later dit jaar plaatsvinden.