Gemeente Meppel



-

Jeugdappel Bevrijdingsdag Meppel 13 april

13-04-2011 -

In het Wilhelminapark is het traditionele Jeugdappel gehouden.

Woensdag 13 april werd in het Rosarium van het Wilhelminapark in Meppel met leerlingen van groep 8 van de basisscholen en de jongste leerlingen van het voortgezet onderwijs, het traditionele Jeugdappel gehouden. Sinds 2006 organiseert het Comité 4 & 5 mei het Jeugdappel op de Bevrijdingsdag van Meppel: 13 april.

Na het hijsen van de vlaggen door Scouting Meppel hield de Burgemeester, de heer Mr. J.C. Westmaas, een toespraak:

Dromen van vrede
"Het is 13 april 2011. Het is vandaag 66 jaar geleden dat Meppel werd bevrijd. 66 jaar geleden kwam de droom van Meppeler vaders, moeders en kinderen uit. Samen hadden zij in de jaren 1940 tot en met 13 april 1945 iets meegemaakt dat zij nooit meer opnieuw wilden meemaken. Samen
- jong en oud - hadden ze één droom. De droom van de vrede.

Ik heb nagedacht over de droom van de vrede. Kunnen jij en ik nog dezelfde droom dromen? Hebben wij nog dromen over vrede?

Als je iets echt te weten wil komen dan ga je eerst kijken of er al iets over geschreven is. Ik vond veel verhalen met de titel 'dromen van vrede', maar niet het verhaal dat ik met jullie vanochtend wil delen.

Wat ik wel vond was een verhaal van een Joodse familie die hier in Meppel woonde en die hier in de Hoofdstraat een winkel had. Een fijn gezin waarvan de vader en de moeder er van droomden dat hun drie kinderen (dochters) zouden opgroeien en gelukkig zouden worden in ons Meppel. Het liep heel anders. In 1941 kregen de vader en moeder een brief waarin stond dat hun drie kinderen niet meer in Meppel naar de lagere en de middelbare school mochten. En dat alleen omdat ze joods waren.

Stel je eens voor dat jouw ouders vandaag zo'n brief zouden krijgen en je vanaf morgen niet meer naar jouw eigen school kan; je vanaf morgen niet meer naast je beste vriend of vriendin in de klas mag zitten, alleen omdat ...! Ja, waarom eigenlijk? Heel eenvoudig omdat mensen kunnen bedenken dat andere mensen er niet meer bij horen.

Mijn verhaal over de familie gaat verder, want niet alleen mochten de meisjes niet meer in Meppel naar school. Maar ook de vader en de moeder werd het moeilijk gemaakt. De winkel moest dicht en de vergunning om te mogen werken als zelfstandige werd ingetrokken. De fietsen moesten worden ingeleverd. Er werd een (joden)ster ingevoerd die je op de kleding moest dragen als je buiten was. Elke dag opnieuw werd het gezin verder opzettelijk in de problemen gebracht. Slag op slag werd hen toegebracht. En op een dag werd de vader gearresteerd.

Hij kwam met 585 andere mannen en vrouwen in een kamp in Duitsland, genaamd Auschwitz, en werd daar anderhalve maand nadat hij was gearresteerd om het leven gebracht. Zijn vrouw en zijn drie kinderen bleven (zonder de vader) in Meppel achter. Dat duurde maar drie maanden. Toen werden zij ook uit hun huis gehaald en afgevoerd via Westerbork naar hetzelfde vreselijke kamp Auschwitz. Negen dagen nadat ze uit hun huis, in Meppel, waren gehaald stierven ze allemaal. De vader en de moeder waren nog geen veertig. De kinderen 16, 15 en 9 jaar. De Meppeler familie Salomon, Evalina, Hendrijette, Hendrika en Mientje Zaligman.

Zestien, vijftien en negen jaar. Negen jaar. Dat is de leeftijd die jullie net voorbij zijn. Vijftien en zestien jaar. Dat is de leeftijd waar jullie naar toe gaan.

Wat denken jullie nu? Denken jullie nu over wat je zomaar kan over komen, of denk je: dat kan en zal ons nooit gebeuren? Ik denk dat jullie het laatste denken: Dat kan en zal ons nooit gebeuren. Ik denk zelfs dat de vader en de moeder en de drie kinderen Zaligman dat ook heel lang gedacht hebben. Ik denk dat zij allen droomden dat mensen weer met elkaar zouden omgaan als voor de oorlog. Zij droomden van een wereld waarin het weer vrede zou zijn.

Wij leven in een land en in een stad waarin het vrede is. En dan komt bij mij de vraag boven. Kun je nog wel dromen van vrede als je in vrede leeft? Of is dromen van vrede alleen maar mogelijk als het oorlog is? Als je op die vraag (is dromen van vrede alleen mogelijk als het oorlog is) ja zegt, dan is er iets vreemds aan de hand. Want dan zeg je eigenlijk ook dat het woord 'vrede' alleen maar bestaat als er geen oorlog is.

Ik wil natuurlijk, net als jullie, een antwoord hebben. Dus ik heb een dik woordenboek er bij gepakt. Ik heb gezocht naar het woord vrede. En ja, het staat er: vrede is de tegenstelling van oorlog. Toen vroeg ik mij af of bij het woord oorlog dan staat 'tegenstelling van vrede'. Het staat er niet. Oorlog is 'strijd tussen twee of meer volken'. Zoek het ook maar eens op.

Vrede is geen oorlog, maar oorlog is niet hetzelfde als geen vrede. Vreemd! Of zou het juist bewust zo opgeschreven zijn in de dikke boeken, om ons allemaal steeds opnieuw een opdracht mee te geven. Ik denk dat dat zo is. Volgens mij is die opdracht de volgende: als je in vrede leeft en woont dan moet je er altijd voor blijven vechten om de vrede te behouden. Dat is een ander gevecht dan het gevecht in de oorlog. Het is het gevecht in en met jezelf, om keer op keer de ander (buurman, buurvrouw, vriend, vriendin, broer, zus, ouders ...) te zien staan. Keer op keer de ander de ruimte te geven om ook te spelen, te wonen, te werken in of op de plek waar jij ook speelt, woont en later gaat werken.

Blijf dromen over vrede, juist in tijden waarin we in vrede leven en deel die droom met anderen. Houdt die droom levend, want alleen op die manier bewaken en bewaren we de vrede voor ons zelf, voor onze omgeving, voor onze stad en voor ons land.

Jullie waren hier vanochtend. Jullie weten wat er jou en anderen kan gebeuren als de vrede niet bewaakt wordt.
De vrede is een droom waarin we echt mogen leven. Een droom die voor iedereen bereikbaar is en blijft als we hem aan elkaar onvermoeibaar blijven uitleggen, en zelf keer op keer onze droom blijven waar maken."

Floor van Heuvel (Mgr. Niermanschool) en Daphne Schoemaker (Anne Frankschool Oosterboer) droegen gedichten voor.

Na het zingen van het Wilhelmus legden Rochelle Verstraete (Mgr. Niermanschool) en Tim Cremers (Anne Frankschool Oosterboer) samen met de Burgemeester een krans bij het Oorlogsmonument van Titus Leeser.

De bijeenkomst werd besloten met een defilé van de aanwezigen langs het monument. Christelijke Muziekvereniging De Bazuin zorgde voor muzikale ondersteuning.

Meppel vlagt van zonsopgang tot zonsondergang.

Informatie over het Comité 4 & 5 mei geeft mevrouw J.R. Frijlink-Kroeze via e-mail j.frijlink@meppel.nl