GroenLinks voorstellen koolstoftax Grote tekst

GroenLinks verwelkomt voorstellen koolstoftax

Woensdag 13 april 2011, 12:54u - Bas Eickhout

BRUSSEL, 13 april - Vandaag heeft de Europese Commissie voorstellen gepresenteerd over hoe de minimumtarieven voor energie aangepast dienen te worden. GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout verwelkomt het voorstel van de Commissie: "Huishoudens, bedrijven en de transportsector verspillen te veel energie en onze afhankelijk van olie-importen is een bedreiging voor onze economische groei. Wij zijn met de Commissie van mening dat een koolstofbelasting een goed middel is om dit tegen te gaan. Door de vervuiler te laten betalen kunnen loonbelastingen omlaag en gaat de werkgelegenheid omhoog."

In de bestaande richtlijn uit het jaar 2003 zijn de minimumtarieven voor kolen, diesel, benzine en andere energiebronnen gebaseerd op hun energievolume in plaats van de energie-inhoud en CO2 uitstoot. Hierdoor ontstaan perverse situaties waarin bijvoorbeeld de meest vervuilende energiebron, kolen, het laagste minimumtarief heeft. Dat wordt in het voorstel aangepakt door de introductie van een CO2-belasting op sectoren die buiten het CO2 emissiehandelssysteem vallen: "Vieze kolen hebben in de huidige situatie een voorrangspositie op duurzamere energievormen zoals biomassa. Dat pakt de Commissie terecht aan, de minimumbelasting voor het gebruik van kolen voor de verwarming van huizen wordt meer dan vertienvoudigd bijvoorbeeld."

Eickhout is teleurgesteld dat de Commissie het nalaat om de wildgroei aan uitzonderingen drastisch terug te dringen: "Op de kerosine die gebruikt wordt in vliegtuigen hoeft geen energiebelasting betaald te worden, waardoor regeringen in feite 30 miljard euro kado doen aan vliegmaatschappijen. Reizigers hoeven ook al geen belasting te betalen op hun vliegticket. Duurzamere transportvormen zoals de trein kunnen moeilijk opboksen tegen deze oneerlijke concurrentie. Ik zou daar paal en perk aan willen stellen."

In Nederland is de energiebelasting veelal hoger dan de minimumtarieven die nu worden voorgesteld. Maar ook Nederland zal als dit voorstel wordt aangenomen haar belastingtarieven moeten aanpassen. Het minimumtarief per liter diesel zal dan namelijk hoger worden dan die voor benzine, terwijl er momenteel in Nederland een hoger belastingtarief voor benzine geldt. Eickhout vindt dit terecht: "Dieselauto´s zijn zuiniger dan auto´s die op benzine rijden. Maar een liter diesel heeft een grotere energie- en CO2-inhoud dan een liter benzine en daarom is een liter benzine milieuvriendelijker dan een liter diesel. Nederland heeft weliswaar een verschil in wegenbelasting voor diesel en benzine, maar het principe de vervuiler betaalt komt niet tot uiting."