Duits-Nederlandse Handelskamer

Nederland wil meer samenwerking bij dienstverlening

Berlijn, 13 april 2011

Nederland wil op het gebied van dienstverlening intensiever gaan samenwerken met Duitsland. Alleen door het afbouwen van markthindernissen en een eenvoudiger toegang tot de aangrenzende arbeidsmarkt kunnen beide landen hun groei op de dienstverleningsmarkt voortzetten, zei minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Maxime Verhagen woensdag ter gelegenheid van een ondernemersforum van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Berlijn. Het evenement vond plaats in het kader van het staatsbezoek van koningin Beatrix aan Duitsland.

Op Europees niveau zou de economie door verbeterde marktvoorwaarden met ongeveer 140 miljard euro kunnen groeien, zo vervolgde Verhagen. Nederland wil daarom meer dan ooit met Duitse ondernemingen, overheden en onderzoeksinstituten samenwerken. Verhagen noemde als voorbeeld de samenwerking met de deelstaat Noordrijn-Westfalen op het gebied van elektromobiliteit. Ook digitale koppeling is een bestanddeel van de toekomstige strategie.

Verschillende Nederlandse dienstverleners maakten van het forum gebruik om zich aan Duitse zakenpartners voor te stellen. In 2010 importeerde Duitsland dienstverleningen ter waarde van meer dan tien miljard euro uit Nederland. Tegelijkertijd exporteerde de Bondsrepubliek diensten ter waarde van meer dan zes miljard euro. "Dat zijn indrukwekkende getallen, maar er is nog ruimte voor verbetering", aldus DNHK-voorzitter Dick de Boer. Nederland is de op één na belangrijkste handelspartner van Duitsland. Veel Nederlandse dienstverleners zijn in Duitsland marktleider, zoals de online-bank ING-DiBa, uitzendbureau Randstad en musicalorganisator Stage Entertainment (VandenEnde).

Voor een klein land als Nederland bestaat er geen alternatief voor export, benadrukte Bernard Wientjes, directeur van werkgeversorganisatie VNO-NCW, tegenover de meer dan 130 toehoorders van het forum, waar verschillende vertegenwoordigers van grote ondernemingen hun opwachting maakten. "Dat betekent ook dat we juist de relatie met ons belangrijkste partnerland Duitsland moeten onderhouden," aldus Wientjes. Hij juichte het toe dat de Nederlandse delegatie van het staatsbezoek ook talrijke ondernemers telde. "Nederlanders bezitten de bijzondere eigenschap hun eigen succesformules kritisch te bekijken en zich op hun doelmarkten geheel aan de behoeften van hun klanten aldaar aan te passen. Dat is het geheim van hun internationale succes", benadrukte Wientjes.

Stage Entertainment heeft de helft van zijn 4.000 medewerkers in Duitsland in dienst, waarvan alleen al 1.000 in Hamburg. "Wij hebben van Hamburg de op twee na grootste musicalstad ter wereld gemaakt", aldus Stage-CEO Henk Kivits. Musicals als `Tarzan', `The lion king' en `The phantom of the opera' genieten in Duitsland een cultstatus. Onlangs startte de Berlijnse musical `Hinterm Horizont' met muziek van Udo Lindenberg - een show die heel bewust op de couleur locale inspeelt.

Ook andere Nederlandse dienstverleners geven hun Duitse klanten een vertrouwd gevoel. Zo gebruikt ING DiBa in zijn imagecampagne de slogan `DiBa und Du'. Niet alleen de klanten moeten zich hierdoor bij de bank thuisvoelen, het moet ook de medewerkers motiveren. "Juist voor een dienstverlener is de identificatie van de medewerkers met het bedrijf heel belangrijk om het product op een geloofwaardige manier op de klant over te kunnen brengen", aldus Roland Boekhout, CEO van ING DiBa. "Niet voor niets zijn wij inmiddels de meest geliefde bank van Duitsland".

Dat is voor een uitzendbureau als Randstad moeilijker. "Wij zijn er in ieder geval heel blij mee dat Duitsland nu een minimumloon in de uitzendbranche invoert", aldus Randstad-CEO Ben Noteboom. Dat zou er volgens hem toe kunnen bijdragen dat de maatschappelijke acceptatie van uitzendwerk ook in de Bondsrepubliek toeneemt. Op dit moment bestaat slechts 2,5 procent van het arbeidsaanbod in Duitsland uit uitzendwerk. Hier ligt dus nog een groot potentieel. De integratie van de Europese arbeidsmarkt zal in Duitsland dan ook tot meer flexibiliteit leiden.Een nauwere samenwerking tussen beide landen is van groot belang, daar waren alle sprekers het over eens. "Wij exporteren 25 procent van onze goederen en 13 procent van onze diensten naar Duitsland", aldus Noteboom. "Nederland is succesvol omdat Duitsland succesvol is. Bedankt Duitsland!"