Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Huisartsenpraktijken verbeteren kwaliteit samen met patiënt

13 april 2011

Tien huisartsenpraktijken in Noord-Holland en Overijssel & Drenthe hebben met het doorlopen van het traject Door Cliënten Bekeken (DCB) samen met hun patiënten in kaart gebracht wat ze vinden van hun dienstverlening. Zij ontvingen hiervoor het DCB-certificaat.

Patiënten waren over het algemeen tevreden over de praktijken, die deelnemen aan de module Pluspraktijk van Zilveren Kruis Achmea. Met de verbeterpunten die de patiënten aandragen gaan de huisartsen met hun assistenten als team voortvarend aan de slag. Verbeteren kan immers altijd!

Een avondspreekuur, betere bereikbaarheid per email, geen pauzes meer tussen de middag en een betere bewegwijzering door het telefonische keuzemenu. Dat zijn een paar onderdelen waaraan gewerkt gaat worden door de huisartsenpraktijken in Noord-Holland en Overijssel & Drenthe. Dit allemaal om de (telefonische) bereikbaarheid van de praktijken in beide regio's te verbeteren. Patiënten vinden dit een belangrijk speerpunt; `t DCB traject maakt dit zichtbaar.

De huisartspraktijken zijn enthousiast over de methode. Er is vanuit de medewerkers veel draagvlak om aan de pilot mee te doen en het werd erg op prijs gesteld dat er ruimte was om met de praktijken onderling ervaringen uit te wisselen. Ook het patiëntenpanel werd zowel door de huisartsen en de patiënten als een nuttig onderdeel van het traject gezien.

Met inmiddels 70 geïnteresseerde praktijken op de wachtlijst gaan ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV, medeontwikkelaar en uitvoerder van het traject, en de NPCF samen met Zilveren Kruis Achmea dit voorjaar werken aan brede implementatie van `Door Cliënten Bekeken voor Huisartsenpraktijken'.