Ingezonden persbericht


Persbericht
's-Hertogenbosch, 13 april 2011

Internationaal onderzoek bij leraren en directies

Uitgeverij Malmberg presenteert de resultaten van een internationaal onderzoek bij leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Met als belangrijkste conclusie; leraren willen meer tijd besteden aan individuele leerlingen en het leerresultaat verhogen. Vooral in Nederland voelen leraren zich gehinderd door administratieve rompslomp, buitenschoolse activiteiten en overleg binnen en buiten school. Voor Malmberg is dit een bevestiging dat leraren meer geholpen willen worden met leermiddelen die tijd besparen en het leerrendement helpen verhogen.

Internationaal onderzoek bij leraren.
Het representatieve onderzoek is door de moedermaatschappij van Malmberg "Sanoma Learning & Literature" geïnitieerd en gehouden in Nederland, België, Finland, Polen en Hongarije. Dit zijn de landen waar Sanoma actief is in de educatieve sector. Opvallend is dat in al deze landen de leraren in basis- en in voortgezet onderwijs de volgende probleemgebieden zien:
- te weinig tijd voor individuele begeleiding. Vooral in Nederland wordt gesignaleerd dat leraren veel tijd aan administratieve taken en extra werkzaamheden buiten de klas besteden. Tijdsintensieve taken zijn het nakijken van toetsen en overleg met het team
- de vraag naar meer leerresultaat en

- omgaan met leerlingen met een leer- of gedragsprobleem.

Vraag naar efficiënt en resultaatgericht lesgeven. De uitkomsten van het onderzoek zijn voor uitgeverij Malmberg een bevestiging dat leermiddelen nog efficiënter moeten zijn voor leraren. De nieuwe generatie leersystemen van Malmberg zijn verder verbeterd om leraren en directeuren te helpen bij de genoemde problemen en uitdagingen.

In het basisonderwijs presenteert Malmberg:

Oefen- en toetssoftware die automatisch nakijkt en rapporteert De nieuwe generatie Malmberg oefensoftware is maximaal gebaseerd op zelfstandig oefenen door de leerling. De oefensoftware past zich automatisch aan op het niveau van de leerling. Er is nu een koppeling van rekentoetsen aan het meestgebruikte leerlingvolg- en schooladministratie-systeem ParnasSys. De rekentoetsresultaten worden automatisch ingelezen en dat geeft tijdswinst en minder overnamefouten.

De nieuwe Digibord software is makkelijk inzetbaar en efficiënt De software volgt exact het lesmenu en bij iedere opdracht staan direct de benodigde hulpmiddelen klaar zoals filmpjes, afbeeldingen, audio of links.

In het Voortgezet onderwijs presenteert Malmberg:

De nieuwe generatie lesmethodes waarmee docenten verschillende leerroutes kunnen aanbieden aan leerlingen. Elke leerling volgt een basisroute die wordt afgesloten met een digitale adviestoets. Op basis van deze toets volgt een score en bijbehorend advies en een vervolgleerroute waarmee de leerling zelfstandig mee aan de slag kan.

De nieuwe generatie lesmethodes bieden extra tools die de docent veel tijd besparen zoals een uitgebreid leerlingvolgsysteem en Presentator; een tool met kant-en-klaar materiaal om een interactieve presentatie te geven via een digitaal schoolbord. Enkele nieuwe generatiemethodes zijn: Praktische Economie, WereldWijs, Talent, Realtime, Economisch bekeken en Biologie voor jou.

Kijk op www.malmberg.nl voor een uitgebreidere toelichting van het onderzoek en de nieuwe generatie methodes.

============Einde persbericht================

Voor de redactie,

Ingezonden persbericht