Universiteit van Tilburg

Persbericht 14 april 2011

Kinderen filosoferen op Dag van de Filosofie

De Tilburgse Dag van de Filosofie heeft dit jaar een voorprogramma voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Onder leiding van filosofen, waaronder Bas Haring, gaan kinderen filosoferen over 'goed leven'. Filosoof Herman de Regt opent de bijeenkomst, die een initiatief is van ZuivereZaken en Jan Bisschops in samenwerking met Tilburg University, Bibliotheek Midden-Brabant en de Fontys Hogeschool Pedagogiek.

Marieke Donders (ZuivereZaken) en Jan Bisschops (ouddocent PABO) namen dit initiatief voor filosoferen met kinderen, omdat ze de trend signaleren dat mensen elkaar minder vaak laten uitpraten en eerder in conflict komen. Als kinderen al vroeg leren om met andere meningen om te gaan, zou je ruzie eerder kunnen voorkomen, is de gedachte. Maar het initiatief is ook bedoeld filosofie in het onderwijs te stimuleren. Kinderen kunnen daarbij leren om zelfstandig tot een oordeel komen, onder meer door naar anderen te luisteren. Daarnaast kunnen kinderen met ouders en leerkrachten ervaren dat filosoferen leuk is, overal kan en ook dat iedereen het kan.

De Universiteit van Tilburg haakte aan bij het initiatief: filosoof Herman de Regt zal de kinderbijeenkomst openen, net zoals Dag van de Filosofie. Het kinderthema 'goed leven' sluit aan bij dat van de Dag van de Filosofie, dat 'Lust of het goede leven' luidt (zie www.dagvandefilosofie.nl).

Filosoferen met kinderen past in de oprichting van een Regionaal Wetenschapsknooppunt door Tilburg University, van waaruit activiteiten voor basisschoolleerlingen worden georganiseerd. Een van de onderwijsmodules daarin is 'Leren filosoferen' voor het primair onderwijs. Het Wetenschapsknooppunt/Kinderuniversiteit Tilburg wordt gelanceerd op 20 april (zie persbericht).

'Filosoferen met kinderen' is een initiatief van Jan Bisschops, Marieke Donders (ZuivereZaken), Tilburg University (Center for Knowledge Transfer & Center for Science and Values ), Wetenschapsknooppunt / Kinderuniversiteit Tilburg, Bibliotheek Midden-Brabant, Fontys Hogeschool Pedagogiek.