SGP


SGP blij met steun amendement 'langstudeerders'

De SGP vindt het terecht dat langstudeerders een hoger collegegeld gaan betalen. Er moet wel een fatsoenlijke overgangsregeling zijn zodat studenten niet voor voldongen feiten worden geplaatst. Kamerlid Dijkgraaf is blij dat het kabinet zijn amendement steunt: âMet een constructieve houding richting het kabinet blijken er mooie resultaten te boeken.â

---

Langstudeerders
Elbert Dijkgraaf (SGP)
14 april 2011

MdV! Er is een tijd om te studeren en een tijd om af te studeren. Deze boodschap zou zo in het rijtje van de prediker uit de Bijbel kunnen staan. De SGP zet er een dikke streep onder. Het kabinet verbindt er met het wetsvoorstel langstudeerders ook financiële consequenties aan. Lang studeren blijft mogelijk, maar wel tegen een hoger tarief. De SGP steunt deze hoofdlijn. Daarbij is een fatsoenlijke invoering echter noodzakelijk. Ik ben blij dat het kabinet inmiddels aangeeft dat zij het idee van de SGP steunt om de invoering een jaar uit te stellen. Ook zittende langstudeerders zitten daardoor veilig.

De SGP toetst het wetsvoorstel aan twee vragen:
- levert het wetsvoorstel de beoogde positieve effecten?
- doet het wetsvoorstel recht aan het hoger onderwijs?

Wat zijn de positieve effecten?

Binnen een ambitieuze studiecultuur kan lang studeren simpelweg niet als recht worden gezien. Het wettelijk collegegeld biedt bescherming tegen ongewenste gevolgen van de vrije markt, maar die bescherming door de overheid kan volgens de SGP geen onbeperkt recht zijn. Naarmate studenten uitlopen met hun studie mag meer financiële verantwoordelijkheid gevraagd worden. We moeten de nominale duur van de studie serieuzer nemen. We bepalen toch niet voor niets dat een studie binnen een aantal jaar afgerond kan worden? Ook op andere gebieden houden we elkaar aan termijnen. Een kabinet dat vier jaar de tijd heeft komt er niet mee weg wanneer zij aankondigt pas na vijf of zes jaar op de resultaten afgerekend te willen worden.

Prikkels om het gedrag van studenten te veranderen zijn moeilijk meetbaar. Het is onmogelijk om met zekerheid exacte percentages te noemen. Daar hebben we mee te leven. De SGP koestert niet de illusie dat dit wetsvoorstel de oplossing bij uitstek is om het studierendement te verbeteren, maar is er wel van overtuigd dat dit wetsvoorstel een relevante bijdrage levert. Het is opmerkelijk dat door verschillende partijen wordt betwijfeld dat het wetsvoorstel effectief is, terwijl de signalen uit de studentenbevolking een krachtige bevestiging zijn dat het tegendeel het geval is.

Het financiële plaatje van het kabinet voor het hoger onderwijs lijkt niet helemaal op het SGP-programma. Toch wil de SGP de verantwoordelijkheid om de overheidsfinanciën op orde te brengen niet gemakkelijk ontlopen. Niet onbelangrijk is daarom dat dit wetsvoorstel bijdraagt aan een financieel plaatje waarin zowel forse bezuinigingen nodig zijn om de staatsschuld aan te pakken als de nodige investeringen gedaan moeten worden. Weliswaar draagt de onderwijsbegroting per saldo niet bij aan de achttien miljard bezuinigingen, maar de langstudeerdersmaatregel zorgt er wel voor dat investeringen in het hoger onderwijs mogelijk zijn.

Doet het voorstel recht aan het hoger onderwijs?

Studeren mag geen schrale bedoening zijn. De SGP vindt dat studeren meer is dan zo snel en efficiënt mogelijk door het hoger onderwijs zien te komen. Persoonlijke vorming is onmisbaar. Graag nodig ik de staatssecretaris uit om toe te lichten hoe hij de rol van vorming ziet in het licht van zijn voorstellen voor het hoger onderwijs. Het kabinet maakt in de stukken onderscheid tussen nominale en wenselijke studieduur. Kan uit de nota naar aanleiding van het verslag opgemaakt worden dat het kabinet de nominale studieduur in principe voldoende vindt om als langstudeerder aangemerkt te worden, maar dat het uitloopjaar eigenlijk bedoeld is voor vormende activiteiten?

De Raad van State wijst er terecht op dat bij de invoering van de langstudeerdersmaatregel een beleidsafweging gemaakt moet worden tussen rechtszekerheid en rechtsgelijkheid van studenten. Zittende studenten mogen niet voor voldongen feiten worden geplaatst. Tegelijk vindt de SGP het vreemd dat de wetgever ervan uit moet gaan dat zittende langstudeerders nog geen stap in hun studie gezet hebben. Het zou betekenen dat een student die al vier doet over een driejarige bachelor nog drie jaar krijgt, omdat hij nog geen enkel studiepunt heeft gehaald. Dat is niet alleen oneerlijk, maar ook ondenkbaar. Met een jaar uitstel zijn de huidige langstudeerders al geholpen. Het advies van de Raad van State geeft ook aan dat het probleem met rechtszekerheid minder pregnant is wanneer er een overgangstraject zou zijn.

De SGP begrijpt dat het voorstel voor collegegeldvrij besturen enkele haken en ogen kent. Het is bovendien de vraag of het wenselijk en eerlijk is om allerlei uitzonderingen te maken. Tegelijk vraagt de SGP zich af of het huidige voorstel nog flexibeler kan. Voor besturen kan de overgang van bachelor naar master bijvoorbeeld een lastig punt zijn. Het is namelijk het moment waarop zij doorgaans bestuur zijn. Daarom zou overwogen kunnen worden de uitsteljaren vrij inzetbaar maken voor studenten die zowel een bachelor als een master volgen. Het lijkt een beetje op het systeem van de jokerjaren bij terugbetaling van de studielening. Naast het uitgangspunt van het wetsvoorstel kunnen studenten er dan voor kiezen de twee jaren uitloop in te zetten na de bachelor of de master. Kan de staatssecretaris aangeven wat de consequenties hiervan zijn en hoe hij dit idee waardeert?

Deeltijdstudenten worden in het wetsvoorstel hetzelfde behandeld als voltijdstudenten. Daarmee komt de positie van deeltijdstudies onder druk te staan. Kan de staatssecretaris aangeven welke redenen en voordelen er nog zijn om als deeltijdstudent ingeschreven te staan? In hoeverre heeft deze regeling juridisch gezien bestaansrecht? De SGP begrijpt dat voorkomen moet worden dat de deeltijdroute een sluiproute wordt. Ziet de staatssecretaris echter mogelijkheden om deeltijdstudenten langere uitloop te geven, wanneer alleen die studenten worden erkend die vanaf het begin van hun studie als deeltijder staan ingeschreven?

Het is duidelijk dat studenten met een functiebeperking of ernstige ziekte ontzien moeten worden. Het wetsvoorstel biedt in ieder geval de mogelijkheid van een extra uitloopjaar. Dat biedt wat de SGP betreft een goede basis Daarnaast kunnen bij algemene maatregel van bestuur nog nieuwe categorieën worden aangewezen die uitgezonderd worden. Voor de behandeling van het wetsvoorstel is het relevant om te weten welke strekking dat besluit heeft. Graag ontvang ik een nadere toelichting.

Studenten lenen vaker en meer voor hun studie. Hoewel dat op zich geen probleem is, kunnen daardoor toch problemen ontstaan. Veel studenten zijn wel slim, maar niet berekenend genoeg. Zij bedenken zich onvoldoende wat hun lasten in de toekomst zullen zijn. Hoe gaat de regering de voorlichting door DUO verbeteren en concretiseren? De overheid maakt er in breder verband immers ook attent op dat lenen geld kost. Een hypotheek op dit dossier door onnodig leengedrag moet we zoveel mogelijk voorkomen.

Slot
Het kabinet heeft bij aanvang de hand uitgestoken naar de oppositie. Een welwillende en constructieve houding van de oppositie is dan van groot belang. De SGP ziet in de tegemoetkomingen rond de langstudeerders passend onderwijs mooie vruchten van die opstelling. Het belangrijkste is dat er inhoudelijk verbeteringen worden geboekt. Zowel studenten als zorgleerlingen zijn met de recente verschuivingen gebaat.