Ingezonden persbericht


T-Mobile beste online aanbieder van prepaid

Simyo en Vodafone volgen in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een prepaid simkaart, presteert de website van T-Mobile het best. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. Simyo en Vodafone volgen op enige afstand op de respectievelijk tweede en derde plaats. De respondenten gaven in totaal 232 individuele beoordelingen over 53 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
T-Mobile.nl wordt door 45% van de respondenten bezocht. Vanwege de grote spontane naamsbekend van de aanbieder, komen de meeste bezoekers er door direct het webadres in te typen. De website maakt vervolgens grote indruk door op bijna alle onderzochte thema's op de eerste plaats te eindigen. 15% van de respondenten wijst T-Mobile aan als favoriete aanbieder.

Respondenten die Simyo.nl bezoeken, doen dit juist vrijwel altijd via Google. 47,5% komt op de website terecht, al deze bezoekers besluiten om erop door te klikken. Simyo scoort vooral goed op de thema's Eerste Indruk en Informatiewaarde. Ook Simyo wordt door 15% van de respondenten als favoriet aangewezen.

Vodafone eindigt met een Web Performance Score van 6,1 op de derde plaats. De helft van de respondenten bezoekt de website tijdens de oriëntatie. Vodafone.nl krijgt vooral positieve waarderingen voor Informatiewaarde en Vertrouwen. 10% van de respondenten kiest voor een prepaid kaart van Vodafone.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 46 jaar oud en in het bezit van een prepaid simkaart. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren op producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een prepaid simkaart voor hun mobiele telefoon. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat regulier usability onderzoek overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website optimaliseren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de online strategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'Ga op zoek naar een prepaid simkaart voor uw mobiele telefoon.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van een prepaid simkaart. Leeftijd: tussen de 20 en 46 jaar oud Verdeling geslacht: 57,5% vrouw, 42,5% man

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Noot voor de redactie (