EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

14 april 2011

EVO en TLN in eerste reactie positief over fiscale agenda weekers

Afschaffing verpakkingenbelasting bespaart bedrijven ergernis, administratie en hopelijk ook kosten

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zeggen in een eerste reactie positief te zijn over de fiscale agenda die staatssecretaris Weekers vandaag presenteerde. De belangenorganisaties van het verladend en vervoerend bedrijfsleven zijn ingenomen met het streven van de staatssecretaris om het belastingstelsel te vereenvoudigen. Dat de vennootschapsbelasting wordt aangepast noemen de verladers en vervoerders goed voor het vestigingsklimaat van ons land. Positief is ook dat de ondernemersfaciliteiten voor kleine bedrijfjes zoals zzp'ers, meer gericht wordt op groeiende ondernemers. EVO en TLN kunnen zich vinden in de agenda die de staatssecretaris heeft met de verdere harmonisatie van energiebelastingen met andere Europese landen. Harmonisatie kan een bijdrage leveren aan het level playing field binnen de EU. Het is nog niet duidelijk wat het kabinet met het eurovignet wil en wat aanpassing gaat betekenen voor de kosten van het wegvervoer. Gezien de Fiscale agenda verwachten EVO en TLN geen hogere lasten. Verder vinden EVO en TLN dat kritisch gekeken moet worden naar de voorgestelde verschuiving van directe naar indirecte belastingen. Die mag niet leiden tot meer administratieve lasten voor het bedrijfsleven. EVO en TLN zijn ronduit enthousiast over de aangekondigde afschaffing van de Verpakkingenbelasting. Deze belasting draagt nagenoeg niets bij aan de reductie van milieuschade en zorgt bij bedrijven wel voor veel ergernis, hoge kosten en administratieve rompslomp. EVO en TLN zetten zich al jaren in voor de afschaffing; de Verpakkingenbelasting kwam jaren achtereen voor in de top-10 ergernissen van EVO-leden.

Aandacht voor administratieve lasten bedrijfsleven EVO en TLN zijn het eens met het streven van het kabinet naar een eenvoudiger belastingstelsel. Wel wijzen de belangenorganisaties op een potentieel risico van een verschuiving van directe naar indirecte belastingen. Veel indirecte belastingen worden namelijk geheven op het bedrijfsleven en brengen administratieve lastendruk met zich mee. Daarom pleiten zij ervoor dat het Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten (ACTAL) en de Tweede Kamer in het bijzonder aandacht schenken aan de gevolgen die deze fiscale agenda heeft voor de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.

Langgekoesterde wens: afschaffing verpakkingenbelasting Ondanks een aantal vereenvoudigingen is de verpakkingenbelasting een grote administratieve last die, gezien het beperkte milieueffect en de tegenvallende opbrengsten voor de overheid, niet gerechtvaardigd kan worden. Het EIM heeft ook berekend dat de belasting het bedrijfsleven alleen al in 53,5 miljoen euro heeft gekost. Afschaffen, zoals Weekers nu voorstelt, is en blijft de beste oplossing. Zeker gezien het feit dat de belasting volgens CE Delft nauwelijks effectief blijkt te zijn. Ook hebben EVO en TLN een kritische kanttekening bij de afschaffing van de verpakkingenbelasting. Weekers stelt namelijk dat bedrijven wel aan de rapportageverplichtingen moeten blijven voldoen en aan de verplichtingen voor de afvalinzamelingsystemen. De kosten hiervan moeten waarschijnlijk volledig door het bedrijfsleven worden voldaan, nu de bijdrage van het Rijk vanuit de opbrengsten uit de verpakkingenbelasting verdwijnt. Dus of de afschaffing van de verpakkingenbelasting ook echt voor minder kos ten voor het bedrijfsleven gaat zorgen, is onduidelijk.