ABN AMRO verovert koppositie in online onderzoek naar hypotheken

Persbericht van WUA B.V.

De Hypotheker afgelost als nummer 1 in online onderzoek van WUA!

Wanneer respondenten zich online oriënteren op een hypotheek, is de kans het grootst dat ze ABN AMRO aanwijzen als favoriete verstrekker daarvan. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in maart uitvoerde. De Hypotheker eindigt na twee overwinningen op rij op de tweede plaats, voor ING. De respondenten gaven in totaal 216 individuele beoordelingen over 60 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
De website van ABN AMRO wordt door significant meer respondenten bezocht dan in september 2010. De online vindbaarheid stijgt van 40% naar 57,5%. ABNAMRO.nl toont verbetering op alle door WUA! onderzochte thema's. Vooral op Web Imago en Vertrouwen wordt goed gescoord. Koos zes maanden eerder nog 5% van de respondenten voor een hypotheek van ABN AMRO, nu is dit aandeel gestegen naar 17,5%.

De Hypotheker levert vooral qua vindbaarheid in ten opzichte van de vorige meting. 55% van de respondenten bezoekt Hypotheker.nl tijdens de oriëntatie, terwijl het zes maanden eerder nog om 77,5% ging. Verder presteert de website vergelijkbaar met september 2010. 15% van de respondenten wijst De Hypotheker ditmaal aan als favoriet.

ING stijgt van de achtste naar de derde plaats. Ook ING ziet de online vindbaarheid sterk stijgen, van 30% naar 57,5%. ING.nl scoort vooral op de thema's Eerste Indruk en Vormgeving. 12,5% van de respondenten kiest op basis van de online oriëntatie voor een hypotheek van ING. Bekendheid en betrouwbaarheid worden daarbij veelvuldig als doorslaggevende factors genoemd.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 25 en 46 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten, hebben een vaste baan en een inkomen van minimaal 1x modaal. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een hypotheek van 250.000 euro. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: maart 2011
Case: 'U wilt een huis kopen van ongeveer 250.000 euro. Ga u oriënteren op een hypotheek op het internet.'
Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: - Inkomen van minimaal 1x modaal - Zelf een vaste baan of een partner met een vaste baan Leeftijd: tussen de 25 en 46 jaar oud
Verdeling geslacht: 55% vrouw, 45% man
Plaats onderzoek: Amsterdam
Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: september 2011

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.wua.nl



Razende Robot Reporter