Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

Jarige Wegenwacht zet multifunctioneel voertuig in

Den Haag, 15 april 2011

De Wegenwacht heeft vandaag op feestelijke wijze het nieuwe multifunctioneel voertuig geĂŻntroduceerd. Deze extra zware Volkswagen Transporter (T5) heeft alles aan boord voor het verhelpen van storingen aan een pechvoertuig. Mocht de storing niet verholpen kunnen worden, kan het wegenwachtvoertuig de pechauto ook wegslepen. Daarvoor is in de laadruimte een speciaal inklapbare afsleep-as gemonteerd.

In het nieuwe hulpverleningsvoertuig zijn de kasten met het gereedschap en de hulpmiddelen zo geplaatst, dat er in het voertuig ruimte is ontstaan voor het inbouwen van de afsleepas. Het voertuig is voorzien van twee schuifdeuren zodat de wegenwacht goed bij zijn gereedschap kan.

Het opladen van een defect voertuig op de afsleep-as kan in ruim tien minuten gebeuren. Daarna kan de wegenwacht de auto naar een andere plek vervoeren, bijvoorbeeld naar de dichtstbijzijnde garage. Daar kan vervolgens worden besloten wat het met het defecte voertuig moet gebeuren.

De ANWB zet twaalf van deze mulitifunctionele voertuigen bij wijze van proef in 't Gooi in. Mocht deze proef slagen dan volgen er later dit jaar meer.

Het voordeel voor het ANWB-lid is dat men in principe maar een keer op de Wegenwacht hoeft te wachten.

65 jaar Wegenwacht
Vlak na de Tweede Wereldoorlog vatte de ANWB het plan op om naar voorbeeld van de Engelse zusterclub Automobile Association (AA) auto's van leden met pech weer aan de praat te krijgen. Op 15 april 1946 ging de eerste hulpbrigade in Nederland van start: met zeven gele Harley Davidson Liberator motorfietsen. Met in totaal 1.2 miljoen pechhulpverleningen per jaar is de Wegenwacht tegenwoordig met 900 wegenwachten 24 uur per dag actief. 90% van de pechklanten kan na tussenkomst van de Wegenwacht hun weg met de eigen auto weer vervolgen.