Ingezonden persbericht


Het Nieuwe Solliciteren
Sneeuwbaleffect van Social Media biedt volop kansen

Amsterdam, 18 april 2011 - Het Nieuwe Solliciteren; een manier van solliciteren waarin de sollicitant zich in maximaal 140 tekens online presenteert aan een werkgever. Het lijkt ver gezocht, maar dat is het niet, blijkt uit diverse onderzoeken. Werkgevers zetten Social Media bovendien eenvoudig in als vacaturebank en op die ontwikkeling wordt handig ingesprongen. Neem bijvoorbeeld Vacaturetweeter.nl, een vacaturesite die op slimme wijze orde schept in de chaos van Twitter.

Twilliciteren
We kunnen er niet meer omheen, het sneeuwbaleffect van Social Media valt onmogelijk te negeren. Platforms als Hyves, Facebook en LinkedIn worden eenvoudig en kosteloos ingezet als medium en ook Twitter wint steeds meer terrein. Sterker nog; twilliciteren - solliciteren via Twitter - lijkt zich tot een ware trend te ontwikkelen.

Orde in de chaos
Bovenstaande trend brengt behoorlijk wat teweeg in de arbeidsmarkt. Met Social Media is immers een geheel nieuw platform ontstaan voor werkzoekenden, maar óók voor werkgevers. Nagenoeg alle vacaturebanken plaatsen tegenwoordig hun vacatures op Twitter en ook werkgevers zélf maken steeds vaker gebruik van dit populaire medium. En waarom ook niet? Het werkt snel en - ook niet onbelangrijk - geheel kosteloos. Bij elkaar opgeteld betekent dit dat Twitter zich lijkt te ontpoppen tot misschien wel de grootste vacaturebank van Nederland. Maar daardoor tevens de meest chaotische vacaturebank. De fanatieke Twitteraar zal het ongetwijfeld beamen; het verkeer op Twitter gaat razendsnel. Let je even een uur niet op, dan gaat er van alles aan je voorbij. Maar ook dáár is inmiddels een oplossing voor gevonden. Sterker nog; de eerste verzamelsites zijn inmiddels al in de lucht. Zo ook Vacaturetweeter.nl, een site waarop alle vacatures zijn verzameld die op Twitter voorbij komen. Een vooruitstrevend systeem, want de site werkt realtime en laadt iedere 30 seconden nieuwe vacatures. Bovendien kun je middels een geavanceerd zoeksysteem je persoonlijke voorkeuren aangeven. Net als bij ieder andere vacaturebank, alleen word je niet beperkt in je aanbod. Een ander bijkomend voordeel is het feit dat je gebruik kunt maken van Vacaturetweeter.nl, zónder zelf Twitteraar te zijn. Uiteindelijk zijn er immers nog altijd meer Nederlanders die géén gebruik maken van Twitter, dan andersom. Voor die mensen geldt; wel de lusten, niet de lasten. Wie op zoek is naar een baan, is gebaat bij een compleet en up-to-date aanbod, iets dat eerder onmogelijk leek. Met sites als Vacaturetweeter.nl lijkt de oplossing steeds dichterbij te komen. Het succes valt of staat met de kwaliteit van de vacatures op Twitter. Twitter is bij uitstek geschikt om vacatures in heldere kernwoorden te beschrijven. Als dat besef er bij iedereen is, kan de sneeuwbal wel eens heel hard gaan rollen...

NOOT VOOR DE REDACTIE,