Gemeente Rotterdam

Persbericht
Rotterdam, 19 april 2011

Parkeergarage Kruisplein bereikt laagste punt

Wethouder Hamit Karakus (Wonen, Ruimtelijke ordening en vastgoed) heeft dinsdag 19 april 2011 het laatste zand uit de nieuwe parkeergarage Kruisplein gegraven. Het laagste punt van de parkeergarage is nu bereikt: 20 meter diep. De ontgraving van de garage is voltooid. In totaal hebben 5.000 vrachtwagens ongeveer 120.000 m3 klei, veen en zand afgevoerd.

Parkeergarage Kruisplein past in de plannen van de gemeente Rotterdam om een aantrekkelijke binnenstad te maken die goed bereikbaar is. Door de bouw van de parkeergarage voorziet de gemeente in de groeiende parkeerbehoefte.

Ontwerp
'Stadsarchitect' Maarten Struijs ontwerpt een 20 meter diepe ondergrondse parkeergarage van vijf lagen, met plaats voor 760 auto's. In het ontwerp is veel aandacht voor veiligheid en vindbaarheid van de auto.

Ondergrondse straat
De afslag in de Weenatunnel geeft straks toegang tot een ondergrondse straat en rotonde. Op de verder te volgen ingang kan de automobilist kiezen voor de nieuwe parkeergarage Kruisplein of de parkeergarage Schouwburgplein.

Groene wandelboulevard
Boven de parkeergarage komt een groene wandelboulevard om over te flaneren. Stevige bomenrijen domineren straks het verkeersluwe plein. Gegaffelde platanen in een Y-vorm worden hiervoor speciaal gekweekt door de stadskwekerij. Samen met de Westersingel vormt het Kruisplein straks de culturele as van Rotterdam.

Rotterdam Centraal
Parkeergarage Kruisplein is een van de onderdelen van een groot infrastructureel project: Rotterdam Centraal. Rotterdam Centraal bouwt aan een aantrekkelijke en dynamische openbaarvervoerterminal met een nieuwe reizigerspassage, sporenkap en stationshal. Verder werkt Rotterdam Centraal aan het metrostation Centraal, de Weenatunnel en een fietsenstalling onder het Stationsplein. In 2014 zijn alle werkzaamheden afgerond en is ook het gebied rondom Rotterdam Centraal opnieuw ingericht.

De voortgang van het bouwproject Rotterdam Centraal is dagelijks te volgen via twitter en flickr: @rdamcentraal.

Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Iris Smid, projectleider Communicatie Rotterdam Centraal, telefoonnummer 06-533 93 029, emailadres: i.smid@gw.rotterdam.nl.

Bijlagen:
Afbeelding ondergrondse straat
Afbeelding groene wandelboulevard


---- --
Facts & Figures Parkeergarage Kruisplein
De Parkeergarage Kruisplein past in de plannen van de gemeente Rotterdam om een aantrekkelijke binnenstad te maken, die goed bereikbaar is en waar het aangenaam is om te verblijven. Met een opvallend en speels gebruik van kleur, licht en grote illustraties op de parkeerlagen heeft 'stadsarchitect' Maarten Struijs met Rotterdamse durf nieuwe inhoud gegeven aan ondergronds parkeren door maximaal aandacht te geven aan een aangenaam gevoel van veiligheid in de garage en aan de vindbaarheid van de auto.

Betrokken partijen
. Initiatiefnemer: Gemeente Rotterdam
. Uitvoerder: Gemeentewerken
. Architect: Maarten Struijs, Gemeentewerken
. Aannemer: Besix

Parkeergarage Kruisplein
. Start bouw: voorjaar 2009
. Gereed: voorjaar 2013
. Een 20 meter diepe parkeergarage van vijf lagen, met plaats voor 760 auto's. . Bijbehorend is een ondergrondse straat tussen de Weenatunnel, die zowel op de nieuwe garage als de bestaande parkeergarage Schouwburgplein aansluit. . Het Kruisplein wordt als verbinding tussen binnenstad en station één van de belangrijkste pleinen van de stad.

Bouw
. 5.000 vrachtwagens hebben 120.000 m3 grond afgevoerd. Bestaande uit 5 verschillende lagen van vier meter diep: 1. opgebracht zand
2. klei
3. holoceen veen
4. holoceen klei
5. pleistoceen zand
. Eind oktober wordt er op tien meter diepte een vliegtuigbom aangetroffen. Het is een 12-ponder uit de tweede wereldoorlog. De Explosieven Opruimingsdienst maakt dezelfde avond nog de bom onschadelijk. . 3.400.000 kg wapening wordt er gebruikt in de constructie. . Er zijn 125 lange stempels gebruikt, de komende tijd worden er nog 130 korte stempels aangebracht. . 222 prefab betonliggers worden aangebracht voor het dak. . Alleen al voor de keldervloer is 10.000 m3 beton nodig.

Groeiende parkeerbehoefte
. Verwachte aantal reizigers op Rotterdam Centraal in 2025 zal zijn toegenomen tot zo'n 323.000 per dag. . Dat is bijna een verdrievoudiging van het huidige aantal reizigers. . De Parkeergarage Kruisplein springt in op de groeiende parkeerbehoefte. . De nieuwe parkeergarage wordt midden in het centrum van de stad gebouwd.


---- --