Algemene Onderwijsbond

19-04-2011

Adviezen van Onderwijsraad zetten mbo-docenten centraal

De Algemene Onderwijsbond (AOb) omarmt de aanbeveling van de Onderwijsraad om meer te investeren in de professionaliteit van leraren in het beroepsonderwijs. Bestuurder Ben Hoogenboom ziet graag dat de minister steviger de touwtjes in handen neemt om de kwaliteit echt te verhogen. Er moet meer worden geïnvesteerd in docenten en meer aandacht naar de kwaliteit van lesuren. Daarnaast moet de doelmatigheid van het opleidingsaanbod in het mbo stevig op de schop.

Budget naar primair proces
Het percentage van de publieke bekostiging dat aan mbo-docenten wordt besteed is gedaald naar 55% van het personeelsbudget. De AOb is van mening dat de overheid aan de toekenning van de lumpsum voor personeel de voorwaarde moet verbinden dat tenminste 70% besteed wordt aan docenten. Bovendien zou lesgeven de kern moeten zijn van alle financiële berekeningen en dienen bestuurders te matigen met afdrachtpercentages voor zichzelf. AOb bestuurder Ben Hoogenboom: `De vandaag gepresenteerde rapporten van de Onderwijsraad zijn de zoveelste die constateren dat er moet worden geïnvesteerd in docenten. De minister doet er verstandig aan deze aanbevelingen over te nemen.'

Focus op kwaliteit
Volgens de AOb moet de focus meer op kwaliteit in plaats van kwantiteit liggen. Minister Van Bijsterveldt wil de onderwijstijd verhogen naar 850 naar 1000 uur in het eerste leerjaar. Hoogenboom: `In plaats van de aandacht te richten op een verhoging dient er veeleer gekeken te worden naar wat er in de lessen gebeurt. De definitie van `onderwijstijd' is veel te breed. Nu vallen hier ook zelfstudie, excursies en beroepspraktijkvorming onder. Zowel de invulling van de onderwijscontacttijd in de instelling als de invulling van de beroepspraktijkvorming oogsten veel kritiek. Met een kwantitatieve benadering pareer je die niet. Bovendien heeft zelfregulering de afgelopen jaren niet geleid tot een goede kwaliteit van onderwijs en examens.'

Doelmatig opleidingsaanbod
ROC's, AOC's en vakscholen beconcurreren elkaar met publiek geld door dezelfde (vaak kleine) opleidingen aan te bieden. Zo kent de regio Groot Amsterdam 27 mbo-instellingen die allemaal in dezelfde vijver vissen. Dit is inefficiënt en gaat ten koste van de kwaliteit. Daarom pleit de AOb voor een licentiesysteem waarbij landelijke afspraken worden gemaakt over het opleidingsaanbod. Door een dergelijk systeem is het mogelijk kwaliteitseisen te stellen en het aantal opleidingen in te perken. Hoogenboom: `De reductie van het aantal opleidingen levert bovendien een kostenbesparing van ettelijke honderden miljoenen op en dat bedrag kunnen we mooi gebruiken om te besteden aan het opleiden van goede docenten. Dat zal pas echt een kwaliteitsslag in het mbo zijn.'

Het commentaar van de AOb Vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer op het Actieplan MBO Focus op vakmanschap 2011-2015 kunt u hieronder als PDF-document downloaden.

Mocht u niet beschikken over de voor PDF-documenten noodzakelijke reader dan kunt u deze via onderstaande button downloaden.