Twynstra Gudde
Kosten en imago belangrijkste reden tot duurzaamheid
* Pers
19 apr 2011
Kosten en imago zijn voor veel organisaties de belangrijkste reden om
aan duurzaamheidsbeleid te doen. Dit is een van de conclusies uit de
duurzaamheidsscan uitgevoerd door organisatieadviesbureau Twynstra
Gudde. Deze scan werd gehouden onder 75 kantoorhoudende organisaties -
met medewerkersaantallen variërend van 250 tot enkele duizenden.
De onderzochte organisaties komen uit de rijksoverheid, gemeenten,
financiële instellingen, zakelijke dienstverlening en het onderwijs. Er
wordt in de duurzaamheidsscan ingezoomd op zes onderwerpen: duurzaam
huren, toetsing van beleid, investeringskosten versus
exploitatiekosten, Het Nieuwe Werken, imago en mobiliteit.
Opvallend is dat bij 88% van financiële instellingen een goed imago een
belangrijke drijfveer is om aan duurzaamheidsbeleid te doen. Kennis en
cultuur zijn daarentegen de belangrijkste belemmeringen om de
doelstellingen te halen. In vergelijking met de andere onderzochte
bedrijfstakken scoren de financiële instellingen op het gebied van
duurzaamheid als beste.
Bij 86% van de onderzochte instellingen is kostenbesparing de
belangrijkste reden om over te gaan op duurzamer beleid. Echter,
investeringskosten zijn hierbij de belangrijkste belemmering. `Goedkoop
is duurkoop' lijkt hier van toepassing. Een duurzame investering levert
op de lange termijn juist meer op dankzij de lagere exploitatiekosten
en nog belangrijker: omdat het vaak beter bij de langetermijndoelen van
de organisatie aansluit.
De onderzoekers van Twynstra Gudde concluderen uit hun onderzoek dat
commitment van bestuurders essentieel is. Zij zijn het die vanuit hun
missie en leiderschap ambities kunnen formuleren over duurzaamheid en
dit op alle niveaus in de organisatie toetsbaar en meetbaar kunnen
maken.
Contact