Interprovinciaal Overleg (IPO)


Provincies meten klanttevredenheid

19 april 2011

Provincies meten klanttevredenheid De provincies doen gezamenlijk onderzoek naar de mening van klanten over de kwaliteit van hun dienstverlening. De uitkomsten van de eerste onderzoeken laten zien dat de klanten van provincies over het algemeen tevreden zijn. Ze waarderen de dienstverlening van de provincies gemiddeld met het rapportcijfer 7.

Als uitvloeisel van het Bestuursakkoord met het Rijk (2008-2011) hebben de provincies samen met advies- en onderzoeksbureau Mindful Marketing een aanpak ontwikkeld voor een klanttevredenheidonderzoek. Kern van het onderzoek is een gestandaardiseerde vragenlijst rond een vijftal dimensies: betrouwbaarheid (o.a. nakomen van afspraken), responsiviteit (snelheid van reageren), zekerheid (samenwerking, kennisniveau), inleven in de klant (belangen en behoeften) en tastbare zaken (fysieke uitstraling zoals gebouwen). De provincies Limburg, Drenthe, Groningen, Flevoland, Zuid-Holland Utrecht en N-Brabant beten in 2010 het spits af met het versturen van de (digitale) vragenlijst aan klanten en samenwerkingspartners als gemeenten, rijksoverheid, particulieren, andere provincies, subsidieontvangers en leveranciers. De respons liep uiteen van 25% voor de provincie Utrecht tot 42% voor de provincie Drenthe.

Als eerste is de respondenten gevraagd een algemeen rapportcijfer te geven voor de dienstverlening van de betreffende provincie. Met een gemiddeld rapportcijfer van een 7 laten de klanten blijken dat ze over het algemeen tevreden zijn over de dienstverlening van de provincie. Vervolgens zijn de vragen over de 5 dimensies gesteld. De tevredenheid zit met name in zaken als het nakomen van beloftes, deskundigheid, vriendelijkheid en de inzet voor de klant. De provincie Drenthe komt met een score van 7,35 als hoogste uit de bus. Groningen, Noord-Brabant en Flevoland komen net boven de 7 uit en Limburg Utrecht en Zuid-Holland blijven er net iets onder. Daarmee liggen de scores van de deelnemende provincies allemaal in de buurt van de door het rijk gestelde norm van het rapportcijfer 7.

Verbeterkansen liggen volgens de klanten van provincies met name op het gebied van betrouwbaarheid en inlevingsvermogen. Provincies slagen er niet altijd in hun dienst in een keer goed te leveren, brieven op tijd te beantwoorden of eenduidige informatie te verstrekken. Ook mogen ze wel eens wat meer oog hebben voor de belangen van de klant of wat die nodig heeft van de provincie. In 2012 haken alle provincies aan bij het volgende gezamenlijke klanttevredenheidonderzoek
Dossier:
Bestuur

Heeft u een vraag of op een opmerking over dit bericht? Neemt u dan contact op met de afdeling Communicatie: Communicatie@ipo.nl of 070 888 1294

*