Connexxion


Ongedekte meerkosten invoering OV-chipkaart hebben grote financiële gevolgen voor streekvervoerders

Vandaag, dinsdag 19 april, heeft de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) in Perscentrum Nieuwspoort samen met dr. Arie van der Zwan het rapport `De invoering van de OV-chipkaart in Nederland, reconstructie van een besluitvormingsproces' aan het publiek gepresenteerd.

FMN heeft aan de heer van der Zwan gevraagd een onderzoek uit te voeren naar het proces rondom de invoering van de OV-chipkaart. In zijn onderzoek concludeert Van der Zwan dat de centrale overheid heeft nagelaten condities te creëren voor een beheerste en kostenefficiënte invoering. Op grond daarvan zou het rechtvaardig zijn dat streekvervoerders een claim op de overheid kunnen doen gelden voor hun ongedekte meerkosten die voortvloeien uit de invoering van de OV-chipkaart.

Claim gerechtvaardigd

Die claim zou, volgens Van der Zwan, niet alleen gerechtvaardigd zijn uit hoofde van de geleden schade, maar ook uit hoofde van de door de streekvervoerders geleverde prestaties die een beter openbaar vervoer hebben opgeleverd in de regio. Bovendien hebben de streekvervoerders, volgens onderzoeker Van der Zwan, ook financiële ruimte als gevolg van aanbestedingen gecreëerd bij de centrale- en decentrale overheden waarvan het niet onlogisch is om een deel daarvan te bestemmen voor hun compensatie.

Download hier het rapport (pdf)>>

Zie het origineel
FMN onderschrijft conclusie

Mede op initiatief van de centrale overheid is in 2000 het besluit genomen tot invoering van de OV-chipkaart in het hele openbaar vervoer. Onderzoeken tonen aan dat de vervoermaatschappijen hun business case, die er aanvankelijk positief uitzag, de afgelopen jaren aanzienlijk hebben zien verslechteren. De vervoerders binnen FMN onderschrijven de conclusies die naar voren komen uit het rapport. Zij beraden zich nog over de vraag hoe zij de claim op de centrale overheid zullen effectueren.

FMN

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland is een federatie van de private vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport.

(bron: persbericht FMN)