Universiteit van Amsterdam

Gepubliceerd op 19 april 2011

UvA-hoogleraren jureren informaticaprojecten VWO-leerlingen

Eerste prijs voor computer die muziek van MP3-speler aanpast aan hardloopritme

Gepubliceerd op 19 april 2011

UvA-hoogleraren Informatica Paul Klint en Harry Buhrman hebben maandag informaticaprojecten beoordeeld van 6 VWO-leerlingen van het Amsterdamse Fons Vitae Lyceum en St. Ignatiusgymnasium. De scholieren hebben in het kader van de Its Academy onder begeleiding van onder anderen wetenschappers en studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) het afgelopen jaar aan hun eigen informaticaproject gewerkt. Klint en Buhrman kenden de eerste prijs toe aan twee scholieren die een computer ontwikkelden die automatisch de muziek in een MP3-speler opzoekt die bij het hardloopritme past.

Binnen de Its Academy bieden docenten uit het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs gezamenlijk de vakken Informatica, NLT (Natuur, Leven en Technologie) en Wiskunde D aan voor leerlingen uit HAVO en VWO. De Its Academy wil als projectorganisatie een kwaliteitsimpuls geven aan het bèta-onderwijs en een bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van het sterk groeiende tekort aan leraren voor met name de exacte vakken.

De 6 VWO-leerlingen van het Fons Vitae Lyceum en St. Ignatiusgymnasium hebben in twaalf groepen gewerkt aan een informaticaproject waarin de kennis en vaardigheden die ze hebben verkregen in 4 en 5 VWO moest worden toegepast. Dit deden ze onder begeleiding van Robert Belleman (UvA), André de Waal (KPMG) en UvA-studenten Roy Bakker en Daan Smit.

Fit and Fun Shoes

Hoogleraren Klint en Buhrman, tevens werkzaam bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI), waren onder de indruk van de kwaliteit van de gepresenteerde projecten. Zij gaven de eerste prijs aan Fien Pluymaekers en Fianna den Nijs van het Fons Vitae Lyceum voor hun project Fit and Fun Shoes. Zij bouwden een programma voor een Arduino, een computertje dat ingebouwd kan worden in een hardloopschoen en een MP3-speler kan instrueren om alleen liedjes af te spelen die hetzelfde tempo hebben als het loopritme. Klint en Buhrman waren vooral te spreken over het innovatieve idee achter dit project. `Ik heb zoiets in ieder geval nog nooit gezien', aldus Klint. De twee scholieren schreven een programma dat met een druksensor de stappen van de hardloper telt. Die stappen worden omgezet in Beats Per Minute (BPM) en het programma kiest dan uit de afspeellijst een liedje met hetzelfde BPM dat de hardloper loopt.

De overige prijzen waren voor Hidde Bruinsma, Eli van Exel en René Aparicio Saez voor hun augmented reality-systeem dat mensen door een onbekend gebouw kan begeleiden, en Sam Bakker, Robbert Doelwijt en Tjikin Fung voor PLINK: een website en iPhone app waarmee je contacten op social media als Facebook en Twitter op één plek bij elkaar komen.

Inspiratie

Het belangrijkste doel van het project is inspiratie. De verwachting is dat door de samenwerking het leraarsvak een nieuwe dynamiek krijgt. Er komt nieuwe kennis binnen de school en docenten krijgen daarnaast de mogelijkheid om gedurende enige tijd met docenten van een instelling in het hoger onderwijs nieuw onderwijsmateriaal te ontwikkelen.