Gepubliceerd op 19 april 2011
UvA-hoogleraren jureren informaticaprojecten VWO-leerlingen
Eerste prijs voor computer die muziek van MP3-speler aanpast aan
hardloopritme
Gepubliceerd op 19 april 2011
UvA-hoogleraren Informatica Paul Klint en Harry Buhrman hebben maandag
informaticaprojecten beoordeeld van 6 VWO-leerlingen van het
Amsterdamse Fons Vitae Lyceum en St. Ignatiusgymnasium. De scholieren
hebben in het kader van de Its Academy onder begeleiding van onder
anderen wetenschappers en studenten van de Universiteit van Amsterdam
(UvA) het afgelopen jaar aan hun eigen informaticaproject gewerkt.
Klint en Buhrman kenden de eerste prijs toe aan twee scholieren die een
computer ontwikkelden die automatisch de muziek in een MP3-speler
opzoekt die bij het hardloopritme past.
Binnen de Its Academy bieden docenten uit het voortgezet onderwijs en
het hoger onderwijs gezamenlijk de vakken Informatica, NLT (Natuur,
Leven en Technologie) en Wiskunde D aan voor leerlingen uit HAVO en
VWO. De Its Academy wil als projectorganisatie een kwaliteitsimpuls
geven aan het bèta-onderwijs en een bijdrage leveren aan de oplossing
van het probleem van het sterk groeiende tekort aan leraren voor met
name de exacte vakken.
De 6 VWO-leerlingen van het Fons Vitae Lyceum en St. Ignatiusgymnasium
hebben in twaalf groepen gewerkt aan een informaticaproject waarin de
kennis en vaardigheden die ze hebben verkregen in 4 en 5 VWO moest
worden toegepast. Dit deden ze onder begeleiding van Robert Belleman
(UvA), André de Waal (KPMG) en UvA-studenten Roy Bakker en Daan Smit.
Fit and Fun Shoes
Hoogleraren Klint en Buhrman, tevens werkzaam bij het Centrum voor
Wiskunde en Informatica (CWI), waren onder de indruk van de kwaliteit
van de gepresenteerde projecten. Zij gaven de eerste prijs aan Fien
Pluymaekers en Fianna den Nijs van het Fons Vitae Lyceum voor hun
project Fit and Fun Shoes. Zij bouwden een programma voor een Arduino,
een computertje dat ingebouwd kan worden in een hardloopschoen en een
MP3-speler kan instrueren om alleen liedjes af te spelen die hetzelfde
tempo hebben als het loopritme. Klint en Buhrman waren vooral te
spreken over het innovatieve idee achter dit project. `Ik heb zoiets in
ieder geval nog nooit gezien', aldus Klint. De twee scholieren schreven
een programma dat met een druksensor de stappen van de hardloper telt.
Die stappen worden omgezet in Beats Per Minute (BPM) en het programma
kiest dan uit de afspeellijst een liedje met hetzelfde BPM dat de
hardloper loopt.
De overige prijzen waren voor Hidde Bruinsma, Eli van Exel en René
Aparicio Saez voor hun augmented reality-systeem dat mensen door een
onbekend gebouw kan begeleiden, en Sam Bakker, Robbert Doelwijt en
Tjikin Fung voor PLINK: een website en iPhone app waarmee je contacten
op social media als Facebook en Twitter op één plek bij elkaar komen.
Inspiratie
Het belangrijkste doel van het project is inspiratie. De verwachting is
dat door de samenwerking het leraarsvak een nieuwe dynamiek krijgt. Er
komt nieuwe kennis binnen de school en docenten krijgen daarnaast de
mogelijkheid om gedurende enige tijd met docenten van een instelling in
het hoger onderwijs nieuw onderwijsmateriaal te ontwikkelen.
Universiteit van Amsterdam