Beeldrevolutie in Parkstad
Beeldrevolutie in Parkstad
Negen grote aanbieders van zorg- en comfortdiensten slaan hun handen
ineen in het project Comfort Meeting Point. Vanaf 2012 willen zij voor
alle 110.000 huishoudens in Parkstad een videonetwerk aanleggen. Via
beeldverbinding kunnen zij vervolgens interactief hun producten en
diensten tot in de huiskamer aan hun cliënten aanbieden. Het gaat
hierbij om het Atrium Medisch Centrum, Hago/Vebego, Huis voor de Zorg,
Licom, Meander Zorggroep, Mondriaan, Open Universiteit, Rabobank en
TV-Limburg. Het project kost ca EUR 1,5 miljoen en wordt mede
ondersteund door het Innovatiefonds van de Provincie Limburg met een
subsidie van ruim een half miljoen euro.
Pilots
Ter voorbereiding op de grootschalige uitrol vanaf 2012 gaan de
aanbieders reeds in de eerste helft van 2011 van start met zes pilots.
Bij die pilots krijgen circa 350 abonnees een aansluiting waarmee
allerlei diensten en producten via interactieve beeldcommunicatie
worden afgewikkeld.
Hierbij valt o.a. te denken aan beeldbellen tussen zorgaanbieders en
hun cliënten of met lotgenoten onderling, met mantelzorgers en
familieleden. Ook het sturen en bekijken van instructiefilms is
mogelijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om producten zoals een instructie
voor een patiënt of een toelichting op een bank- of
verzekeringsproduct. Andere opties zijn een opleiding via beeld of een
vraag aan een specialist, een verzoek om een klus of een consult van
een psychiater of huisarts, etc.
Benodigdheden
Tijdens de pilotfase wordt het beeldcontact gelegd via eenvoudig te
bedienen apparaten, dat kan de computer zijn, maar ook een I-pad of
andere zogenoemde tablet PC (met aanraakscherm). Deelnemers aan de
pilot maken gebruik van hun eigen apparatuur en van de bestaande
internetaansluiting. Als een deelnemer niet over een apparaat en een
internetaansluiting beschikt, kan soms in combinatie met een
internetaansluiting goedkoop een tablet PC verkregen worden. Hierover
kunnen medewerkers van het project Comfort Meeting Point advies geven.
Verbetering dienstverlening
Gelet op de vergrijzing en krimp in de Parkstadregio denken de
initiatiefnemers, Mondriaan, Mainport en Intertec Consultancy, hiermee
een bijdrage te leveren aan een effectievere vorm van communicatie en
een verbetering van de dienstverlening. Met als resultaat dat de
leefbaarheid van de regio er op vooruit gaat. De toenemende vraag naar
zorg kan daardoor ook in de toekomst op een kwalitatief verantwoorde
wijze worden ingevuld.
Andere regio's
De initiatiefnemers denken erover na om ook in andere regio's in
Limburg met regionale aanbieders van diensten een dergelijke
infrastructuur uit te rollen.
Voor verdere informatie over dit voor Nederlandse begrippen unieke
project, kunt u contact opnemen met info@CMP-Parkstad.nl of met een van
de drie initiatiefnemers.
Dit persbericht is een gezamenlijk persbericht van Provincie Limburg
Innovatiefonds en in het persbericht genoemde parnters.
Provincie Limburg