Provincie Limburg

Beeldrevolutie in Parkstad

Beeldrevolutie in Parkstad

Negen grote aanbieders van zorg- en comfortdiensten slaan hun handen ineen in het project Comfort Meeting Point. Vanaf 2012 willen zij voor alle 110.000 huishoudens in Parkstad een videonetwerk aanleggen. Via beeldverbinding kunnen zij vervolgens interactief hun producten en diensten tot in de huiskamer aan hun cliënten aanbieden. Het gaat hierbij om het Atrium Medisch Centrum, Hago/Vebego, Huis voor de Zorg, Licom, Meander Zorggroep, Mondriaan, Open Universiteit, Rabobank en TV-Limburg. Het project kost ca EUR 1,5 miljoen en wordt mede ondersteund door het Innovatiefonds van de Provincie Limburg met een subsidie van ruim een half miljoen euro.

Pilots

Ter voorbereiding op de grootschalige uitrol vanaf 2012 gaan de aanbieders reeds in de eerste helft van 2011 van start met zes pilots. Bij die pilots krijgen circa 350 abonnees een aansluiting waarmee allerlei diensten en producten via interactieve beeldcommunicatie worden afgewikkeld.

Hierbij valt o.a. te denken aan beeldbellen tussen zorgaanbieders en hun cliënten of met lotgenoten onderling, met mantelzorgers en familieleden. Ook het sturen en bekijken van instructiefilms is mogelijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om producten zoals een instructie voor een patiënt of een toelichting op een bank- of verzekeringsproduct. Andere opties zijn een opleiding via beeld of een vraag aan een specialist, een verzoek om een klus of een consult van een psychiater of huisarts, etc.

Benodigdheden

Tijdens de pilotfase wordt het beeldcontact gelegd via eenvoudig te bedienen apparaten, dat kan de computer zijn, maar ook een I-pad of andere zogenoemde tablet PC (met aanraakscherm). Deelnemers aan de pilot maken gebruik van hun eigen apparatuur en van de bestaande internetaansluiting. Als een deelnemer niet over een apparaat en een internetaansluiting beschikt, kan soms in combinatie met een internetaansluiting goedkoop een tablet PC verkregen worden. Hierover kunnen medewerkers van het project Comfort Meeting Point advies geven.

Verbetering dienstverlening

Gelet op de vergrijzing en krimp in de Parkstadregio denken de initiatiefnemers, Mondriaan, Mainport en Intertec Consultancy, hiermee een bijdrage te leveren aan een effectievere vorm van communicatie en een verbetering van de dienstverlening. Met als resultaat dat de leefbaarheid van de regio er op vooruit gaat. De toenemende vraag naar zorg kan daardoor ook in de toekomst op een kwalitatief verantwoorde wijze worden ingevuld.

Andere regio's

De initiatiefnemers denken erover na om ook in andere regio's in Limburg met regionale aanbieders van diensten een dergelijke infrastructuur uit te rollen.

Voor verdere informatie over dit voor Nederlandse begrippen unieke project, kunt u contact opnemen met info@CMP-Parkstad.nl of met een van de drie initiatiefnemers.

Dit persbericht is een gezamenlijk persbericht van Provincie Limburg Innovatiefonds en in het persbericht genoemde parnters.