Onderwijsraad
Bewaak herkenbaarheid mbo bij verbeteren van kwaliteit
Het actieplan mbo richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van het
beroepsonderwijs, bijvoorbeeld door het vereenvoudigen van de
kwalificatiestructuur. Het plan bevat echter ook maatregelen die de
herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van het beroepsonderwijs kunnen
verminderen, waarschuwt de Onderwijsraad. De raad spreekt zijn zorg uit
over het inperken van de onderwijstijd die beschikbaar is voor stages.
Ook vraagt hij nadrukkelijk de directe koppeling van een opleiding aan
de specifieke beroepspraktijk niet uit het oog te verliezen. Met zijn
advies Om de kwaliteit van het beroepsonderwijs reageert de
Onderwijsraad op verzoek van minister Van Bijsterveldt (onderwijs) op
het actieplan mbo dat zij in februari presenteerde. Morgen bespreekt de
minister het plan met de Tweede Kamer.
19 april 2011
De Onderwijsraad onderstreept in zijn advies het belang van de
eigenheid en herkenbaarheid van het beroepsonderwijs. Tevens hecht de
raad aan het behoud van het algemeen doorstroomrecht van het middelbaar
naar het hoger beroepsonderwijs. Een zorgvuldig implementatietraject,
ten slotte, draagt bij aan een succesvolle realisatie van het
actieplan.
Koester de doorstroommogelijkheden in de beroepskolom
De Onderwijsraad vindt dat het algemeen doorstroomrecht van mbo naar
hbo onaangetast moet blijven, zodat studenten soepel kunnen doorstromen
van vmbo naar mbo en aansluitend naar het hbo. Sommige maatregelen in
het actieplan kunnen dit belemmeren. Het inkorten van de nominale
opleidingsduur van niveau 4-opleidingen tot drie jaar mag bijvoorbeeld
geen drempel opwerpen voor de toegang tot het hbo.
Stel eisen aan het niveau van beroepsgerichte vakken
Door systematischer aandacht te besteden aan opbrengstgericht werken,
kan de kwaliteit van het beroepsonderwijs toenemen. Hiervoor zijn
heldere doelen onontbeerlijk. De invoering van de referentieniveaus
voor de vakken Nederlands en rekenen/wiskunde en de komst van een
centraal mbo-examen voor het vak Engels zijn hier een voorbeeld van. De
Onderwijsraad stelt voor te onderzoeken of dit soort heldere eisen ook
voor de beroepsgerichte vakken te stellen zijn. Tevens moet worden
nagegaan of het mogelijk is de examens voor beroepsgerichte vakken te
normeren en te equivaleren, zodat de mbo-diploma's onderling beter
vergelijkbaar zijn en daarmee aan waarde winnen.
Zorg voor een realistische invoering
De raad acht het verstandig de invoering van het actieplan niet te
overhaasten. Bied de instellingen meer inzicht in het pakket aan wet-
en regelgeving dat is aangekondigd, en geef ook de tijd om de nodige
aanpassingen voor te bereiden. Dit zal bijdragen aan een succesvolle
uitvoering van het plan, zo meent de raad.