Gemeente Amsterdam

Datum Kenmerk

19 april 2011 059

Nieuw Amsterdams zorgbeleid: van aanspraak naar noodzaak

Het huidige zorgstelsel in Amsterdam moet veranderen. Toegankelijke zorg van goede kwaliteit voor hen die (tijdelijk) niet meer voor zichzelf kunnen zorgen is het uitgangspunt. Voor iedereen die zorg nodig heeft, staat echter de eigen verantwoordelijkheid voorop. Amsterdammers dragen een eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat het goed met ze gaat, dat ze gezond leven en anticiperen op het ouder worden. Het nieuwe zorgbeleid gaat nadrukkelijk uit van de eigen mogelijkheden van mensen: wat kunnen ze (nog) wel en wat kunnen ze niet (meer). De focus ligt daarbij op noodzaak van zorg in plaats van op aanspraak op zorg. Dat staat in de beleidsbrief Zorg `Gedeelde zorg, gedeelde verantwoordelijkheid' van wethouder Eric van der Burg (Zorg). Het college van B&W is op 12 april akkoord gegaan met deze visie. Van aanspraak naar noodzaak In de Amsterdamse zorgsector wordt vol overgave gewerkt. Maar dat betekent niet dat het zorgstelsel op alle fronten goed werkt. Het is op een aantal punten inefficiënt, weinig toegankelijk, te complex en leunt op een scheef principe. Voorzieningen worden nu te vaak als doel op zich beschouwd in plaats van als een middel. Aanspraak kunnen maken is gelijk gaan staan aan nodig hebben. En dat is niet altijd het geval. Sterker, soms werken zwaardere, individuele voorzieningen averechts op de zelfredzaamheid van mensen. Daarom moet de focus van aanspraak naar noodzaak, met als doel mensen niet afhankelijk te maken ván zorg, maar zo zelfstandig mogelijk te laten leven mét zorg. Van der Burg: "Er bestaat geen automatisch recht op zorg. Er bestaat wel snelle en goede zorg voor hen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen. Zij kunnen op de gemeente rekenen. Van de rest mogen we meer verwachten. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die zij maken, voor de levensstijl die zij kiezen. Dan mag de overheid ook verwachten dat mensen dus ook gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van die keuzes." Van betrokkenheid naar invloed Een belangrijk speerpunt in de beleidsbrief is het krijgen van meer invloed op de kwaliteit van de zorg in verzorgings- en verpleeghuizen (de intramurale zorg). "Nu zijn we wel zeer betrokken bij de Amsterdammers in verpleeghuizen, maar we hebben als gemeente geen invloed op de zorg die daar geboden wordt. Dat is landelijk bepaald beleid. Ik wil van betrokkenheid naar invloed en zoek de grenzen op van de mogelijkheden. Zo wil ik zorg, wonen en welzijn in verpleeg- en verzorgingshuizen scheiden. Dat betekent in de praktijk dat alle Amsterdammers, of ze nu in een zorginstelling, aanleunwoning of zelfstandig wonen, dezelfde zorg en hetzelfde welzijnsaanbod krijgen. En dat wij als gemeente daar ook invloed op uit kunnen oefenen." Daarnaast moet er een Amsterdamse zorgnorm komen. "Ik wil met de gemeenteraad de criteria voor die kwaliteitsnorm vaststellen. Ik wil daarover ook graag van gedachten wisselen met de ouderen en de zorginstellingen zelf. We moeten de kwaliteit van de zorg kunnen verbeteren. "
.

19 april 2011 Kenmerk 059 Pagina 2 van 2

Gemeente Amsterdam Bestuursdienst

Omslag in denken en doen De keuzes in de beleidsbrief betekenen een omslag in denken en doen bij Amsterdammers, professionals in de zorg, financiers en bij de gemeente zelf. De komende tijd gaat wethouder Van der Burg over zijn plannen in gesprek met alle betrokken partijen in de stad: aanbieders van zorg en welzijn, vrijwilligersorganisaties, zorgverzekeraars, mantelzorgers, ouderen, gehandicapten, cliënten met psychiatrische problemen en vrijwilligers in de zorg. Dit alles leidt eind 2011 tot een nieuwe Wmo-nota voor de periode 2012-2015. Pb-059