Gemeente Nijkerk
Gemeente Nijkerk beste in de regio bij onderzoek Kamer van Koophandel KvK
In opdracht van de Kamer van Koophandel heeft een onafhankelijk
adviesbureau een mystery-guest onderzoek gedaan naar de gemeentelijke
dienstverlening aan ondernemers.
Bij de 25 gemeenten in het werkgebied van de Kamer van Koophandel,
Gooi-, en Eem- en Flevoland zijn identieke cases voorgelegd. Deze zijn
allemaal op dezelfde manier getoetst en beoordeeld. Gemiddeld scoorden
de 25 gemeenten hierbij het rapportcijfer 6,4. De gemeente Nijkerk stak
er met kop en schouders bovenuit met een 8,8.
Het team van mystery callers en mailers is getraind aan de hand van
vooraf vastgestelde indicatoren. Daarbij is bewust gekozen om met een
zo klein mogelijk team te werken, om op die manier de objectiviteit te
kunnen waarborgen. Deze onderzoeksmedewerkers registreren alleen aan de
hand van vooraf bepaalde criteria. Voor het onderzoek zijn vijftien
cases ontwikkeld, om te toetsen hoe de gemeentelijke dienstverlening
aan de telefoon door ondernemers wordt ervaren. Daarnaast zijn een
vijftal cases ontwikkeld om te onderzoeken hoe de dienstverlening via
e-mail door ondernemers wordt beoordeeld. Er is in het bijzonder gelet
op klantvriendelijk-
heid, snelheid en deskundigheid van afhandeling van de vragen die
ondernemers stelden. Het onderzoek is door de Kamer van Koophandel in
samenwerking met VNO NCW, Koninklijke Vereniging MKB-Nederland,
Koninklijke Horeca Nederland en Bouwend Nederland verricht.
Lees hier het rapport over de gemeentelijke dienstverlening van de
gemeente Nijkerk.
Zie het origineel