Gemeente Nijkerk


Gemeente Nijkerk beste in de regio bij onderzoek Kamer van Koophandel KvK

In opdracht van de Kamer van Koophandel heeft een onafhankelijk adviesbureau een mystery-guest onderzoek gedaan naar de gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers.
Bij de 25 gemeenten in het werkgebied van de Kamer van Koophandel, Gooi-, en Eem- en Flevoland zijn identieke cases voorgelegd. Deze zijn allemaal op dezelfde manier getoetst en beoordeeld. Gemiddeld scoorden de 25 gemeenten hierbij het rapportcijfer 6,4. De gemeente Nijkerk stak er met kop en schouders bovenuit met een 8,8.

Het team van mystery callers en mailers is getraind aan de hand van vooraf vastgestelde indicatoren. Daarbij is bewust gekozen om met een zo klein mogelijk team te werken, om op die manier de objectiviteit te kunnen waarborgen. Deze onderzoeksmedewerkers registreren alleen aan de hand van vooraf bepaalde criteria. Voor het onderzoek zijn vijftien cases ontwikkeld, om te toetsen hoe de gemeentelijke dienstverlening aan de telefoon door ondernemers wordt ervaren. Daarnaast zijn een vijftal cases ontwikkeld om te onderzoeken hoe de dienstverlening via e-mail door ondernemers wordt beoordeeld. Er is in het bijzonder gelet op klantvriendelijk-
heid, snelheid en deskundigheid van afhandeling van de vragen die ondernemers stelden. Het onderzoek is door de Kamer van Koophandel in samenwerking met VNO NCW, Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en Bouwend Nederland verricht.

Lees hier het rapport over de gemeentelijke dienstverlening van de gemeente Nijkerk.
Zie het origineel