Gemeente Utrecht


2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
57 Vragen van de heer mr. R.W. Rollingswier en de heer J.A. Kleuver
(ingekomen 19 april 2011)


Bij de aanbesteding van vormgeving van o.a. gemeentelijke websites en folders hanteerde de gemeente Utrecht in eerste instantie een hoge omzet-eis. De inschrijvers moesten in 2010 minimaal drie sociale mediaprojecten hebben gedaan en per project minimaal een omzet van 250.000 euro gemaakt hebben. In het AD/UN van 19 april jl. blijkt dat de omzet-eis niet 750.00 euro op jaarbasis is maar slechts 100.00 tot 150.000 euro. Tot nu toe verstrekte de gemeente opdrachten aan 84 bureaus maar gaat vanaf 2010 slechts met acht bedrijven verder.

Op basis hiervan heeft D66 de volgende vragen:

1. Hoe kan het dat de ondernemers in eerste instantie verkeerd zijn geïnformeerd?
2. Waarom is ervoor gekozen om aan 8 bedrijven opdrachten te geven?

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat de gemiddelde omzet van ZZP'ers in reclame en communicatie 40.000 euro bedraagt.
3. Vindt het College een drempel van 150.000 euro voldoende laag om ZZP'ers een kans te geven? Kunt u dit toelichten?
4. Hoe is de drempel van 100.000 tot 150.00 euro omzet bepaald?
5. Waarom is gekozen voor de eis van minimaal drie sociale mediaprojecten?
6. Is het in aanbestedingen mogelijk te kiezen voor een lagere drempel en anderszins waarborgen voor continuïteit te eisen? Zo ja, op welke manier?

Ook bij de lagere omzet-eis, haken er kleine ondernemers af vanwege het tijdsbeslag dat de aanvraag inneemt.
7. Ziet het College mogelijkheden om de het gemeentelijk aanbestedingsbeleid aan te passen zodat ook kleine ondernemers en ZZP'ers een betere kans krijgen?
8. Zo ja, kan het College hiertoe een voorstel doen aan de gemeenteraad?


---- --