Ingezonden persbericht


|Persbericht                                                               |
|Amsterdam, 20 april 2011                                                  |
Herstel Europese logistics markt ingezet
Grote vraag naar logistiek vastgoed als beleggingsproduct

Uit het nieuwste rapport 'Property Times - European Logistics' van DTZ Research blijkt dat herstel op de Europese markt voor logistiek vastgoed is ingezet. Volgens het Europese rapport zullen huurprijzen zich in 2011 stabiliseren in het topsegment. Gerwin Vos, adjunct-directeur bij DTZ Zadelhoff en verantwoordelijk voor het Logistics team in Nederland: "Het recessiejaar 2009 heeft een lange nasleep in de logistieke sector", aldus Gerwin Vos. "Na licht herstel in de tweede helft van 2010 zal ook 2011 naar verwachting nog een overgangsjaar zijn. De extreem hoge leegstandspercentages boven de 20% zijn op de meeste logistieke hotspots gedaald naar 10% tot 12%. Er is grote vraag naar logistiek vastgoed als beleggingsproduct. Dit lijkt te wijzen op een fors hoger transactievolume in 2011."

De bezettingsgraad in de sector is in 2010 gemiddeld met 20% gestegen in vier van de vijf topmarkten (Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Midden- en Oost-Europa). Gerwin Vos: "Uit onze analyses blijkt dat het herstel van de Europese markt voor distributiecentra flink heeft ingezet. Desondanks voltrekt het zich niet overal in de regio even snel en heerst onzekerheid over het niveau van de consumentenuitgaven na de diverse overheidsbezuinigingen. De voor 2011 voorspelde stijging van het wereldhandelsvolume bevindt zich ver boven het langjarige gemiddelde. Hiervan kunnen exportlanden als Duitsland, België en Nederland mogelijk profiteren."

De stijging van de consumentenuitgaven, vooral in de landen met de laagste schuldenlast, stimuleert de distributiesector en in heel Europa zijn de lage wisselkoersen van positieve invloed op de performance van Europa's grote fabrikanten. Maar het herstel voltrekt zich niet overal in de Eurozone even snel en dit verschil zal naar verwachting in 2011 duidelijker worden naarmate economieën, vooral in Zuid-Europa, de impact van de overheidsbezuinigingen gaan voelen. Daarentegen wordt voor Duitsland, Scandinavië en Midden- en Oost-Europa een betere performance op de lange termijn voorspeld, omdat deze landen kunnen profiteren van lage wisselkoersen en kleinere overheidsschulden.

Dat de economische activiteit in 2010 is gestegen, blijkt wel uit de grote toename van het haven- en luchthavenverkeer. Het Europese havenverkeer is toegenomen in alle twintig best presterende havens met uitzondering van Le Havre. De grootste toename was waarneembaar in Rotterdam met 13,4% en Antwerpen met 13,2%. Ook het herstel van de Europese luchtvaart was opmerkelijk. In 2010 nam het vrachtvervoer toe met 18,9%, de grootste toename in drie decennia, vergeleken met een afname van 11% in 2009. De vraag naar personeel binnen de sector transport en logistiek stijgt naarmate het economisch herstel doorzet. De bezettingsgraad van logistieke ruimte steeg in 2010 gemiddeld met 20% op vier van de vijf topmarkten (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, en Midden- en Oost-Europa). Een uitzondering was België, waar de situatie stabiel bleef. In Duitsland en Midden- en Oost-Europa steeg de bezettingsgraad in 2010 het meest met respectievelijk 23% en 78%. Ondanks het marktherstel dat is ingezet, blijft de leegstand in heel Europa gemiddeld hoog met percentages tot wel 20% in sommige regio's. "Opvallend gegeven is dat gebruikers vanuit bepaalde sectoren eerder kiezen voor nieuwbouw (build-to-suit) dan voor een gebouw uit de bestaande voorraad. Hoewel dit in sommige gevallen begrijpelijk is vanuit de gebruiker, is het uiteraard niet bevorderlijk voor het terugdringen van de leegstand", aldus Vos.

Er is tevens sprake van herstel van de beleggingsmarkt voor logistiek vastgoed met volumes die in 2010 EUR 7,6 miljard bereikten, een stijging van 27% ten opzichte van 2009. Het Verenigd Koninkrijk is de meest actieve regio met investeringsvolumes die in 2010 EUR 3,3 miljard bereikten, ofwel 43% van alle Europese transacties, gevolgd door Scandinavië met EUR 1,5 miljard en Duitsland met ruim EUR 1,1 miljard.

Het Engelstalige rapport 'Property Times - European Logistics' is beschikbaar via de website www.dtz.nl.

|