MBO raad

"Mbo geen pleister op elke wond"

20-04-2011 - Het staat iedereen vrij inhoudelijk iets te vinden van de reactie van de MBO Raad op het actieplan over het middelbaar beroepsonderwijs van minister Van Bijsterveldt. Voor alle duidelijkheid: we trekken met haar op wat betreft de richting, over de uitvoering zijn we het niet helemaal eens.
Prima ook als men het, zoals mevrouw De Vries en de heer Rinnooy Kan, met onze reactie niet eens is. Maar dan wel graag op basis van goede argumenten. En niet door een karikatuur te maken van de opvattingen van de opponent en die dan vervolgens te bestrijden.

Veronderstelling
Grootste karikatuur uit de drie kolommen van mevrouw De Vries en de heer Rinnooy Kan: de veronderstelling dat het mbo het wel best vindt dat een niveau 4-student kinderopvang geen kinderboek kan voorlezen. Wie dat wenst te geloven heeft niet de moeite genomen onze reactie op het actieplan van de minister aandachtig te lezen en te willen begrijpen. Overigens is goed lezen en begrijpen ook output van een goede taalbeheersing, maar dat terzijde.

Gelukkig biedt de wijze waarop mevrouw De Vries en de heer Rinnooy Kan drie `misvattingen' van het mbo presenteren enige ruimte voor interpretatie. Consequent koppelen zij `misvatting' aan de zinsnede `lijkt te zijn'; helemaal zeker van hun zaak zijn ze dus niet.

Taal en rekenen belangrijk
Om aan hun twijfel een einde te maken en bij de feiten te blijven: het mbo vindt beheersing van taal (en rekenen), gekoppeld aan opleidingsniveau en vakkennis, heel belangrijk.

En we doen er alles aan deze beheersing bij onze studenten op een hoger niveau te krijgen. Voor wie het niet scherp op het netvlies heeft: we zijn op dit moment in de hele onderwijskolom bezig met het invoeren van referentieniveaus taal en rekenen (commissie Meijerink) en centraal ontwikkelde examens.

Vak leren
Het mbo is echter ook, net als het hbo en het wo, een beroepsopleiding: een jongere leert bij ons een vak. En daar is een zekere basis taal en rekenen voor nodig die in de vooropleiding - basisschool, vmbo, havo - gelegd moet zijn.

Te lang heeft het mbo achterstanden moeten repareren. En als je dat maar lang genoeg doet is het niet onlogisch dat mensen als mevrouw De Vries gaan veronderstellen dat het mbo een pleister is die op elke wond geplakt kan worden.

Vooropleiding
Gelukkig groeit langzaam het besef dat de oplossing voor taal- en rekenachterstanden niet (alleen) in het mbo gezocht dient te worden maar vooral in de vooropleiding. We delen de opvatting van de minister om binnen het mbo meer aandacht te schenken aan taal en rekenen, maar niet als dit ten koste gaat van de beroepsvaardigheden.

Het is mooi als de loodgieter nooit een d of een t verkeerd zet, maar nog belangrijker is het dat hij (of zij) de lekkage onder de gootsteen vakkundig stopt.

Jan van Zijl en Jos Leenhouts, bestuur MBO Raad.

Lees ook: Actieplan MBO van minister Van Bijsterveldt 'onhaalbaar' en 'onbetaalbaar'

Bron/Auteur: Webredactie