Nederlanders gebruiken steeds minder bronnen bij oriëntatie op baan

Persbericht van Intelligence Group

Vergeleken met 2007 wordt er bijna een derde minder aan oriëntatiekanalen gebruikt

Rotterdam, 20 april 2011. Het aantal oriëntatiebronnen dat door de (potentiële) Nederlandse beroepsbevolking wordt gebruikt in de zoektocht naar een (nieuwe) baan blijft dalen. In 2010 werden gemiddeld 3,7 oriëntatiebronnen geraadpleegd ter oriëntatie op werk, terwijl in 2007 nog gemiddeld 5,4 bronnen werden gebruikt. In de afgelopen vier jaar is het aantal oriëntatiebronnen dus met 31 procent gedaald. Dit blijkt uit het analyses van Intelligence Group - in opdracht van succesvolwerven.nl - uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarin in 2010 15.158 personen zijn ondervraagd.

Daling aantal oriëntatiebronnen houdt aan
In 2010 gebruikte de gemiddelde Nederlandse werknemer wederom minder verschillende bronnen in haar oriëntatie op een nieuwe baan. De daling van het gebruik van oriëntatiekanalen was in 2010 sterker dan voorheen. Van de 22 oriëntatiebronnen die men mogelijk kan gebruiken in de arbeidsoriëntatie, gaf de Nederlandse werknemer in 2010 aan er gemiddeld 3,7 te gebruiken. In 2009 lag dit op gemiddeld 4,4, wat een daling van 16 procent ten opzichte van 2009 betekent. De veranderingen zijn tweeledig. Nieuwe kanalen vervangen de traditionelere kanalen, maar desondanks daalt het totale aantal gebruikte bronnen. Ook de moderne kanalen, zoals vacaturesites, en de generieke bronnen, zoals bekenden/netwerk en open sollicitaties, worden gemiddeld genomen minder gebruikt. De (potentiële) Nederlandse Beroepsbevolking vertrouwt op minder bronnen en neemt gemiddeld genomen ook een meer afwachtende houding aan.

Traditionele kanalen verliezen het van internet Werknemers gebruiken tijdens hun oriëntatie op een nieuwe baan of werkgever steeds minder kanalen, terwijl het scala aan kanalen zich de laatste jaren alleen maar heeft uitgebreid. Nieuwe kanalen zoals social media en search engines hebben (sterk) aan belang gewonnen. Traditionelere kanalen verliezen hun rol als oriëntatiekanaal. De Gouden Gids, teletekst maar ook bedrijfspresentaties en open dagen verliezen aan belang, evenals bekenden/netwerk.

De trend is dat nagenoeg alle oriëntatiebronnen, ook de nieuwere en moderne bronnen, minder gebruikt worden. Deze algemene daling heeft tot gevolg dat werkgevers enerzijds nog doelgroep gerichter kanalen moeten inzetten en bovendien meerdere bronnen moeten gebruiken om dezelfde hoeveelheid baanzoekers te bereiken. "Nederland kent bijna 900 actieve vacaturesites en meer dan 10.000 sites waar twee of meer werkgevers hun vacatures aanbieden", aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. "Waar het vertrouwen in internet erg groot is, maakt datzelfde internet ook dat baanzoekers steeds moeilijker een passende vacature weten te vinden tussen het enorme aanbod. Dit werkt afwachten in de hand en maakt werving voor werkgevers complexer en tijdsintensiever."

Links:
http://www.intelligence-group.nl/nieuws/nederlandse-beroepsbevolking-ge bruikt-steeds-minder-bronnen-
Organisatie info:

Intelligence Group



Razende Robot Reporter