MKB-Nederland


20 april 2011
Mkb laat online kansen liggen

Mkb-ondernemers maken nog te weinig gebruik van de mogelijkheden die internet hen biedt. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek `Interned; hoe het internet de Nederlandse economie verandert' van de Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google Nederland. Nederlandse mkb'ers beschikken wel massaal (bijna 80 procent) over een eigen website, maar doen aanmerkelijk minder aan online verkoop, inkoop en marketing dan hun collega's in bijvoorbeeld Groot-Brittannië. Waarnemend voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland benadrukte bij de presentatie van het onderzoek in Den Haag dat het Nederlandse mkb momenteel met een enorme inhaalslag bezig is. "Hoe haal ik rendement uit mijn site, dat is de vraag waar veel ondernemers nu mee bezig zijn."

Google voorspelt dat de interneteconomie de komende jaren met 9 procent per jaar zal groeien. Nu al gaat er in ons land 24 miljard euro in om. Dat is 4,3 procent van het bbp. De onderzoekers verwachten dat het aandeel van internet in het bbp zal toenemen tot 6 of 7 procent in 2015. Mkb'ers die het internet intensief gebruiken, groeien gemiddeld 3 procent sneller in omzet dan bedrijven die dat niet doen.

MKB-Nederland verwacht de komende tijd een enorme groei van het aantal mkb-bedrijven dat online geld verdient. "We horen en merken dagelijks dat ondernemers wel degelijk de kansen zien en actief ermee bezig zijn om hun businessmodel op de online mogelijkheden aan te passen", aldus Van Straalen.

Om het online ondernemen verder te stimuleren, hebben MKB-Nederland en Google het boekje Eerste Hulp Bij Online Ondernemen uitgebracht, dat gratis te downloaden is. Op de themasite www.ditisondernemen.nl kunnen ondernemers terecht voor praktische tips en adviezen over de strategische inzet van sociale media, online tools voor de administratie en nog veel meer. Ook kunnen leden van MKB-Nederland gratis een snelle webscan laten uitvoeren.
Later dit jaar start Google in samenwerking met MKB-Nederland en TNT Post de campagne `Nederland verdient online', waarmee de partijen ondernemers verder willen helpen om online rendement te maken.
*