Port of Rotterdam

Datum 21-4-2011
Bron Havenbedrijf Rotterdam N.V. ©

Miljoenste Rotterdam-container in teken Japan

De Rotterdamse haven heeft als eerste in Europa één miljoen containers (TEU, standaardmaat van 20 voet) in één maand overgeslagen. Het record werd gevestigd op de laatste dag van maart in de vooravond op de Ital Oriënte. In totaal werden er op de 31e maart 47 schepen geladen en gelost met in totaal bijna 50.000 TEU.
(Zie PDF).

Het is één van de mijlpalen in de ontwikkeling van Rotterdam als containerhaven sinds1966. Hieraan hebben vele rederijen, verladers, terminals en landen hun bijdrage geleverd. In deze dagen gaan de gedachten echter in het bijzonder uit naar onze relatie met Japan. Deze begon in feite in Deshima en werd onder andere voortgezet door `onze eigen' rederij Nedlloyd die Japan tot zijn kerngebieden rekende. Sinds 1898 zijn de Japanse rederijen NYK, `K'-Line en MOL en hun Japanse verladers trouwe klanten van de Rotterdamse haven. Sinds enkele jaren zijn de Japanse rederijen ook mede-eigenaar van de grote containerterminals.

Het Havenbedrijf Rotterdam markeert de mijlpaal van maart daarom met het aanbieden van een geldbedrag aan het Rode Kruis voor de slachtoffers van de tsunami. De symbolische cheque is vanmiddag door president-directeur Hans Smits aangeboden aan Jeroen den Tex, commercieel directeur van het Nederlandse Rode Kruis. Dit gebeurde in aanwezigheid van vertegenwoordigers van de drie grote Japanse rederijen: Grant Maclachlan (managing director MOL), Paul Erftemeijer managing director Benelux) en Masahiro Takahashi (senior executive Japanese customer management, beide NYK), Fer Penders (managing director) en Mr. Sato (general manager sales Europe, beide "K"-Line).

De overhandiging van de cheque vond plaats bij een speciale container op de Holland-Amerika kade bij de Cruiseterminal.

Historie en ritme
De Rotterdamse haven bereikte in 1974 voor het eerst de grens van 1 miljoen overgeslagen containereenheden per jaar. In 1997 waren dat er ruim 5 miljoen en in 2007 10 miljoen. Naar verwachting groeit de overslag naar rond 30 miljoen TEU.

In de loop van het jaar vertoont de containeroverslag een piek in het voorjaar, rond mei, en in het najaar, rond september. Dan worden respectievelijk de zomer- en winterartikelen voor consumenten aangevoerd uit vooral Azië en Zuid-Amerika.Industriële producten, componenten, halffabrikaten en `recyclestoffen' hebben een gelijkmatiger aan- en -afvoerpatroon. Als er sprake is van een piek, ligt die vroeger dan die van de eindproducten. Er moet bijvoorbeeld al in de zomer veel oud papier naar Azië om vanaf september als verpakkingsmateriaal voor `kerstgoederen' naar Europa terug te keren.