Ingezonden persbericht


Persbericht

PERSBERICHT

Deventer, 21 april 2011

Europese Unie geeft Witteveen+Bos opdracht aanpak Donau

De Donau vormt een belangrijke schakel in de Europese binnenvaart. Op veel plaatsen is de rivier echter te ondiep of is er onvoldoende vaarbreedte voor binnenvaartschepen. Vanwege het economische belang gaat de Europese Unie deze kritische locaties aanpakken. Witteveen+Bos heeft de opdracht binnengehaald om voor 18 locaties de ontwerpen te maken en voor 5 locaties het uitvoeringsbestek. De opdracht wordt uitgevoerd voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Bijzonder is dat het Donautraject van de Servische grens met Hongarije tot aan de hoofdstad Belgrado in een keer wordt aangepakt op kritische locaties. Het project gaat circa 20 maanden duren en de bijbehorende contractsom is 1,9 miljoen euro. Het contract is door Witteveen+Bos op 18 april 2011 ondertekend.

Het project vloeit voort uit het door Witteveen+Bos in 2006 opgestelde transport masterplan voor binnenscheepvaart in Servië. Tot op heden is Servië het enige Donau-land dat een volledig plan heeft voor de verbetering van het binnenscheepvaartnetwerk (rivieren en kanalen) als ook voor de rivierhavens. Het project wordt uitgevoerd samen met DHI (Denemarken) en Energoproject (Servië). Onderdelen van het project zijn de uitvoering van een milieustudie, het maken van hydraulisch-morfologische modellen van de Donau op Servisch en Servisch-Kroatisch grondgebied, het uitvoeren van grondonderzoek en het maken van ontwerpen van rivierwerken variërend van kribben en strekdammen tot baggeren.

Ervaring in Servië
Witteveen+Bos heeft inmiddels veel ervaring opgedaan in Servische projecten. Naast het opgestelde masterplan voor de binnenvaart is het bureau betrokken geweest bij het opstellen van het algemene Servische transport masterplan. Ook heeft Witteveen+Bos in 2007 het ontwerp en bestek gemaakt voor het lichten van 21 tijdens WOII afgezonken Duitse oorlogsschepen. Recent heeft het bureau meegewerkt aan de installaties van de sluizencomplexen in de Iron gate op de grens met Roemenië in Kladovo (Djerdap 1) en in Prahovo (Djerdap 2). Ook voert Witteveen+Bos momenteel in Bor een milieustudie uit, betreffende het saneren van mine tailings voor de grootste kopermijn van Europa.

------