Provincie Flevoland

Duurzaam ondernemen in de Grafimedia

Publicatiedatum: 22 april 2011

Negen grafische bedrijven uit Flevoland ondertekenden op woensdag 20 april 2011 een intentieverklaring om samen te gaan werken op het gebied van duurzaamheid. Hiermee is officieel de grafische duurzaamheidskring Flevoland opgericht. "De grafische sector is koploper en een voorbeeld voor andere sectoren in onze provincie", aldus Andries Greiner, Gedeputeerde Economische Zaken.

De bedrijven komen regelmatig bij elkaar om duurzame innovaties in de sector te bespreken. Doel is leren van elkaar en sneller en duurzamer innoveren. Volgens dhr. Bogers van Weber Marking Systems, gastheer van vandaag, levert dit een hoger bedrijfsrendement, een lagere milieubelasting en meer welzijn voor de medewerkers op. We willen graag een voorbeeld voor de regio zijn en laten zien wat onze industrie al bereikt heeft de afgelopen jaren. Het delen van kennis over duurzame maatregelen is de inspiratie voor een ander bedrijf om een dergelijke maatregel ook te treffen.

De bijeenkomsten worden gevoed door eigen ervaringen, maar ook door de inbreng van enkele essentiële spelers in het veld van duurzaam ondernemen: het kenniscentrum Stichting Stimular, de
Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland bv (OMFL), de branchevereniging KVGO en Syntens. Hedwig Boerrigter, teamleider Innovatie en Ontwikkeling van de OMFL: "Samen met Syntens werkt de OMFL aan de verduurzaming van het Flevolandse bedrijfsleven binnen het innovatieprogramma Kansen voor Flevoland. Uiteindelijk gaat het erom dat de bedrijven geld verdienen met duurzaam ondernemen."

Duurzame voorbeelden

Zo heeft Graficiënt een duurzaam bedrijfspand gebouwd. Gert-Jan Martens, directeur Graficiënt: "Dit levert natuurlijk direct milieu- en kostenbesparingen op, maar heeft ook zijn weerslag op de medewerkers, die nu ook zelf met duurzame ideeën komen. Zo hebben wij onze sanitair ruimtes op voorspraak van de medewerkers voorzien van milieu gecertificeerde producten." Drukkerij Van der Wekken en Drukkerij Cabri zijn meer gaan carpoolen en Vormgeving Onbekend is een
energiebesparingsactie gestart.

Behoefte uit de markt

Grafische bedrijven zien duurzaam ondernemen als een kans om hun omzet te behouden en te vergroten. Aan de ene kant bespaart het kosten, kun je efficiënter werken en meer bereiken met je medewerkers. Aan de andere kant kunnen duurzame drukkers beter voldoen aan de vraag van hun bestaande en nieuwe klanten. De markt vraagt om duurzame leveranciers en organisaties kopen steeds vaker duurzaam in. Daar speelt de duurzaamheidskring op in.

Foto: de partners hebben de intentieverklaring getekend.