Amsterdam RAI

AUTORAI in de lift

Amsterdam, 23 april 2011 - De deuren van AutoRAI 2011 zijn gesloten, het aantal bezoekers is geteld. In totaal bezochten de afgelopen 12 dagen maar liefst 270.348 enthousiaste autoliefhebbers AutoRAI, ondanks het zomerse weer een groei van 23% ten opzichte van de vorige editie. Het evenement zit weer duidelijk in de lift. Belangrijker nog is de hoge waardering van bezoekers én exposanten. Maar liefst 25% van de bezoekers is van plan om naar aanleiding van het bezoek aan AutoRAI een nieuwe auto aan te schaffen. Exposanten noteerden maar liefst 35% meer sales leads dan geprognosticeerd. AutoRAI heeft hiermee opnieuw bewezen Nederlands grootste autofeest te zijn en kijkt uit naar editie 2013, die gepland staat van 2 tot en met 14 april 2013.

Tevreden exposanten
Veel bezoekers gaven in een onderzoek van Amsterdam RAI, tijdens de beurs gehouden onder 1.100 bezoekers, aan dat ze ook echt in de markt zijn voor een nieuwe auto. " Twee jaar geleden waren het vooral liefhebbers en nu is het een rijke mix van echte autoliefhebbers en autokopers die een bezoek aan onze stand brengen," aldus woordvoerder Jacques Geijsen van Volkswagen. Ook Sander van den Bey spreekt namens de Nederlandse Ferrari dealers zijn tevredenheid over de beurs uit: "We hebben voldoende leads gegenereerd en zijn blij dat we de nieuwe Ferrari FF hebben kunnen presenteren aan klanten en prospects. Onze deelname is super geweest voor de merkbeleving."

Geslaagd beursconcept
De indeling van de beursvloer, met meer ruimte tussen de stands en dus voor de bezoekers, zorgde voor een relaxte sfeer, waarbij iedereen goed overzicht hield van het aangeboden autonieuws. Bijzondere activiteiten zoals de Supercar Paddock van Autovisie, het Hobbyplein, het Klassiekerpaviljoen en de stunts met echte supercars op het Demo Circuit vielen, gezien de drukte op deze locaties, zeer in de smaak. Zoals verwacht was er ook veel belangstelling voor het nieuws op het gebied van motoren en scooters bij GoMotor: een kwart van de AutoRAI-bezoekers is immers in het bezit van een motorrijbewijs. "GoMotor heeft zichzelf wederom bewezen als waardevolle toevoeging op de autobeurs.", aldus Filip Menschaert van Kawasaki Benelux.

Jeroen Maas van Opel Nederland zegt: "Ik denk dat de organisatoren het juiste recept te pakken hebben en we kunnen wel spreken van een schot in de roos. Het was weer een ouderwetse AutoRAI."

Joost 't Hooft, beursmanager van AutoRAI, toont zich ook zeer tevreden over de afgelopen beurs: "Uitgaand van de positieve reacties van exposanten en bezoekers durf ik te stellen dat we er met deze editie van AutoRAI in geslaagd zijn de belofte van het grootste autofeest van Nederland in te lossen. We hebben met deze beurseditie het grootste publieksevenement van Nederland weer helemaal terug op de kaart gezet."

Buitenpark
Ook het AutoRAI Buitenpark was een schot in de roos. Meer dan 70% van de bezoekers bezocht het Buitenpark, mede door het extreem mooie zomerweer. De spectaculaire activiteiten, zoals de Shell V-Power Looping, het uitdagende 4x4 parcours, de slipmat van Bleekemolens Race Planet en het zelf rijden met motoren en elektrische auto's trokken dan ook veel enthousiaste bezoekers, net zoals de zonovergoten terrasjes. De variatie van bezienswaardigheden en activiteiten maken AutoRAI voor bezoekers tot een geslaagde beurs. Van de ondervraagde bezoekers gaf 42% aan AutoRAI als een echt dagje uit te beleven. Zoals een van de bezoekers zegt: "Je hoeft geen autogek te zijn om naar AutoRAI te gaan, er is veel meer te doen. Het is echt een dagje uit met voor ieder wat wils."

Trends op AutoRAI
In het bezoekersonderzoek dat gehouden werd tijdens de beurs werd ook gevraagd naar de trends op de beurs en op het gebied van auto's in het algemeen. Als top drie mooiste merken op de beurs werden genoemd: Ferrari, Audi en Bugatti. Als mooiste auto werd de Bugatti Veyron veruit het meest genoemd. De favoriete autokleuren zijn volgens de bezoekers van AutoRAI wit (27%), zwart (16%) en grijs (12%). Aan elektrisch rijden is veel aandacht besteed tijdens AutoRAI. Zo kon men bij Innovatief Rijden zelf een elektrische auto opladen en proefrijden. Dit heeft de interesse van bezoekers aangewakkerd: 16% van de bezoekers is na het bezoeken van AutoRAI eerder geneigd om een elektrische auto aan te schaffen. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat bezoekers van AutoRAI sterk hechten aan gemak in de auto: ruim een kwart (28%) noemt navigatie als beste uitvinding voor in de auto, gevolgd door de airco (13%). Gelukkig wordt veiligheid ook gewaardeerd. Zo worden autogordels (11%) en airbags (11%) genoemd als onmisbaar. Winterbanden (46%) en, opvallend genoeg, de verbanddoos (37%) zijn zaken waarvan men vindt dat deze verplicht aanwezig zouden moeten zijn in een auto.

Social Media
De enthousiaste reacties met betrekking tot AutoRAI waren niet alleen op de beursvloer te horen. Social media, zoals Hyves, Facebook en Twitter, hadden het druk met de verwerking van alle berichtjes over AutoRAI. Het evenement was zelfs meerdere dagen 'trending topic' onder Twitteraars.

Mijn AutoRAI moment
Nog steeds is de AutoRAI volop aanwezig op internet. Op www.mijnautoraimoment.nl worden elke dag foto's en video's geplaatst door bezoekers die graag hun mooiste moment op de autobeurs willen delen met anderen. Sitebezoekers kunnen stemmen op deze momenten en de best gewaardeerde inzending wint een spectaculaire Fast & Furious 5 reis voor twee personen naar Rio de Janeiro. Deelnemen aan de actie kan nog tot 13 mei 2011.

AutoRAI 2013
De enthousiaste reacties, de vele bezoekers en de enorme positieve aandacht van (social) media zijn een enorme stimulans voor de organisatie om in 2013 opnieuw groots uit te pakken om de stijgende lijn vast te houden. AutoRAI 2013 staat gepland voor 2 tot en met 14 april 2013.

Meer informatie is te vinden op www.autorai.nl.

Noot voor de redactie /