Evangelische Omroep

THE PASSION: 1 MILJOEN KIJKERS VOOR MEESLEPENDE HERVERTELLING PAASVERHAAL Herhaling op zaterdag 23 april, 21.55 uur, Nederland 3

Het grootse passiespel The Passion werd donderdagavond door gemiddeld 979.000 mensen bekeken op Nederland 3. Het kijkcijfer liep tijdens de uitzending steeds verder op tot 1.250.000 kijkers tijdens de slotscene, waarin Syb van der Ploeg vanaf de kerktoren van de Sint Janskerk het lied 'Geef mij je angst' vertolkte. The Passion was daarmee gisteravond het best bekeken programma op die zender. Ook op internet wordt The Passion veelbesproken. Op social media, zoals Twitter en Facebook, werden alleen gisteren al meer dan 6.000 berichten gepost en de site van The Passion was gisteravond ondanks extra capaciteit enige tijd overbelast door enorme bezoekersaantallen. The Passion verhaalt over de laatste uren van Jezus' leven, zijn dood en opstanding. Aan de hand van bekende Nederlandstalige popsongs werd het eeuwenoude paasverhaal op een nieuwe manier verteld door een unieke cast, bestaande uit BN'ers als Syb van der Ploeg, Do, Thomas Berge en Wilbert Gieske. The Passion wordt op zaterda g 23 april herhaald om 21.55 uur op Nederland 3.

Reacties bezoekers
De omroepen EO en RKK zijn verheugd over deze hoge kijkcijfers en de impact die het evenement heeft gehad op kijkers en aanwezigen op de Markt in Gouda. Beide omroepen ontvingen talloze mails van kijkers die geraakt zijn door de moderne opvoering van dit eeuwenoude verhaal. Een van de kijkers schreef: 'Ik vond het zó geweldig! Ik ben thuis niet kerkelijk opgevoed, maar vanavond viel er opeens iets op zijn plek. Ik moest zomaar huilen, waarom weet ik niet. Ik vond het erg indrukwekkend. Wat een moedig en geweldig initiatief, eindelijk weer eens een gevoel van saamhorigheid!'

EO en RKK blij met alle aandacht
EO-directeur Arjan Lock: "Het is enorm indrukwekkend en ontroerend om te horen wat The Passion losmaakt bij bezoekers en kijkers. Dat het verhaal van Jezus, waar het om draait met Goede Vrijdag en Pasen, nu in 2011 zo'n gespreksonderwerp is geworden, daar hebben we het allemaal voor gedaan. Dit zet ons aan het denken hoe we ook in de toekomst op een nieuwe manier mensen bereiken met het Evangelie, die daar anders meestal niets over horen. Maar eerst gaan we nagenieten van deze mooie gebeurtenis." Hoofd RKK Leo Fijen: "Ik ben erg trots, want wat geen enkel programma op Nederland 3 lukt (op DWDD en voetbal na) is hier wel gelukt, we hebben gescoord met een religieus spektakel. Dit is de beloning voor de moed om het belangrijkste christelijke verhaal op het Marktplein van het leven te presenteren. Dat moet dan wel op een wervelende en eigentijdse manier en dat gebeurde gisteren."

The Passion populair op social media
Blauw research brengt in samenwerking met Tracebuzz in kaart op welke manier bezoekers The Passion beleven, aan de hand van social media, zoals Facebook, Twitter en blogs. In de afgelopen week werden dagelijks honderden berichten gepost, maar gisteren piekten de tellers tot over de 6.300 berichten. Vrijdagochtend kwamen daar alweer meer dan 2.000 reacties bij.

The Passion is een samenwerking tussen de omroepen EO en RKK, de Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, het Nederlands Bijbelgenootschap en de gemeente Gouda. Na het evenement waren overal in de stad verschillende kerken open voor het publiek. In de Sint Janskerk vond The AfterPassion plaats: een jongerenbijeenkomst met muziek, sprekers en bezinning.

Aankomende zaterdag wordt The Passion herhaald om 21.55 uur bij EO-RKK op Nederland 3.
---

Noot voor de redactie,