24 April 2011
Geen geluk voor Tom Coronel tijdens WTCC-races in Zolder
Tom Coronel is raceprofessional genoeg om te weten dat winst en verlies
in de autosport dicht bij elkaar liggen. Tijdens de Braziliaanse
openingsraces eindigde hij nog op een vierde en tweede plaats, terwijl
hij in het tweede raceweekend van het Wereldkampioenschap Toerwagens
(FIA WTCC) 2011 puntloos bleef. Op de Omloop van Terlaemen, zoals het
circuit in het Belgische Zolder officieel heet, kende de 39-jarige
Coronel weinig geluk. Remproblemen speelden hem parten tijdens de
kwalificatie en verklaarden zijn dubbele elfde startpositie. Na een
probleemloze warm-up volgde de eerste race. Na een sterke start won de
coureur uit Eemnes in zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC direct vier
plaatsen. Deze opmars werd echter gestuit door het nodige
plaatwerkcontact van andere deelnemers. Uiteindelijk leidde dit tot een
hevige botsing met een merkgenoot, waarbij de schade aan de blauw-witte
Coronel BMW zo groot was, dat herstel binnen de beschikbare tijd niet
mogelijk bleek. Een spijtige ontwikkeling voor het team, de rijder, de
sponsoren en de vele fans die speciaal voor Tom naar Zolder waren
gekomen.
IFRAME: http://www.youtube.com/embed/-D0vPAj1FLU
Thats racing! concludeert Tom Coronel bij binnenkomst in de pits. Maar
het blijft jammer dat dit in een weekend gebeurt waar iedereen zo naar
uitkeek. Dit is immers mijn thuisrace binnen het kampioenschap en je
weet dat er veel mensen voor jou op de tribunes zitten. Er zijn hier
ook veel sponsoren en als coureur wil je het allerbeste laten zien. De
vrije training verliep naar wens. Ik stond op 4/10 van een seconde van
pole position. De kwalificaties gingen minder. In mijn snelle ronden op
nieuwe banden maakte ik tot twee keer toe op dezelfde plaats (de
Ziekenhuisbocht) een remfout. Daarmee kwam ik dit keer 4/100 van een
seconde tekort voor een plaats binnen de Top 10. Nu stond ik elfde en
moest mij door het veld naar voren knokken. Ik had een super goede
start en lag al snel zevende. Een actie van Fredy Barth kostte mij
daarna weer twee plaatsen. Hij duwde mij naar buiten waardoor ik gelijk
snelheid verloor. Daarna kwam ook Poulsen mij voorbij, dus dat was
zwaar balen. Gelukkig was het aan het begin van de race en was nog tijd
om opnieuw aan te vallen. Tot even later op dertig meter voor mij Fredy
Barth spinde en de baan weer op tolde. Ik koos voor de buitenkant van
de bocht, kwam op het vuile gedeelte van de baan en in de grindbak
terecht. Door rustig te rijden kwam ik daar weer uit, maar aan het eind
van het grint bleek een diep gat te liggen. Mijn auto sprong de baan op
en ik was daardoor even de controle kwijt. Net op dat moment kwam Franz
Engstler in zijn BMW voorlangs. Wij konden elkaar onmogelijk ontwijken
en de schade was enorm.
Foto: Frits van Eldik
Later in de pits bleek pas hoe groot die schade echt was. Voor de
Eurosport-camera verklaarde teammanager Roberto Ravaglia dat Tom tot
het moment van de crash een prima race reed. Wij hebben gezien hoe hij
van de elfde naar de zevende plaats klom en toen volgde de crash. De
auto is aan de voorkant fors beschadigd en binnen de beschikbare tijd
is die schade niet te herstellen. Wij zullen de tweede race dus niet
rijden en kijken nu uit naar de volgende races op Monza. Tom vult daar
op aan: Het is echt jammer dat wij er niet meer van hebben kunnen
maken!
Foto: Frits van Eldik
Tom Coronel