Tom Coronel

24 April 2011
Geen geluk voor Tom Coronel tijdens WTCC-races in Zolder

Tom Coronel is raceprofessional genoeg om te weten dat winst en verlies in de autosport dicht bij elkaar liggen. Tijdens de Braziliaanse openingsraces eindigde hij nog op een vierde en tweede plaats, terwijl hij in het tweede raceweekend van het Wereldkampioenschap Toerwagens (FIA WTCC) 2011 puntloos bleef. Op de Omloop van Terlaemen, zoals het circuit in het Belgische Zolder officieel heet, kende de 39-jarige Coronel weinig geluk. Remproblemen speelden hem parten tijdens de kwalificatie en verklaarden zijn dubbele elfde startpositie. Na een probleemloze warm-up volgde de eerste race. Na een sterke start won de coureur uit Eemnes in zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC direct vier plaatsen. Deze opmars werd echter gestuit door het nodige plaatwerkcontact van andere deelnemers. Uiteindelijk leidde dit tot een hevige botsing met een merkgenoot, waarbij de schade aan de blauw-witte Coronel BMW zo groot was, dat herstel binnen de beschikbare tijd niet mogelijk bleek. Een spijtige ontwikkeling voor het team, de rijder, de sponsoren en de vele fans die speciaal voor Tom naar Zolder waren gekomen.

IFRAME: http://www.youtube.com/embed/-D0vPAj1FLU

Thats racing! concludeert Tom Coronel bij binnenkomst in de pits. Maar het blijft jammer dat dit in een weekend gebeurt waar iedereen zo naar uitkeek. Dit is immers mijn thuisrace binnen het kampioenschap en je weet dat er veel mensen voor jou op de tribunes zitten. Er zijn hier ook veel sponsoren en als coureur wil je het allerbeste laten zien. De vrije training verliep naar wens. Ik stond op 4/10 van een seconde van pole position. De kwalificaties gingen minder. In mijn snelle ronden op nieuwe banden maakte ik tot twee keer toe op dezelfde plaats (de Ziekenhuisbocht) een remfout. Daarmee kwam ik dit keer 4/100 van een seconde tekort voor een plaats binnen de Top 10. Nu stond ik elfde en moest mij door het veld naar voren knokken. Ik had een super goede start en lag al snel zevende. Een actie van Fredy Barth kostte mij daarna weer twee plaatsen. Hij duwde mij naar buiten waardoor ik gelijk snelheid verloor. Daarna kwam ook Poulsen mij voorbij, dus dat was zwaar balen. Gelukkig was het aan het begin van de race en was nog tijd om opnieuw aan te vallen. Tot even later op dertig meter voor mij Fredy Barth spinde en de baan weer op tolde. Ik koos voor de buitenkant van de bocht, kwam op het vuile gedeelte van de baan en in de grindbak terecht. Door rustig te rijden kwam ik daar weer uit, maar aan het eind van het grint bleek een diep gat te liggen. Mijn auto sprong de baan op en ik was daardoor even de controle kwijt. Net op dat moment kwam Franz Engstler in zijn BMW voorlangs. Wij konden elkaar onmogelijk ontwijken en de schade was enorm.

Foto: Frits van Eldik

Later in de pits bleek pas hoe groot die schade echt was. Voor de Eurosport-camera verklaarde teammanager Roberto Ravaglia dat Tom tot het moment van de crash een prima race reed. Wij hebben gezien hoe hij van de elfde naar de zevende plaats klom en toen volgde de crash. De auto is aan de voorkant fors beschadigd en binnen de beschikbare tijd is die schade niet te herstellen. Wij zullen de tweede race dus niet rijden en kijken nu uit naar de volgende races op Monza. Tom vult daar op aan: Het is echt jammer dat wij er niet meer van hebben kunnen maken!

Foto: Frits van Eldik