Gemeente Asten onderzoek KvK

Asten scoort 7.8 in onderzoek KvK

Met het project `vermindering regeldruk, verbetering dienstverlening voor ondernemers' heeft de Kamer van Koophandel Brabant de afgelopen jaren gemeenten gestimuleerd om (overbodige) regels en vergunningen af te schaffen dan wel te vereenvoudigen. Veel gemeenten in het werkgebied van de Kamer van Koophandel hebben mee

gedaan aan dit project waaronder ook Asten. Naar voren kwam dat het ondernemers niet alleen gaat om de vergunning, maar ook om de gemeentelijke dienstverlening daaromheen. Met andere woorden: is de gemeente klantvriendelijk en deskundig? En wat is de reactie- en levertijd bij individuele vragen?

Om meer inzicht te krijgen in de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid van gemeenten heeft de Kamer van Koophandel Brabant door onderzoeksbureau SCC Consultancy een mysteryguestonderzoek in alle 53 gemeenten in het werkgebied laten verrichten. De opdracht was het leveren van objectieve aanbevelingen om de gemeentelijke

dienstverlening naar ondernemers te verbeteren.

In het onderzoek stond steeds een (informatie- of vergunningsaan)vraag van een ondernemer centraal. Gekeken is hoe gericht de ondernemer antwoord kreeg. De vragen zijn zowel telefonisch als per email gesteld.

Dit onderzoek betreft een nulmeting. Om de verbeteringen t.a.v. dienstverlening te kunnen monitoren is de Kamer van Koophandel voornemens om dit na één jaar te herhalen.

De gemeente Asten heeft afgelopen periode veel werk gemaakt van de verbetering van de dienstverlening. Met een gemiddeld cijfer zit Asten bij de top 5 van onderzochte gemeente met een 7.8.Het onderzoek geeft per gemeente nog aanbevelingen per gemeente. Voor Asten is ook een verbeterpunt aangegeven en dat betreft het sneller terugbellen.

Ga via deze link naar het complete rapport van de Kamer van Koophandel.