Ingezonden persbericht

Gemengde gevoelens bij Racing Team Holland by Ekris Motorsport na Paasraces

Zandvoort - 25 april 2011, - Traditioneel openden ook dit jaar de Paasraces (25.000 bezoekers) het autosportseizoen 2011 op Circuit Park Zandvoort. Racing Team Holland by Ekris Motorsport verscheen aan de start met twee nieuw gebouwde BMW's M3 GT4. Volledig oranje gespoten toerwagens die dit jaar bestuurd worden door: Duncan Huisman (39 jaar en woonachtig in Rotterdam), Ricardo van der Ende (31 jaar uit Poeldijk), Bernhard van Oranje (41 jaar uit Amsterdam) en Pieter Christiaan van Oranje (39 jaar uit Noordwijk). Het eerste team richt zich op het HTC Dutch GT 4 Championship en de daarmee verbonden Europese titelstrijd. Een kampioenschap waarvan de eerste ronde ook dit Paasweekend op Zandvoort plaatsvond. De focus van Pieter Christiaan van Oranje ligt bij het behalen van de Legend Cup van het Dutch GT4. Daarin wordt hij de nodige keren bijgestaan door broer Bernhard van Oranje, die echter ook een aantal Europese lange-afstandsraces met een GT3 op zijn programma heeft staan.

Verdeeld over de drie races, die gedurende het weekend plaatsvonden, pakte Ricardo van der Ende op maandagmorgen een tweede plaats, terwijl op Paaszaterdag Bernhard van Oranje de zesde plaats in het Dutch GT 4 kampioenschap en de tweede plaats in de Legend Cup voor zich opeiste. De race op maandagmorgen bracht Pieter Christiaan van Oranje een zevende plaats in het Dutch GT 4 en een zege in de Legend klasse. Duncan Huisman kende dit weekend minder geluk. Lekke banden op zaterdag en tijdens de hoofdrace op maandag bepaalden zijn raceresultaten. Pieter Christiaan kreeg in de hoofdrace bezoek van een zich verremmende Maserati-coureur. Hij belandde in de grintbak, kwam daar weer uit maar moest naar de pits voor enig herstelwerk. Een latere stop&go wierp de Oranje-equipe nog verder terug.

Titelkandidaat Duncan Huisman maakte vrijdagmorgen zijn eerste ronden met de nieuwe BMW M3 . "Net als bij onze vorige auto voelde alles goed aan. In de eerste kwalificatie besloten wij iets later uit te gaan, omdat het in het begin wel erg druk was op de baan. Maar door een snelle code rood nam de beschikbare tijd af. Met nog 7 minuten te gaan reed ik mijn eerste rondje, waarbij de temperatuur in de banden nog niet ideaal was. Een ronde later hing er geel in de Audi S en dan mag je je tijd niet verbeteren dus ben ik van mijn gas gegaan. Daarmee stond ik derde. De start van de race was hectisch en ik verloor twee plaatsen. Voor mij reed Simon Knap in zijn BMW. In de linkerbochten verloor hij nogal wat benzine waarop mijn auto telkens weggleed. Na een rondje of vier kreeg ik ook meer last van onderstuur in rechterbochten en ook het remmen voor en in de bocht werd lastiger. Tegen het einde van de race rook ik rubber en zag Knap langzamer rijden. Ik dacht dat hij een probleem met zijn band had. Ik zag een stuk rubber vliegen en even later was het bij mij links voor plof! Klapband! Met nog een ronde te gaan hebben we nog een wiel gewisseld, maar een resultaat zat er niet meer in. Na de race hebben we alles gecontroleerd en konden niets anders vinden. De band was weer geklapt en voor mij betekent dat het verlies van veel Dutch en EK punten."

De kapotte bande hield de gemoederen binnen het team weer flink bezig. Immers, vorig jaar kende de BMW ook al problemen met banden en hoewel men graag een nieuw type voorband wilde, zijn alleen de achterbanden nu van een ander type.

Uiteraard was Ricardo van der Ende er ook niet helemaal gerust op. "Het spookt toch door je hoofd. Maar, ik kwam goed weg en sloot direct bij de Corvette van Bleekemolen aan. Die auto is voor mij niet te pakken. Toch bleef ik op korte afstand om te profiteren wanneer hij een foutje zou maken. Verder had ik een mooi gevecht met de Lotus van Stefano D'Aste, die alleen voor de Europese competitie rijdt. Ik eindigde op 1.1 seconden achter Bleekemolen als tweede en heb in deze klasse tijdens Pasen nog nooit zoveel punten behaald." Terugblikkend op zijn kwalificatie geeft Ricardo aan dat ook zijn ronden niet onder de meest ideale omstandigheden verreden werden. "In mijn eerste snelle ronde kwam ik met dik tweehonderd op het Scheivlak aan en daar rijdt een andere deelnemer met 90 km op de ideale lijn. Dat ging echt maar net goed. Een ronde later was ik weer snel, toen er bij start-finish code rood was en dan telt die ronde niet mee."

Op maandagmiddag reden Duncan en Ricardo de hoofdrace over vijftig minuten. Zover kwam het uiteindelijk niet, want na acht ronden kreeg Duncan bij het aanremmen van de Tarzanbocht weer een klapband linksvoor. "Een band die wij nieuw gemonteerd hebben voor deze race. Door die klap kwam ik in het diepe grint vast te zitten en werd er even later uitgesleept door een rescuewagen. Daarmee hadden wij al twee ronden achterstand dus verder rijden had niet veel zin. Ik heb de auto maar in het Parc Fermé gezet", verklaart een zwaar teleurgestelde Huisman na afloop.

Voor Pieter Christiaan van Oranje en zijn broer Bernhard van Oranje betekende het Paasweekend een eerste optreden met de nieuwe BMW M3 GT 4 van Racing Team Holland by Ekris Motorsport. Aan dit debuut ging de nodige voorbereiding vooraf. "Wij hebben meerdere dagen samen met Ricardo van der Ende getest. Ricardo zat naast mij om wat aanwijzingen te geven. Zaken waar ik op moest letten, vooral de rempunten, want de lijnen hier op Zandvoort ken ik inmiddels wel. Verder is het voor ons van belang om nog net wat meer winst uit de bochten te halen. Je moet je daarbij wel focussen op je eigen lijn en je niet af laten rijden door de lijnen die anderen nemen", legt Pieter Christiaan van Oranje uit.

Met die kennis en de ervaringen uit de vrije trainingen op zak volgden de races. Bernhard vult daar op aan: "Het is een heel andere auto dan wij gewend waren. Qua remmen, sturen en het totale weggedrag. Deze auto heeft een enorme potentie, dat zie je maar aan Simon Knap, Ricardo en Duncan. Ons doel is om Legend kampioen te worden, maar in die klasse strijden ook mannen als Cor Euser en Jan Lammers. Dat is dus geen eenvoudige opgave. Verder hopen wij zo hoog mogelijk in het algemeen klassement te eindigen. Dit weekend is dat goed gelukt. Op zaterdag eindigde ik als tweede bij de Legends en in het Dutch GT 4 kampioenschap op plaats 6." Broer Pieter Christiaan deed het maandagmorgen nog beter door de Legend klasse voor zich op te eisen en als 7e in het Dutch GT4 kampioenschap te eindigen. De slotrace moest de apotheose van het weekend worden, maar werd dat niet. "PC is door een Maserati hard geraakt en daardoor in de grintbak beland. Zonde, want tot dat moment ging hij prima. In de pits hebben ze de schade aan de auto zo goed mogelijk hersteld en konden wij in ieder geval verder. Na de pitstop passeerden wij 2/10 van een seconde te vroeg de lijn en dat resulteerde in een stop & go die ook weer de nodige tijd kostte", vertelt Bernhard van Oranje na afloop. Hij spreekt daarbij wel uit onder de indruk te zijn van het professionalisme van het team waar zij nu voor rijden. Niet alleen waar het gaat om de auto's de preparatie, maar ook de ontvangst van de gasten en de totale verzorging.

Kruidvat Gillette Paasraces 2011

Uitslag race 1 HTC Dutch GT4 championship & Benelux GT4 Cup: 1.Stefano D'Aste (Lotus Evora GT4) 14 ronden in 25.56.418; 2. (1e Dutch GT 4) Simon Knap BMW M3 GT4 op 2.980; 3. (2e Dutch) Jan Joris Verheul (Aston Martin Vantage GT4) op 5.401; 4. (3e Dutch)Peter van der Kolk (Corvette C6) op 13.818; 5. Henry Zumbrink (Porsche 997 GT 4) op 16.335; 6. Nicky Pastorelli (Chevrolet Camaro) op 16.407, 8.(6e in Dutch, 2e in de Legend Cup) Bernhard van Oranje (Racing Team Holland by Ekris BMW M3 GT4) op 23.707 en 17.(11e in Dutch) Duncan Huisman Ekris BMW M3 GT4 op 1.30.502.

Uitslag race 2: 1.Jeroen Bleekemolen 13 ronden in 25.17.877; 2. Ricardo van der Ende op 1.108; 3. Stefano D'Aste op 1.583; 4. Simon Knap op 10.558; 5. James Appleby op 17.668 en 9. (7E in Dutch en 1e in Legend Cup) Pieter Christiaan van Oranje op 26.216

Uitslag race 3 : 1.Stefano D 'Aste 27 ronden; 2. (1e in Dutch) Peter van der Kolk/ Jeroen Bleekemolen op 1.080; 3. (2e in Dutch) Phil Bastiaans/Jan Lammers (Porsche 997 GT 4) op 8.980; 4. (3e in Dutch) Dennis Retera/ Jan Joris Verheul op 34.041; 5. Florian Renauer (Ginetta G 50); 6. Henry Zumbrink/Mathijs Harkema op 54.036, 15. Bernhard van Oranje en Pieter Christiaan van Oranje op 1 ronde. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende uitgevallen.

---- --