Universiteit van Tilburg

Persbericht 26 april 2011

Grote groepen spenderen meer op Koninginnedag

De groepsgrootte van bezoekers van Koninginnedag-evenementen is belangrijker voor de beleving dan het geboden entertainment. Dat blijkt uit onderzoek van Sjanett de Geus van de Universiteit van Tilburg en NHTV internationaal hoger onderwijs Breda onder NHTV studenten. Hoe groter de groep, hoe positiever de beleving van het evenement. Mensen die in een grotere groep Koninginnedag vieren, geven per persoon bovendien gemiddeld meer uit dan mensen die in een kleinere groep erop uit trekken.

Hoe groter de groep, des te positiever de emoties, mooier de herinneringen en hoger de tevredenheid, blijkt uit het onderzoek. Onder grote groepen werd in dit verband verstaan tussen de 7 en 15 personen. Koninginnedag bleek over het algemeen goed geëvalueerd te worden, met een gemiddelde score van 5 uit 7 als het gaat over tevredenheid. Daarnaast bleek de sfeer het meest bepalend, met op ruime afstand daarvan het aangeboden entertainment.

Hogere uitgaven
Gemiddeld gaven de studenten ¤38 uit per persoon, maar voor grote groepen liep dit op tot ¤52. Het onderzoek liet ook zien dat een betere sfeer leidde tot hogere uitgaven. Het lijkt erop dat organisatoren van Koninginnedag-evenementen vooral aandacht moeten besteden aan sfeer-bepalers om hun omzet te verhogen.