Ingezonden persbericht


26 april 2011

Foodprints wint Challenge Award!
'Categorie denken in plaats van merk denken'

Harderwijk - Foodprints, onderdeel van Wesssanen Benelux en leverancier van authentieke en biologische producten en merken binnen het retailkanaal, heeft op donderdag 21 april jl. de Challenge Award 'category development traject Food' in de wacht gesleept. Een prijs voor projecten die een structurele bijdrage hebben geleverd aan het ontwikkelen van de categorie op de lange termijn in samenwerking met de handelspartner waarvan beide profiteren.

De Challenge Awards worden jaarlijks door Caracter Company, de expert in category management en trade marketing, uitgereikt. Awards waren te winnen in vier categorieën: category development traject Food, shopper activation Food, trade marketeer van het jaar en category manager van het jaar.

Multidisciplinaire totaalaanpak
Foodprints was genomineerd met het project 'category review gezondheid' bij C1000. Dit project was erop gericht om de omzet en fair share van de categorie gezondheidsvoeding bij C1000 te verhogen. Door een multidisciplinaire totaalaanpak in combinatie met een intensieve samenwerking met C1000 is dit doel ruimschoots gerealiseerd.

Jury roemt 'categorie denken'
De jury roemde de manier van samenwerken met de klant alsmede het 'categorie denken' in plaats van het 'merk denken'. Bovendien spraken de mooie indexen van boven de 130 voor zich, aldus de jury.

Paul Hilhorst, National Account Manager bij Foodprints, zegt in een toelichting: 'We zijn er trots op dat ons werk wordt bekroond met deze prestigieuze prijs. Allereerst is deze prijs natuurlijk mede te danken aan de prettige samenwerking met C1000. In dergelijke trajecten is het belangrijk om de categorie voorop te stellen en niet te denken vanuit een merk. Hierbij is het belangrijk om goed te luisteren naar de wensen van de retailer. Als je er samen voor kunt zorgen dat de categorie groeit, gaat je merk hier vanzelf in mee. Momenteel werken we binnen Foodprints hard aan een categorieplan voor biologisch aanbod binnen de retail. Deze prijs geeft ons de bevestiging dat we op de goede weg zitten'.

Over Wessanen
Royal Wessanen nv is de leidende leverancier, producent en marketeer van biologische voeding in Europa. Wessanen is actief in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. De onderneming telt meer dan 2.200 medewerkers. Wessanen heeft een breed scala aan biologische merkproducten zoals Zonnatura, Biorganic, Patak's, Allos, Bonneterre, Ekoland, Tartex en Whole Earth. In Nederland is de onderneming actief onder de naam Wessanen Benelux als groothandel met een assortiment voor de supermarkten (Foodprints) en een totaalassortiment van droge kruidenierswaren en vers voor de zelfstandige biologische speciaalzaken (Natudis). Daarnaast exploiteert Wessanen Benelux de eigen franchiseformules Natuurwinkel en GooodyFooods. Voor meer informatie kijk op www.foodprints.nl of www.wessanen.com.