Provincie Friesland

PERSBESLUITENLIJST

Het college van Gedeputeerde Staten heeft op
26 april 2011 het volgende besloten:

Mededelingen
Gedeputeerde Staten hebben de besluitenlijst van de GS-vergadering van 19 april 2011 vastgesteld.
Besluitenlijst beschikbaar


1. Uitvoeringsprogramma Waterbeheer in Fryslân 2011 vastgesteld Het uitvoeringsprogramma Waterbeheer in Fryslân voor 2011 is vastgesteld. Het programma vindt zijn oorsprong in het waterhuishoudingsplan van de provincie en het waterbeheerplan van het waterschap. In het programma staan de maatregelen en activiteiten die de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân in 2011 gaan uitvoeren. Provincie en waterschap werken samen aan het waterbeheer in Fryslân en maken daar jaarlijks afspraken over. De provincie stelt hiervoor de hoofdlijnen van beleid vast, terwijl het waterschap het watersysteem beheert. Uitvoeringsprogramma beschikbaar

---- -- Evaluatie Uitvoeringsprogramma Waterbeheer Fryslân 2010 Maatregelen en activiteiten Doelen per (deel)thema Omschrijving Uitvoering: W is waterschap, P is Provincie. De getallen zonder haakjes geven de te realiseren jaarlijkse (gemiddelde) prestatie aan. De getallen tussen haakjes geven de gerealiseerde jaarlijkse prestatie aan.

2010 Waterveiligheid:
Primaire keringen: · De primaire waterkeringen voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. Hierbij voeren de waterkeringbeheerders alle versterkingen zo uit dat deze bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Fryslân. · De primaire waterkeringen zijn klaar voor de toekomst. · In de ruimtelijke ordening is de primaire waterkering met het ruimtebeslag van toekomstige dijkversterkingen vastgelegd. De dijkversterkingsplannen worden voorbereid en tot en met 2017 uitgevoerd overeenkomstig het HWBP, waarbij LNC-afwegingskader wordt gehanteerd. Veiligheidstoetsing III opstellen. W Veiligheidstoetsing III rapporteren aan de Staatssecretaris Start Veiligheidstoetsing IV. Afronding overdracht primaire waterkeringen van Waddeneilanden van Rijk naar waterschap. Inbreng in (deel-) Deltaprogramma's WP

Toelichting

W 1 (1)

Het dijkversterkingsplan Terschelling (de verbetering van de steenbekleding) is uitgevoerd. De voorbereiding van de overige werken loopt op schema. Tevens is de keermuur in Harlingen in 2010 waterkerend geworden. Het Dagelijks Bestuur van Wetterskip Fryslân heeft eind augustus de veiligheidstoetsing van de primaire waterkeringen vastgesteld. Vervolgens is deze toetsing tijdig aan de provincie gerapporteerd. De provincie rapporteert begin 2011 aan het Rijk over de veiligheidstoetsing.

Jaarlijkse advisering, na consultatie van het Provinciaal Overleg Kust, aan de Minister van Verkeer en Waterstaat over het zandsuppletieprogramma op de Waddeneilanden, in relatie tot de afspraken over het dynamisch kustbeheer.

Het Deltaprogramma kent een aantal beleidsverkenningen waarvan de generieke verkenningen zoetwatervoorziening en veiligheidsnormen en de gebiedsprogramma's IJsselmeer en Waddenzee de belangrijkste zijn voor Fryslân. Het Deltaprogramma is goed op stoom en zowel provincie als Wetterskip zijn aangehaakt bij de bovengenoemde programma's. De provincie en het Wetterskip zullen in 2011 ook de Staten en het Algemeen Bestuur informeren en betrekken. Het advies is uitgebracht.

P


1

Vaststelling van de leggers vaste land voor de primaire waterkeringen.

W

In de vast te stellen legger wordt de door de provincie vastgestelde reserveringszone opgenomen. Doordat er nog geen duidelijkheid was over de motie van de Staten (strekking: daar waar er buitendijks kwelders aanwezig zijn, geen landwaartse reserveringszone vaststellen), kon de legger door het Wetterskip nog niet worden afgerond en ter inzage gelegd. Gedeputeerde Staten hebben inmiddels een brief aan de Staten geschreven waarin zij uitleggen waarom zij de motie niet willen uitvoeren. Het standpunt van de Staten hierover zal begin 2011 duidelijk worden. Vervolgens zal door Wetterskip Fryslân de legger in 2011 ter inzage worden gelegd.

Vaststelling de leggers Waddeneilanden voor de primaire waterkeringen. Vaststellen geactualiseerde beheervisie primaire waterkeringen. Uiterlijk 2012 is de Kustvisie 2100 voor Fryslân opgesteld. Opstellen Overstromingsrisicobeheerplan Boezemkaden: · Boezemwaterkeringen voldoen aan de provinciale veiligheidsnorm. Het waterschap voert alle versterkingen zo uit dat deze bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Fryslân. · In de ruimtelijke ordening houden gemeenten rekening met het ruimtebeslag van boezemkaden. Herstelplan Oevers en kaden uiterlijk 2019 uitgevoerd door een jaarlijkse gemiddeld 66 km op hoogte te brengen. De uitvoering is zo integraal mogelijk, rekening houdend met de LNC-waarden. Rapportage resultaten veiligheidstoetsing I boezemkaden aan provincie. Legger boezemkaden gereed. Uitvoeren studie "Doelmatigheid hogere boezemkaden". De studie is afgerond en het Algemeen Bestuur van het waterschap heeft besloten om op basis van kostenoverwegingen vast te houden aan het hu idige peilbesluit van de boezem met een vast streefpeil en het om die reden hoger aanleggen van kaden niet doelmatig te achten. Ook is besloten om in afwachting van duidelijkheid over het tijdspad bij de realisering van het gemaal bij Lauwersoog, bij het ontwerp van de kadehoogten voorlopig uit te gaan van het huidige maatgevend boezempeil. In 2011 wordt een inventarisatie uitgevoerd naar verbeteringsmogelijkheden bij de aanleg van oevers en oeververdedigingen waarbij de doelmatigheid in beeld wordt gebracht. In 2010 is door het Algemeen Bestuur in het kader van het Meerjarenperspectief en de begroting 2011 besloten, dat het herstelplan Oevers en Kaden wordt getemporiseerd. Doordat de temporisering al in 2010 is doorgevoerd, zijn er in 2010 ongeveer 10 kilometer minder kaden met een klein hoogte tekort verbeterd. De restopgave vanaf 2010 betreft nog ongeveer 570 km. Het actualiseren van de beheervisie primaire waterkeringen is vertraagd vanwege andere prioriteiten. De actualisatie beheervisie primaire waterkeringen wordt in 2011 afgerond.

W

W 66 km (56 km)

W

Lauwersmeerdijk: · De Lauwersmeerdijk voldoet aan de provinciale veiligheidsnorm. · In de ruimtelijke ordening wordt rekening gehouden met het ruimtebeslag van de Lauwersmeerdijk.

Opstellen beheervisie Lauwersmeerdijk Vaststelling toetsmethode veiligheid, inclusief beoordeling noodzaak ruimtelijke reservering.

Er is geen nieuwe toetsmethode vastgesteld in 2010. P


2

Actualiseren legger en beheerregister. Opleveren toetsresultaten aan provincie. Voorm. Zeedijken: · De voormalige zeedijken voldoen aan de provinciale veiligheidsnorm. · In de ruimtelijke ordening wordt rekening gehouden met het ruimtebeslag van de voormalige zeedijken. Lokale keringen: · De lokale waterkeringen voldoen aan de door Wetterskip Fryslân gestelde veiligheidsnorm. Opstellen beheervisie Actualiseren legger en beheerregister. Opleveren toetsresultaten aan provincie. Aanwijzen en normeren lokale kaden Legger lokale kaden gereed Vaststellen keur lokale kaden Opstellen beheervisie Buitendijkse gebieden: · De verantwoordelijkheden voor de waterveiligheid in buitendijkse gebieden is voor alle partijen helder. Muskusratten: · Geen schade aan de waterkeringen. Plan van Aanpak om helderheid te bieden over de verantwoordelijkheden in buitendijks gebied. Een efficiënte en kosteneffectieve vangstorganisatie waarmee gestreefd wordt naar het bereiken van de landelijke controledoelst elling van 0,25 vangsten per uur. De doelstelling voor 2010 is ruimschoots (0, 26 vangsten per uur) gerealiseerd. Voor 2011 is het streven om bij de landelijke onder controle doelstelling te komen.

W 0,35/u (0,26/u)

Voldoende Water Duurzaam peilbeheer: · Een duurzaam peilbeheer dat zo goed mogelijk aansluit bij verschillende vormen van grondgebruik. · Bij het peilbeheer wordt rekening gehouden met klimaatverandering; binnen de planperiode geven we specifieke aandacht aan verzilting, maaivelddaling door veenoxidatie en aantasting van bebouwing en natuur. Opstellen 18 watergebiedsplannen (Gewenst peilbeheer c.a.) voor: · 5 Natura 2000 gebieden W 5 (0) In 2010 zijn twee watergebiedsplannen gereed gemaakt voor de inspraak. Het gaat om de Groote Wielen en Schiermonnikoog. De overige pilots hebben langer geduurd dan verwacht. De vertraging van de planprocessen Natura 2000 is grotendeels oorzaak voor het niet 100% gereed zijn per 31 december 2010. In Dongeradeel werd deze vertraging veroorzaakt door de technische berekeningen welke daar moesten worden uitgevoerd. Door voor een andere aanpak te kiezen wordt de doorlooptijd van de watergebiedsplannen aanzienlijk verkort. Volgens de nieuwste planning w orden de laatste watergebiedsplannen in 2014 opgesteld. zie hierboven

·

13 Overige gebieden

W 5 (0)


3

Uitvoering maatregelen Gewenst peilbeheer Vaststellen Gewenst peilbeheer door middel van partiele herziening WBP. Opstellen protocol peilbeheer Lauwersmeer door Waterschap Noorderzijlvest. Integrale visie waterhuishoudkundige infrastructuur in veenweidegebieden. W Het opstellen van het protocol wordt gekoppeld aan het traject voor de opstelling van de businesscase en besluitvorming over de uitkosten daarvan. Zie hierna onder `extreme neerslag'. Er is in april 2010 gestart met een inventarisatie en verkenning van de te verwachten waterhuishoudkundige situatie in de veengebieden in 2050 en 2100. Deze verkenning wordt in het voorjaar van 2011 afgerond en zal eind 2011 worden aangevuld met enkele beleidsvoorstellen voor het beheer door het waterschap. De verkenning vormt een van de bouwstenen voor de bij voorkeur gezamenlijk met de provincie op te stellen langere termijnvisie voor het veenweidegebied. In januari 2010 is de evaluatie specifiek voor landbouw afgerond. Over de eindresul taten van de studie hogere zomerpeilen is in november 2010 een bijeenkomst gehouden in Heerenveen waarbij betrokken organisaties aanwezig waren Het definitieve rapport over de proef hoger zomerpeilen is in 2010 opgeleverd. In februari 2011 zal de eindevaluatie praktijkproeven hogere zomerpeilen worden behandeld in de vergadering van het Algemeen Bestuur van Wetterskip Fryslân en de Provinciale Staten van de provincie Fryslân. Uit de proeven komt naar voren dat het instellen van een hoger peil kan bijdragen aan het vertragen van de maaivelddaling in veenweidegebieden. De medewerking van agrariërs is echter tot nu toe op vrijwillige basis. Op basis van ervaringen uit het verleden is in de begroting 2010 de doelstelling bijgesteld tot 250 hectare. In 2010 zijn er geen aanvragen binnengekomen van agrariërs. Het invoeren van hogere zomerpeilen zal verder worden uitgewerkt middels het programma Gewenst Peilbeheer (watergebiedsplannen). Begin 2010 is nauw overleg gevoerd tussen waterscha p en de provincie over het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op het veenweidegebied, waarbij de waterhuishoudkundige aspecten en de consequenties voor de ruimtelijke ordening in onderlinge samenhang worden afgewogen. De startnotitie zal in het 2de kwartaal van 2011 door Provinciale Staten worden vastgesteld en wordt dan ook in het Algemeen Bestuur behandeld. De evaluatie-rapportage bevindt zich in de afrondende fase en wordt begin 2011 aan het bestuur voorgelegd.

P

Afronden praktijkproeven hogere zomerpeilen. (landbouwaspecten) Afronden praktijkproeven hogere zomerpeilen (overigens aspecten, nut en noodzaak)

P

WP

Ontwikkelen integrale visie veenweidegebieden

P

Evaluatie experiment hogere peilen voor weidevogels.

P


4

Deelname aan onderzoeks- en innovatieprojecten op gebied van klimaatontwikkeling en verzilting. WP

Overname waterbeheer bebouwd gebied: · opstellen overdrachtsdocumenten W Overname waterbeheer bebouwd gebied: · afronden feitelijke overname, inclusief uitvoeren achterstallig onderhoud Opstellen onderhoudbeheerplannen waterlopen W Actualiseren legger waterlopen en kunstwerken W Meetnet kwantiteit oppervlaktewater: · doorlichten en actualiseren, · afronding aanpassing Extreme neerslag: · Een robuust en veerkrachtig watersysteem. Dit systeem is voldoende uitgerust om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen door technische en ruimtelijke maatregelen. · Het minimaliseren van wateroverlast. In 2015 wordt voldaan aan de normen voor regionale wateroverlast. Toetsing watersystemen aan de gebiedsgerichte normen voor regionale wateroverlast (gecombineerd gebiedsproces met Gewenst peilbeheer).

WF heeft in 2010 een innovatieplan vastgesteld, waarin de projecten zijn opgenomen waaraan deelgenomen wordt. Het gaat o.a. om de projecten Hotspot onderzoek ondiepe meren veenweidegebied in het kader van het landelijk project Kennis voor Klimaat, Cliwat en Klimaat en Ruimte Noord Nederland. In 2010 is besloten deel te nemen aan het project zandmotor voor de IJsselmeerkust . In 2010 is een overeenkomst gesloten met de gemeenten Bolsward, Boarnsterhim en Menaldumadeel. In 6 gemeenten voert het waterschap nu onderhoud uit in de bebouwde kommen. Een aangepaste beleidsnotitie overdracht stedelijk waterbeheer wordt in maart aan het algemeen bestuur voorgelegd.

De beheer- en onderhoudsplannen voor de hoofdwateren zijn afgerond en de onderhoudsbestekken zijn aanbesteed. De legger voor de kunstwerken wordt in 2011 in de inspraakprocedure gebracht. Het project is nog niet gestart,omdat het monitoringsplan (zie onder overige zaken, monitoring) eerst afgerond moest worden. Op basis van het monitoringsplan wordt het meetnet in 2011 doorgelicht en geactualiseerd. Voor het gebied Zuid-Oost Fryslân (de beekdalen) wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de modellering en de nieuwe toetsing. De uitkomsten worden meegenomen in het watergebiedsplan Appelscha. Ook voor Dongeradiel is in 2010 een nieuwe toetsing uitgevoerd. Voor de eilanden zijn in 2006 waterrisicokaarten gemaakt. Voor het Groninger Westerkwartier zijn deze kaarten in 2009 gemaakt Voor de overige gebieden is besloten om gebruik te maken van de toesting uit 2003. Er zijn dus gebiedsdekkend waterrisicokaarten beschikbaar. Het NBW actueel schrijft in 2012 een nieuwe toetsingsronde voor , maar dit is afhankelijk gesteld van beschikbaarheid van nieuwe klimaatscenario's, waarschijnlijk wordt dit 2013. De Unie van Waterschappen stelt de methodiek en normering ter discussie en komt met voorstellen voor uniformering. WF kiest er voor om pas op de plaats te maken en om reden van efficiëntie voorlopig gebruik te maken van de beschikbare toetsresultaten. Extra ruimte in tijd en geld willen we benutten om de benodigde gegevens op orde te brengen.

W

W


5

Uitvoeren maatregelen in gebieden die niet voldoen aan de normen (afronding 2015). Maatregelen in stedelijke gebieden in samenwerking met gemeenten. Uitvoeren maatregelen: * realisering gemaal Lauwersoog Uitvoeren maatregelen boezem: * 300 ha boezemuitbreiding * 450 ha retentiepolders 50 ha (8 ha) W 75 ha (200 ha) Uitvoeren maatregelen deelsystemen: * 450 ha extra wateroppervlak in deelsystemen * Intensiever sturen met stuwen (10.000 ha) * Extra poldergemaalcapaciteit (5000 ha) (zie ook deelthema Algemene waterkwaliteit) Zie standpuntbepaling watervisie Lauwersmeer. Boezemuitbreiding: In 2010 is 8 ha boezemuitbreiding gerealiseerd. In de programmering tot en met 2015 wordt nog eens 388 ha voorzien. Retentiepolders: In 2010 is 200 ha retentiepolders gerealiseerd . Aan de doelstelling om in 2015 450 ha retentiepolders te realiseren is nu al voldaan. Extra wateroppervlak in deelsystemen: Deze maatregel wordt zoveel mogelijk meegenomen bij integrale planvorming en gebiedsontwikkeling en. Het succes voor het behalen van deze prestatie indicator is echter sterk afhankelijk van de dynamiek van de grondmarkt. Het beleid van het waterschap voor de aankoop of het gebruik van grond voor extra water gaat uit van vrijwillige medewerking van de grondeigenaar. Het vrijkomen van grond is momenteel schaars, waardoor de doelstelling nog niet wordt gehaald. Desondanks wordt er zoveel mogelijk actief op ingezet. Integratie met de maatregelen van de Watergebiedsplannen creëert mogelijk kansen. Stand van zaken is dat in 2010 14, 5 hectare is gerealiseerd en dat er tot 2015 in toekomstige projecten aanvullende kansen worden voorzien voor ca. 200 hectare. Stuwen: In 3000 ha kan inmiddels beter worden gestuurd door middel van automatische stuwen. De jaarlijkse doelstelling van 1750 ha wordt op dit moment nog niet gehaald. Er wordt gewerkt aan een meer planmatige aanpak van de vervanging van vaste stuwen door beweegbare stuwen, zodat de jaarlijkse doelstelling gehaald kan worden. G emaalcapaciteit: Voor de Westerhornemolenpolder (440 ha) is krediet aangevraagd om ondermeer de afvoercapaciteit te verhogen. Er wordt voor de komende jaren nu zoveel mogelijk ingezet om de periodieke vervanging van gemalen te combineren met het indien nodig inzetten van extra gemaalcapaciteit. De noodzaak tot uitbreiding van gemaalcapaciteit wordt per watersysteem beoordeeld in een breed kader van mogelijke maatregelen. De discussie over het toekomstige peil van het Lauwersmeer loopt nog. Die discussie hangt samen met de Watervisie Lauwersemeer en de uitkomst is tevens afhankelijk van de bouw van het gemaal Lauwersoog. De financiering (en realisering in 2015) van het gemaal staat onder druk. De intentieverklaring voor de financiering van het gemaal is door de 2 provincies, LNV en de 2 waterschappen ondertekend. In vervolg hierop

75 ha (14,5 ha)

W

1750 ha (- ha)

850 ha (- ha)

Standpuntbepaling watervisie Lauwersmeer, inclusief afspraken over financiering gemaal. WP


6

Verkenning groen-blauwe diensten, als onderdeel van de provinciale landbouwnota Extreme droogte: · Een evenwichtige aanpak van watertekort, nu en in de toekomst. · Een goede verdeling van inlaatwater vanuit het IJsselmeer in perioden met extreme droogte zodanig dat de economische en sociaal- maatschappelijke schade wordt geminimaliseerd. Onderzoek naar regionale watertekortopgave (in noordelijk verband).

P

WP

zijn de waterschappen Fryslân en Noorderzijlvest in september gestart met een zogenaamde `Business Case' voor de bouw van het gemaal. Fase 1 wordt in januari 2011 afgerond. Daarbij zijn de technische en functionele eisen van het toekomstige gemaal in beeld gebracht. In de eerste helft van 2011 worden de fasen 2 en 3 uitgevoerd. In de tweede helft van 2011 vindt de bestuurlijke besluitvorming plaats. In maart 2010 is de rapportage `Kansen voor maatschappelijke diensten in Fryslân' verschenen. De uitkomsten worden betrokken bij het formuleren van het provinciale landbouwbeleid. Het project is momenteel in uitvoering; de eerste fase is afgerond, de tweede fase zal in 2011 worden opgestart en verloopt daarmee parallel aan het Nationaal Deltaprogramma. Door de wens om de regionale studie in Noord Nederland af te stemmen op het landelijke Deltaprogramma zoetwatervoorziening en doordat hydrologische modellen nog aangepast moeten worden is de fase met beleidsvarianten bepalen en doorreken en nog niet opgestart. WF neemt deel aan het overleg. Tijdens de droge periode van 2010 is vanuit Wetterskip Fryslân informatie aangeleverd aan Rijkswaterstaat. Met name via het instrument landinrichting zijn in 2010 bij een aantal natuurgebieden, waaronder het Fochteloërveen, maatregelen uitgevoerd ter bestrijding van de verdroging. In totaal is in 2010 700 ha ha verdroogt gebied aangepakt.

Inbreng actuele kennis in droogteoverleg WP Verdroging: · Verdrogingbestrijding via twee programma's: de toplijst en werkenderweg. Uitvoering maatregelen ter bestrijding van de verdroging in de klasse 1 en 2 gebieden van de TOP-lijst. Opstellen nieuwe lijst verdroogde gebieden. Meetprogramma N2000 gebieden operationeel Actualisering grondwatermeetnet WP Opstellen beleidsnotitie grondwaterbeheer W Evaluatie vergunningen grote onttrekkingen Stimuleren aanleg enkele gecombineerde KWOsystemen. Drinkwater: · Een betrouwbare en duurzame drinkwaterwinning voor iedereen in Fryslân. Voorlichtingscampagne voor drinkwaterbesparing samen met Vitens organiseren.

P

Grondwaterkwantiteit: · Duurzaam gebruik van grondwater, zonder onevenredige schade aan andere belangen. · Bijdrage aan de CO2-reductie en een vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen door het stimuleren van bodemenergiesystemen (KWO-systemen).

Vanwege capaciteitsproblemen is de actualisering nog niet opgepakt. Dit project wordt doorgeschoven naar 2011. Deze maatregel is gerelateerd aan het monitoringsplan (zie onder overige zaken, monitoring) In het najaar van 2010 is een start gemaakt met het opstellen van de beleidsnota grondwaterbeheer. Planning is om de nota in oktober 2011 vast te stellen. Het projectplan is in januari 2011 gestart. De beleidsnotitie is afgerond en wordt in het eerste kwartaal van 2011 aan GS voorgelegd. Maakt onderdeel uit van Fries Bestuursakkoord Waterketen.

P

P P


7

Afronding bronnenstudie (Vitens) P Duidelijkheid over vermindering met 50% grondwater voor drinkwatervoorziening. Schoon Water Algemene waterkwaliteit: · Het Friese oppervlaktewater voldoet uiterlijk in 2027 aan de eisen voor chemie, ecologie en inrichting. · In 2015 zijn de maatregelen conform de Beslisnota KRW uitgevoerd. Opstellen Actieprogramma diffuse bronnen

Betreft een meerjarig onderzoek dat volgens planning verloopt.

De evaluatie van het actieprogramma 2006-2009 gaat begin 2011 van start. Een nieuw actieprogramma zal niet eerder dan half 2011 vastgesteld kunnen worden. P In maart 2011 zal het Algemeen Bestuur een nieuw Emissiebeheerplan (EBP) vaststellen. De daarvoor noodzakelijk evaluatie en een actuele emissie-analyse zijn gereed. In het kader van de KRW-voortgangsrapportage wordt een gedetailleerd overzicht opgesteld van de reeds uitgevoerde maatregelen (inclusief die van voor 2010) en de vervolgens nog te realiseren wateropgaven. De uitkomsten hiervan worden verwerkt in het MP 2012 ­ 2016 en een volgend uitvoeringsprogramma. Een van de punten betreft de omzetting van ha's oeverinrichting naar aantal km's oeverinrichting.

Uitvoeren inrichtingsmaatregelen KRW-beslisnota: · 100 ha oeverinrichting · 450 ha berging in deelsystemen · 320 ha uitbreiding boezemlanden · minimaal 30 vispassages · 17, 3 km hermeandering Linde en Koningsdiep (zie ook deelthema Extreme neerslag) Vaststellen Beleidsnota visstandbeheer

W 17 ha (2 ha) 75 ha (14,5 ha) 53 ha (8 ha) 5 (11 gemalen en 1 stuw) 2,9 km (0 km)

W Zwemwater: · Veilig en gezond zwemmen is mogelijk op de zwemwaterlocaties in Fryslân . · De kwaliteit van het zwemwater is in 2015 minimaal `aanvaardbaar'. Opstellen zwemwaterprofielen en adviezen over te nemen (herstel)maatregelen. Uitvoeren van de benodigde maatregelen om de doelen voor zwemwater te halen. De afspraken hierover worden gemaakt na de opstelling van de zwemwaterprofielen. Jaarlijks aanwijzingsbesluit zwemwaterlocaties. Onderzoek naar het voorkomen en bestrijden van blauwalgen, binnen de planperiode. WP Natuur: · Het Friese oppervlaktewater in de natuurgebieden voldoet aan de kwaliteitseisen voor chemie, ecologie en inrichting. Uitvoeren inrichtingsmaatregelen KRW-beslisnota in N2000 en EHS-gebieden: oeverareaal en paaiplaatsen, hermeandering van beken en de aanleg van vispassages.

W

De opstelling van de Beleidsnota Vis (breder dan alleen visstandbeheer) heeft vertraging opgelopen. De Beleidsnota is in concept vastgesteld door het Dagelijks Bestuur. Het overleg met de sport- en beroepsvisserij heeft nog niet plaatsgevonden. De provincie heeft ingestemd met de Beleidsnota. Deze nota is nodig om het Visplan van de VBC te toetsen. Op dit moment zijn er 18 zwemwaterprofielen bestuurlijk vastgesteld. De laatste 14 zullen begin 2011 bestuurlijk worden vastgesteld. Daarmee is voldaan aan de landelijk gestelde termijn. Het opstellen van de zwemwaterprofielen verloopt volgens planning. De maatregelen die uit deze profielen naar voren komen, krijgen via het planvormingsproces een plaats en worden daarna uitgevoerd. Is gebeurd conform wettelijk voorgeschreven procedure.

WP

P Op beperkte schaal worden extra metingen verricht op 4 risicolocaties. Door DHV wordt (ook op 2 locaties in Fryslân) onderzoek gedaan naar nieuwe meettechnieken. Het waterschap overweegt de aanschaf van een blauwalg scanner. Voorgesteld wordt de landelijke ontwikkelingen te volgen. De KRW maatregelen worden ingebracht in de beheerplannen voor de Natura 2000 gebieden. Beheerplannen zijn nog niet vastgesteld. Bij de lopende uitvoering wordt zo mogelijk rekening gehouden met voorstellen in de concept beheerplannen.

W


8

Waterketen: · Emissies van de waterketen in Fryslân vormen geen belemmering voor het realiseren van de chemische en ecologische kwaliteit van het oppervlaktewater. · Partijen in de waterketen in Fryslân verrichten hun taken tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten. Door nauw samen te werken, voeren zij hun taken zo doelmatig, inzichtelijk, duurzaam en innovatief mogelijk uit.. · In 2015 is wereldwijd het aantal mensen zonder duurzame toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen gehalveerd. Dit is millenniumdoelstelling 7 van de Verenigde Naties. Deze doelstelling is opgenomen in het Schokland-akkoord.

Opstellen optimalisatiestudies en afvalwaterakkoorden W

De pilot-studies voor Sneek en Warns zijn afgerond. Voor Warns is een afvalwaterakkoord opgesteld dat eind 2010 is ondertekend. Daarnaast zijn optimalisatiestudies voor 8 zuiveringskringen gestart (met in totaal 12 gemeenten). In 2011 zullen er 5 optimalisatiestudies worden uitgevoerd en 15 afvalwaterakkoorden worden afgesloten. Het akkoord is op 19 februari 2010 door partijen ondertekend.

Regionaal bestuursakkoord waterketen, samen met gemeenten en Vitens: · ondertekening Regionaal bestuursakkoord waterketen, samen met gemeenten en Vitens: · uitvoering Duurzaamheids- en innovatieprogramma's, samen met gemeenten en Vitens: · opstellen

W Door ambtelijke werkgroepen ist gewerkt aan projectplannen voor de in het akkoord afgesproken maatregelen. Deze zijn opgenomen in het Uitvoeringsprogramma FBWK 2011-2015 dat begin 2011 bestuurlijk zal worden geaccordeerd. Door WF is een innovatienota opgesteld die in december 2010 in het algemeen bestuur is vastgesteld. De nota is voor WF het kader voor innovatie in de waterketen. Momenteel wordt door de Friese waterketenpartijen gewerkt aan de gezamenlijke innovatieagenda. Deze agenda wordt uitgewerkt in een Innovatieprogramma Waterketen dat (de basis van) het in het WHP aangekondigde Duurzaamheids- en Innovatieprogramma Waterketen zal vormen. De onderzoekslocatie Afvalwaterzuivering Leeuwarden is in 2010 opgeleverd. Ook is er een studie afgerond naar de Energiefabriek op Leeuwarden. Deze studie wordt geïntegreerd in de slibketenstudie die in 2011 een businesscase moet opleveren.

WP

WP

Duurzaamheids- en innovatieprogramma's, samen met gemeenten en Vitens: · uitvoering Opstellen beoordelingskader verbrede GRP's Uitvoeren Mozambique-project W Grondwaterkwaliteit: · Een goede chemische toestand van het grondwater in 2015. De kwaliteit gaat niet achteruit. · Extra bescherming van de kwaliteit van grondwater in grondwaterbeschermingsgebieden tegen verontreinigingen. Opstelling gebiedsdossiers en eventuele aanpassing van grondwaterbeschermingsgebieden. P Ambtelijke voorbereiding is gestart. In januari 2010 is de 1e fase van het project gestart in vier zuidelijke steden in Mozambique. In elke stad worden op 15 scholen en op 3 publieke plaatsen toiletten gebouwd. In elke stad wordt de oprichting en ontwikkeling van een milieudienst ondersteund. Een subsidieaanvraag voor de 2e fase (2012-2013) in ingediend bij de EU. Verloopt volgens planning.

P


9

Communicatie Nieuwsbrieven: Regelmatig digitale nieuwsbrieven uitbrengen (provincie in overleg met waterschap en gemeenten) Gezamenlijk onderhoud van de website P Gezamenlijke projecten Organiseren van bijeenkomsten rond gezamenlijke projecten: - Fries Bestuursakkoord Waterketen 19 februari 2010 - Hoge zomerpeilen 11 november 2010 Het opstellen en afstemmen van persberichten rond gezamenlijke projecten. We zijn overgestapt op de digitale nieuwsbrief, waarvan er inmiddels één is verschenen. P De site is aangepast na vaststelling van de nieuwe waterplannen; de toegankelijkheid en leesbaarheid is verbeterd. Beide bijeenkomsten zijn in gezamenlijkheid georganiseerd en succesvol verlopen. De afstemming van persberichten verloopt naar wens. P

Website "Fryslân leeft met water"

Integrale projecten Samenwerkingsprogramma, onderdeel provinciaal Meerjarenprogramma landelijk gebied Door middel van integrale oever- en kadeprojecten en projecten in landinrichting en gebiedsontwikkeling wordt uitvoering gegeven aan de Samenwerkingsovereenkomst pMJP Voor een aantal projecten is inmiddels een aanvraag ingediend, waarop binnenkort door de provincie kan worden beschikt. Het waterschap is bezig met de opstelling van een programma voor de komende drie jaar. Inmiddels wordt er ter uitvoering van het Regeerakkoord gewerkt aan een herijking van de Ecologische Hoofd Structuur. In hoeverre dit gewijzigde rijksbeleid leidt tot herprioritering van de aan te pakken kadetrajecten wordt momenteel onderzocht. Mogelijk heeft dit gevolgen voor de integraliteit van de nog uit te voeren oever- en kadeprojecten. Masterplannen voor ruimtelijke kwaliteit watersportkernen en zwemwaterlocaties: In 2010 is er o.a. bij het opstellen van de masterplannen voor Earnewâld en Bolsward samenwer king gezocht waarbij het verhogen van de ruimtelijke kwaliteit van een watersportkern wordt opgepakt in samenhang met het verhogen van kaden (Earnewâld), of het vergroten van het boezemoppervlak (Bolsward). Masterplannen voor de toegangspoorten: In 2010 is er o.a. bij het opstellen van de masterplannen voor Delfstrahuizen samenwerking gezocht waarbij het verhogen van de ruimtelijke kwaliteit van een watersportkern wordt opgepakt in samenhang met het verhogen van kaden. Aandacht voor samenwerkingsmogelijkheden bij nieuwe projecten: O.a. bij de verkenning naar de mogelijkheden van een elektrische vaarroute langs Westhem worden koppelingen gemaakt met de Kade- en oeverwerkzaamheden die daar gepland staan. Programma "Mitigatie ecologie en duurzaamheid": In 2010 is een `concept mitigatiepakket Friese Meren' opgesteld. Hierbij is WF betrokken

WP

Friese meren

Afstemming en samenwerking over: * masterplannen voor ruimtelijke kwaliteit watersportkernen en zwemwaterlocaties; * masterplannen voor de toegangspoorten; * aandacht voor samenwerkingsmogelijkheden bij nieuwe projecten; * programma "Mitigatie ecologie en duurzaamheid"; * verkenning mogelijkheden vispassages bij grote infraprojecten.

P


10

geweest. Zoveel mogelijk wordt geprobeerd om met de realisatie van het mitigatiepakket ook doelen op het gebied van waterkwaliteit, waterkwantiteit en waterveiligheid te dienen. Verkenning mogelijkheden vispassages bij grote infraprojecten: De aanbesteding van de uitbreiding van de Sluis Stavoren vindt plaats in de vorm van een prijsvraag. Deze is in 2010 uitgeschreven. Één van de beoordelingscriteria waarop de inzendingen van de prijsvraag beoordeeld gaan worden is de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de vispassage. Integrale voorbereiding en uitvoering Een projectvoorstel om te komen tot op elkaar afgestemde (digitale) informatie over projecten en programma's voor integrale projectvoorbereiding en uitvoering. Monitoringsplan (beleid en effectsmeting) Opzet voor de (jaarlijkse) rapportage, inclusief wijze van publicatie ("Fries water in beeld"). Voorbereiding aanwijzing vaarwegbeheerders in overleg met waterschap en gemeenten Actualisering algemene calamiteitenplan en de bijbehorende (calamiteiten) Bestrijdingsplannen. Oefeningen en specifieke opleidingen voor de bestrijdingsplannen voor de primaire waterkeringen, peilbeheer en kaden, waterkwaliteit, waterzuivering. In 2010 worden de mogelijkheden van uitwisseling van personeel tussen beide organisaties in beeld gebracht en onder welke voorwaarden dat vorm kan krijgen (protocol). Een eerste proefopstelling is (samen met externe partijen) uitgewerkt voor een deel van de provincie en kan in begin 2011 worden getest.

P

Overige zaken Monitoring: Conform het projectplan is het monitoringsplan opgesteld. Daarmee is de basis gelegd voor de integrale watersysteemrapportage (effectrapportage). De opzet van het uitvoeringsprogramma (voortgangsrapportage maatregelen) blijft ongewijzigd. In overleg met gemeenten en Wetterskip Fryslân is een inventarisatie uitgevoerd naar de toestand van het vaarwegennet. De informatie wordt gebruikt in het traject naar aanwijzing van de vaarwegbeheerders. De plannen worden jaarlijks geactualiseerd. Ook worden de noodzakelijke oefeningen en specifieke opleidingen gehouden.

WP

Vaarwegbeheer:

P

Calamiteitenzorg

W

Uitwisselingsprogramma ambtelijke diensten

Het oriënterend overleg over de mogelijkheden en voorwaarden is opgestart. WP


11

---- -- Uitvoeringsprogramma Waterbeheer Fryslân (planning 2011). Maatregelen en activiteiten Doelen per (deel)thema Jaar van uitvoering Omschrijving 2010 Waterveiligheid: Primaire keringen: · De primaire waterkeringen voldoen aan de wettelijke veiligheidsnormen. Hierbij voeren de waterkeringbeheerders alle versterkingen zo uit dat deze bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Fryslân. · De primaire waterkeringen zijn klaar voor de toekomst. · In de ruimtelijke ordening is de primaire waterkering met het ruimtebeslag van toekomstige dijkversterkingen vastgelegd. De dijkversterkingsplannen worden voorbereid en tot en met 2017 uitgevoerd overeenkomstig het HWBP, waarbij LNC-afwegingskader wordt gehanteerd. Veiligheidstoetsing III opstellen.

2011

W 1 W (afgerond)

W 1

Veiligheidstoetsing III rapporteren aan de Staatssecretaris Start Veiligheidstoetsing IV.

P W

Afronding overdracht primaire waterkeringen van Waddeneilanden van Rijk naar waterschap. Inbreng in (deel-) Deltaprogramma's

WP
Jaarlijkse advisering, na consultatie van het Provinciaal Overleg Kust, aan de Minister van Verkeer en Waterstaat over het zandsuppletieprogramma op de Waddeneilanden, in relatie tot de afspraken over het dynamisch kustbeheer. Vaststelling de leggers vaste land voor de primaire waterkeringen. Vaststelling de leggers Waddeneilanden voor de primaire waterkeringen.

WP

P

P

W W


1

Vaststellen geactualiseerde beheervisie primaire waterkeringen. Uiterlijk 2012 is de Kustvisie 2100 voor Fryslân opgesteld. Opstellen Overstromingsrisicobeheerplan

W

Boezemkaden:
· Boezemwaterkeringen voldoen aan de provinciale veiligheidsnorm. Het waterschap voert alle versterkingen zo uit dat deze bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit van Fryslân. · In de ruimtelijke ordening houden gemeenten rekening met het ruimtebeslag van boezemkaden.

Het Herstelplan Oevers en kaden is uiterlijk 2028 uitgevoerd. De opgave is om vanaf 2010 626 km (276 km t/m 2015) op normhoogte te brengen. In de periode 2011 ­ 2015 wordt jaarlijks gemiddeld 44 km kaden op hoogte gebracht. In de periode 2016 ­ 2028 wordt jaarlijks gemiddeld 27 km kaden op hoogte gebracht. De uitvoering is zo integraal mogelijk, rekening houdend met de LNC-waarden. Rapportage resultaten veiligheidstoetsing I boezemkaden aan provincie. Legger boezemkaden gereed. Uitvoeren studie "Doelmatigheid hogere boezemkaden".

W 65 km 56 km

W 44 km

W (afgerond) P

1

Lauwersmeerdijk:
· De Lauwersmeerdijk voldoet aan de provinciale veiligheidsnorm. · In de ruimtelijke ordening wordt rekening gehouden met het ruimtebeslag van de Lauwersmeerdijk.

Vaststelling toetsmethode veiligheid, inclusief beoordeling noodzaak ruimtelijke reservering. Actualiseren legger en beheerregister.

W
Opstellen beheervisie Lauwersmeerdijk Opleveren toetsresultaten aan provincie.

Voorm. Zeedijken:
· De voormalige zeedijken voldoen aan de provinciale veiligheidsnorm. · In de ruimtelijke ordening wordt rekening gehouden met het ruimtebeslag van de voormalige zeedijken.

Actualiseren legger en beheerregister.

W
Opstellen beheervisie Opleveren toetsresultaten aan provincie. Aanwijzen en normeren lokale kaden

Lokale keringen:

1

De planning van deze maatregel wordt nader vastgesteld.


2

· De lokale waterkeringen voldoen aan de door Wetterskip Fryslân gestelde veiligheidsnorm.

Legger lokale kaden gereed Vaststellen keur lokale kaden Opstellen beheervisie

Buitendijkse gebieden:
· De verantwoordelijkheden voor de waterveiligheid in buitendijkse gebieden is voor alle partijen helder.

Plan van Aanpak om helderheid te bieden over de verantwoordelijkheden in buitendijks gebied.

WP

Muskusratten:
· Geen schade aan de waterkeringen.

Een efficiënte en kosteneffectieve vangstorganisatie waarmee gestreefd wordt naar het bereiken van de landelijke controledoelstelling van 0,25 vangsten per uur.

W 0,35/u (0,26/u)

W 0,35/u

Voldoende Water Duurzaam peilbeheer:
· Een duurzaam peilbeheer dat zo goed mogelijk aansluit bij verschillende vormen van grondgebruik. · Bij het peilbeheer wordt rekening gehouden met klimaatverandering; binnen de planperiode geven we specifieke aandacht aan verzilting, maaivelddaling door veenoxidatie en aantasting van bebouwing en natuur. Opstellen 18 watergebiedsplannen (Gewenst peilbeheer c.a.) voor: · 5 Natura 2000 gebieden · 13 Overige gebieden

W 5 (0) W 5 (0)

W 5 W 4

Uitvoering maatregelen Gewenst peilbeheer

Vaststellen Gewenst peilbeheer door middel van partiele herziening WBP. Opstellen protocol peilbeheer Lauwersmeer door Waterschap Noorderzijlvest. Integrale visie waterhuishoudkundige infrastructuur in veenweidegebieden. Afronden praktijkproeven hogere zomerpeilen. (landbouwaspecten) Afronden praktijkproeven hogere zomerpeilen (overigens aspecten, nut en noodzaak) Ontwikkelen integrale visie veenweidegebieden

P W P (afgerond) W (afgerond) P


3

Evaluatie experiment hogere peilen voor weidevogels.

P (afgerond)
Deelname aan onderzoeks- en innovatieprojecten op gebied van klimaatontwikkeling en verzilting. Overname waterbeheer bebouwd gebied: · opstellen overdrachtsdocumenten Overname waterbeheer bebouwd gebied: · afronden feitelijke overname, inclusief uitvoeren achterstallig onderhoud Opstellen onderhoudbeheerplannen waterlopen

WP W

WP W W

W (afgerond)
Actualiseren legger waterlopen en kunstwerken

W
Meetnet kwantiteit oppervlaktewater: · doorlichten en actualiseren, · afronding aanpassing

W

Extreme neerslag:
· Een robuust en veerkrachtig watersysteem. Dit systeem is voldoende uitgerust om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen door technische en ruimtelijke maatregelen. · Het minimaliseren van wateroverlast. In 2015 wordt voldaan aan de normen voor regionale wateroverlast.

Toetsing watersystemen aan de gebiedsgerichte normen voor regionale wateroverlast (gecombineerd gebiedsproces met Gewenst peilbeheer). Uitvoeren maatregelen in gebieden die niet voldoen aan de normen (afronding 2015). Maatregelen in stedelijke gebieden in samenwerking met gemeenten. Uitvoeren maatregelen: * realisering gemaal Lauwersoog Uitvoeren maatregelen: * 300 ha boezemuitbreiding * 450 ha retentiepolders * 210 ha extra wateroppervlak in deelsystemen * Intensiever sturen met stuwen (10.000 ha) * Extra poldergemaalcapaciteit (5000 ha) (zie ook deelthema Algemene waterkwaliteit) Standpuntbepaling watervisie Lauwersmeer, inclusief afspraken over financiering gemaal.

W

W

W

W W
50 ha (8 ha) 75 ha (200 ha) 75 ha (14,5 ha) 1750 ha (0 ha) 850 ha (0 ha) 50 ha 0 ha 40 ha 1750 ha 850 ha

WP


4

Verkenning groen-blauwe diensten, als onderdeel van de provinciale landbouwnota

P (afgerond) WP WP

Extreme droogte:
· Een evenwichtige aanpak van watertekort, nu en in de toekomst. · Een goede verdeling van inlaatwater vanuit het IJsselmeer in perioden met extreme droogte zodanig dat de economische en sociaal- maatschappelijke schade wordt geminimaliseerd.

Onderzoek naar regionale watertekortopgave (in noordelijk verband).

Inbreng actuele kennis in droogteoverleg

WP
Uitvoering maatregelen ter bestrijding van de verdroging in de klasse 1 en 2 gebieden van de TOP-lijst. Opstellen nieuwe lijst verdroogde gebieden.

WP

Verdroging:
· Verdrogingbestrijding via twee programma's: de toplijst en werkenderweg.

P

P

Meetprogramma N2000 gebieden operationeel

Grondwaterkwantiteit:
· Duurzaam gebruik van grondwater, zonder onevenredige schade aan andere belangen. · Bijdrage aan de CO2-reductie en een vermindering van het gebruik van fossiele brandstoffen door het stimuleren van bodemenergiesystemen (KWO-systemen).

Actualisering grondwatermeetnet

WP
Opstellen beleidsnotitie grondwaterbeheer

W
Evaluatie vergunningen grote onttrekkingen

P
Stimuleren aanleg enkele gecombineerde KWOsystemen.

P P P

P P P

Drinkwater:
· Een betrouwbare en duurzame drinkwaterwinning voor iedereen in Fryslân.

Voorlichtingscampagne voor drinkwaterbesparing samen met Vitens organiseren. Afronding bronnenstudie (Vitens)

Duidelijkheid over vermindering met 50% grondwater voor drinkwatervoorziening.

Schoon Water Algemene waterkwaliteit:
· Het Friese oppervlaktewater voldoet uiterlijk in 2027 aan de eisen voor chemie, ecologie en inrichting. Notitie over een geïntegreerde benadering van de aanpak van de diffuse bronnen, mee in relatie tot de gebiedsdossiers voor grondwaterbeschermingsgebieden.

WP


5

·

Terugdringen van de vervuiling van het oppervlaktewater als gevolg van lozingen vanuit de recreatievaart.

· · · ·

Vuilwatercampagne zomer 2011. Opstellen actieplan vuilwaterinzameling. Stimuleren verbetering vuilwaterinnamestations (bijvoorbeeld door individuele vuilwaterinname). Voorlichting aan gemeenten over gemeentelijke rol/taak bij vuilwaterinzameling.

WP W WP W

·

In 2015 zijn de maatregelen conform de Beslisnota KRW uitgevoerd.

Uitvoeren inrichtingsmaatregelen KRW-beslisnota: · 100 ha oeverinrichting, · 450 ha berging in deelsystemen · 320 ha uitbreiding boezemlanden · minimaal 30 vispassages · 17,3 km beekherstel Linde en Koningsdiep (zie ook deelthema Extreme neerslag) Vaststellen Beleidsnota visstandbeheer

W
17 ha (2 ha) 75 ha (14,5 ha) 53 ha (8 ha) 5 (11 gemalen en 1 stuw) 2,9 km (0 km)

W
17 ha 75 ha 53 ha 5x 2,9 km

W Zwemwater:
· Veilig en gezond zwemmen is mogelijk op de zwemwaterlocaties in Fryslân . · De kwaliteit van het zwemwater is in 2015 minimaal `aanvaardbaar'. Opstellen zwemwaterprofielen en adviezen over te nemen (herstel)maatregelen. Uitvoeren van de benodigde maatregelen om de doelen voor zwemwater te halen. De afspraken hierover worden gemaakt na de opstelling van de zwemwaterprofielen. Jaarlijks aanwijzingsbesluit zwemwaterlocaties.

W

W

WP

WP

P
Onderzoek naar het voorkomen en bestrijden van blauwalgen, binnen de planperiode.

P

WP

WP

Natuur:
· Het Friese oppervlaktewater in de natuurgebieden voldoet aan de kwaliteitseisen voor chemie, ecologie en inrichting.

Uitvoeren inrichtingsmaatregelen KRW-beslisnota in N2000 en EHS-gebieden: oeverareaal en paaiplaatsen, hermeandering van beken en de aanleg van vispassages. Opstellen optimalisatiestudies en afvalwaterakkoorden Regionaal bestuursakkoord waterketen, samen met gemeenten en Vitens: · ondertekening Regionaal bestuursakkoord waterketen, samen met gemeenten en Vitens: · uitvoering

W

W

Waterketen:
· Emissies van de waterketen in Fryslân vormen geen belemmering voor het realiseren van de chemische en ecologische kwaliteit van het oppervlaktewater. · Partijen in de waterketen in Fryslân verrichten hun taken tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten. Door nauw samen te werken, voeren zij hun taken zo doelmatig, inzichtelijk, duurzaam en innovatief mogelijk uit.. · In 2015 is wereldwijd het aantal mensen zonder duurzame toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzienin-

W

W

W (afgerond) WP


6

gen gehalveerd. Dit is millenniumdoelstelling 7 van de Verenigde Naties. Deze doelstelling is opgenomen in het Schokland-akkoord.

Duurzaamheids- en innovatieprogramma's, samen met gemeenten en Vitens: · opstellen Duurzaamheids- en innovatieprogramma's, samen met gemeenten en Vitens: · uitvoering Opstellen beoordelingskader verbrede GRP's

WP (afgerond) WP

P
Uitvoeren Mozambique-project

W Grondwaterkwaliteit:
· Een goede chemische toestand van het grondwater in 2015. De kwaliteit gaat niet achteruit. · Extra bescherming van de kwaliteit van grondwater in grondwaterbeschermingsgebieden tegen verontreinigingen. Opstelling gebiedsdossiers en eventuele aanpassing van grondwaterbeschermingsgebieden.

W

P

P

Communicatie Nieuwsbrieven:
Regelmatig digitale nieuwsbrieven uitbrengen (provincie in overleg met waterschap en gemeenten)

P

P

Website "Fryslân leeft met water"

Gezamenlijk onderhoud van de website

P Gezamenlijke projecten
Organiseren van bijeenkomsten rond gezamenlijke projecten. Het opstellen en afstemmen van persberichten rond gezamenlijke projecten. Proberen gebruik te maken van `sociaal media', zoals Twitter.

P

WP

WP

Integrale projecten Samenwerkingsprogramma, onderdeel provinciaal Merenjarenprogramma landelijk gebied Door middel van integrale oever- en kadeprojecten en projecten in landinrichting en gebiedsontwikkeling wordt uitvoering gegeven aan het Samenwerkingsprogramma pMJP Afstemming en samenwerking over: * masterplannen voor ruimtelijke kwaliteit watersport-

WP

WP

Friese meren project

P

P


7

Integrale voorbereiding en uitvoering

kernen en zwemwaterlocaties; * masterplannen voor de toegangspoorten; * aandacht voor samenwerkingsmogelijkheden bij nieuwe projecten; * programma "Mitigatie ecologie en duurzaamheid"; * verkenning mogelijkheden vispassages bij grote infraprojecten. Een projectvoorstel om te komen tot op elkaar afgestemde (digitale) informatie over projecten en programma's voor integrale projectvoorbereiding en uitvoering.

P (afgerond)

Overige zaken Monitoring:
Afronden opstelling monitoringsplan (beleid- en effectmeting) Opstellen Integrale waterbeheerrapportage.

WP WP P

WP WP P

Vaarwegbeheer:

Voorbereiding aanwijzing vaarwegbeheerders in overleg met waterschap en gemeenten (Implementatie Waterwet) Actualisering algemene calamiteitenplan en de bijbehorende (calamiteiten) Bestrijdingsplannen. Oefeningen en specifieke opleidingen voor de bestrijdingsplannen voor de primaire waterkeringen, peilbeheer en kaden, waterkwaliteit, waterzuivering. De mogelijkheden van uitwisseling van personeel tussen beide organisaties worden in beeld gebracht en onder welke voorwaarden dat vorm kan krijgen (protocol).

Calamiteitenzorg

W

W

Uitwisselingsprogramma ambtelijke diensten

WP

WP


8

---- --