Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
26 april 2011
KNV verheugd over goedkeuring Taxiwet

Vandaag heeft de Tweede Kamer haar kamerbrede goedkeuring gegeven aan de nieuwe Taxiwet. Dit tot grote vreugde en tevredenheid van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi, de landelijke ondernemersvereniging voor het taxivervoer. KNV Taxi is blij met de komst van een doorwrochte wetswijziging, die ook nog eens breed gedragen wordt. Het plan achter de wetswijziging werd door KNV in samenwerking met betrokken organisaties ontwikkeld. Al in 2006 nam KNV Taxi het initiatief om een taskforce op te richten ter verbetering van de kwaliteit en imago van de opstaptaxi (standplaatsen en aanhouden op straat). De Consumentenbond, ROVER, grote steden en taxiondernemers, verenigd in KNV, formuleerden met steun van Stichting Economisch Onderzoek (SEO) een gezamenlijke toekomstvisie, die door toenmalig staatssecretaris Huizinga werd omarmd. Deze visie resulteerde uiteindelijk in de nieuwe Taxiwet. Secretaris van KNV Taxi, Hubert Andela: "Na de mislukte deregulering, is er nu een wet waar de sector wèl vertrouwen in heeft. De reiziger zal straks ook op de standplaatsen in de steden weer volop door prima taxiondernemers worden bediend. De sector gaat zijn gebutste imago herstellen."

Nieuwe bevoegdheden gemeenten
Gemeenten krijgen de bevoegdheid om taxikwaliteit te bevorderen. Zij mogen straks taxiondernemers verplichten om zich bij een nieuwe of bestaande groep aan te sluiten als zij actief willen zijn op de lokale opstapmarkt. De gemeente bepaalt de minimale groepsgrootte, legt vast op welke manier de groep herkenbaar is voor de reiziger en kan daarnaast andere kwaliteitseisen stellen, zoals aan lokale stratenkennis. De groep krijgt een vergunning en is daarmee de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO). Zeker zes gemeenten bereiden al een verordening voor. Een paar weken geleden kondigde Amsterdam al een nieuw taxibeleid aan.

Reiziger weer voorop
Doel van de 'groepsplicht' is in eerste instantie om herkenbaarheid voor de reizigers te verkrijgen. Op die manier wordt het 'reputatiemechanisme' in gang gezet. De groep krijgt namelijk één vergunning. Bij een slechte prestatie van één ondernemer of chauffeur ondervindt de reputatie van de gehele groep daar schade van. Niet alleen met betrekking tot de vergunning, maar het zal ook negatieve commerciële repercussies hebben, want de reiziger zal kiezen voor een groep die beter bevalt.

Aanspreekpunten
Met de groepsvergunning krijgen de gemeenten een duidelijk aanspreekpunt. De lokale taximarkt wordt overzichtelijker en na verloop van tijd zal de 'handhavingslast' voor de gemeentebesturen afnemen. Naar de overtuiging van iedereen die eraan heeft gewerkt, zullen de nieuwe taxiregels van de taximarkt een gewone consumentenmarkt maken. Waarin goede ondernemers veel reizigers naar zich toe weten te trekken en ondernemers met een slechte service hun klanten verliezen. Alle betrokken partijen zien uit naar de inwerkingtreding van de nieuwe regels.



Ingezonden persbericht