Gemeente Utrecht

2011 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
63 Vragen van de heer R. Kuijper
(ingekomen 26 april 2011)

Schriftelijke vragen inzake: Wachten op een ramp in Utrecht?

De fractie Trots op Nederland heeft uit het AD vernomen dat er de komende jaren treinwagons met zeer explosief, brandbaar of giftige inhoud dwars door Utrecht zullen rijden. Volgens het bericht in het AD worden de veiligheidsnormen met een factor vijf overschreden. "Bij Meteren is er een koppeling naar de Betuweroute richting Duitsland. Het is nu vooral steenkool dat door Utrecht gaat. Maar het blijft niet bij steenkool. In 2020 gaan volgens de prognoses 2250 tankwagons met zeer explosief, brandbaar of giftige inhoud via Utrecht naar de Betuweroute. Nu al passeren tankwagons met ethanol de gemeente Utrecht" aldus het bericht uit het Algemeen Dagblad. De fractie van Trots Op Nederland vindt dit een zeer verontrustend bericht en vreest voor de veiligheid van onze inwoners.

Trots op Nederland heeft de volgende vragen :


1. Bent u met TROTS van mening gezien de grote risico's met onze bevolkingsdichtheid, zulke gevaarlijke transporten niet door het centrum van Utrecht dienen te rijden? Zo ja,welke stappen gaat de gemeente hier tegen nemen? Zo nee, waarom niet?


2. Mochten de transporten wel in volle gang doorgaan, kan de gemeente dan garanderen dat de juiste veiligheidsmaatregelen worden genomen om de inwoners van Utrecht optimaal te kunnen beschermen tegen de risico's van dit soort transport? Zo ja,welke veiligheidsmaatregelen zijn dit dan? Zo nee,wat gaat de gemeente doen om dit wel te bereiken?


3. Kan de gemeente Utrecht garanderen dat er door de toename van giftige transporten zoals vastgesteld is volgens de prognose uit het Algemeen Dagblad, er geen toenemende schade aan het milieu in Utrecht wordt aangebracht?


4. Is de gemeente met TROTS van mening dat, mochten de giftige transporten doorgaan GHOR, brandweer en politie getraind moeten zijn om bij rampen met treinen goed op te treden? Zo ja, vind u dat GHOR, brandweer en politie op het moment bekwaam en goed getraind zijn om bij dergelijke rampen op te treden? En wanneer zijn er voor het laatst rampenoefeningen geweest met betrekking tot rampen op het spoor.

---- --