Betaalgedrag van Nederlanders verbeterd, maar nonchalance neemt toe

Persbericht van GGN Holding B.V.

Het betaalgedrag van de Nederlandse consument is verbeterd en het gemiddelde bedrag van betalingsachterstanden is gedaald. Dat blijkt uit de nieuwste meting van creditmanagement organisatie GGN. Na een jaar waarin het betaalgedrag verslechterde en meer consumenten met incassobureaus en deurwaarders te maken kregen, is de financiële situatie van de Nederlandse consument in stabieler vaarwater beland. Tegelijkertijd blijkt dat te laat betalen dit jaar vaker komt door vergeetachtigheid dan door gebrek aan geld. Ook hebben Nederlanders dit jaar minder zicht op de eigen uitgaven dan vorig jaar.

GGN doet jaarlijks onderzoek naar het betaalgedrag in Nederland. Ook dit jaar is gebruik gemaakt van het online panel van Motivaction. In totaal hebben 2.653 respondenten aan het onderzoek meegewerkt, het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 15 tot 65 jaar.

Uit de meting van maart 2011 blijkt dat er het afgelopen jaar minder inkomens zijn gedaald en juist meer inkomens zijn gestegen. Ook zijn Nederlanders weer positiever gestemd over de economie: 34% verwacht dat de economie (verder) zal verbeteren (t.o.v. 28% een jaar geleden). De terughoudendheid in de uitgaven en het zorgvuldiger beheren van de uitgaven en inkomsten vanwege de economische recessie in 2009 en 2010, in combinatie met inkomens die weer stijgen leidt er toe dat men het afgelopen jaar minder schulden heeft gemaakt, minder te laat heeft betaald en men minder in contact is gekomen met incassobureaus en deurwaarders.

BetaalGedragIndex gestegen met 3 punten
De BGX (BetaalGedragIndex) geeft in één oogopslag weer of Nederland het afgelopen jaar beter of slechter is gaan betalen. De BGX staat dit jaar op 80 punten, dat is drie punten hoger dan een jaar geleden. Dit laat zien dat het betaalgedrag is verbeterd. 41% van de Nederlanders betaalt rekeningen wel eens te laat, een jaar geleden was dat nog 44%. Ook het aantal mensen dat continu of regelmatig rood staat, is afgenomen (van 21% bij de meting in maart 2010 naar 17% nu). Het aantal Nederlanders dat nooit rood staat, is gestegen van 36% naar 40%. Het aantal mensen met een betalingsachterstand is weliswaar gelijk gebleven (10%), maar het gemiddelde bedrag van de betalingsachterstand is gedaald van EUR 850,- in oktober 2009 naar EUR 817,- in maart 2010 tot EUR 676,- bij de huidige meting.

Regionale verschillen: beste betalers in westen en zuiden In het westen en zuiden van Nederland is de BGX met 81 punten het hoogst. Ook bij de meting in maart 2010 sprongen de inwoners van deze regio's er uit als nette betalers. Het betaalgedrag in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft zich het afgelopen jaar het sterkst verbeterd, de BGX steeg daar van 73 naar 76 punten. Toch blijven de inwoners van deze steden de slechtste betalers van Nederland, 19% van hen heeft betaalproblemen (t.o.v. 12% landelijk gemiddeld). Meer informatie over regionale verschillen in betaalgedrag: www.ggn.nl/betaaltrend.

Nonchalant met betalen huur en hypotheek
Als er rekeningen te laat worden betaald, is dat steeds minder vaak door een tekort op de rekening (31% t.o.v. 38% vorig jaar). 'Vergeten te betalen' is daarentegen in toenemende mate de oorzaak van niet betaalde rekeningen (42% t.o.v. 38% vorig jaar). Opvallend is dat er dit jaar vooral veel slordiger wordt omgegaan met de betaling van de huur of hypotheek. 16% van de Nederlanders vergeet deze vaste lasten wel eens te betalen. In het onderzoek van een jaar geleden was dat nog 4% (huur) respectievelijk 5% (hypotheek). Ook met de betaling van andere vaste lasten als verzekeringen, energie, telefoon, belasting en water wordt nonchalanter omgegaan.

Contact met incassobureaus en deurwaarders afgenomen De verbetering van het betaalgedrag in de afgelopen 12 maanden heeft er toe geleid dat het contact met incassobureaus is gedaald (van 10% in maart 2010 naar 6% in maart 2011). Bij de meting van maart 2010 bleek een forse toename van het aantal Nederlanders dat te maken kreeg met incassobureaus en deurwaarders. Mensen met een beneden modaal inkomen hebben vaker dan gemiddeld te maken met een incassobureau (12%). Het aantal Nederlanders dat met een deurwaarder te maken kreeg, is gehalveerd van 4% vorig jaar naar 2% nu.

Deurwaarder het meest in actie voor verzekeringspremies Opvallend is de stijging in incasso's voor de verzekeringspremie, deze zijn bijna verdubbeld van 13% een jaar geleden naar 24% nu. Ook de deurwaarder kwam het afgelopen jaar het meest in actie voor het innen van achterstallige verzekeringspremies. 41% van de contacten met deurwaarders had betrekking op verzekeringspremies, vorig jaar was dat slechts bij 15% van de contacten het geval. Een jaar geleden kwam de deurwaarder nog het meest in actie in verband met huurachterstanden, dat is nu niet meer het geval (9% t.o.v. 21% een jaar geleden).

Meer informatie op betaaltrendpagina van GGN
Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden op www.ggn.nl/betaaltrend. Daar is ook meer informatie te vinden over: - Regionale verschillen in betaalgedrag.
- Verwachtingen van Nederlanders over hun pensioen: een kwart maakt zich zorgen! Toch heeft meer dan een derde van de Nederlanders (nog) geen maatregelen genomen om hun pensioen veilig te stellen. - Betaalgedrag in 2025: Nederland krijgt een slechtere betalingsdiscipline door een waardenverschuiving naar hedonistischer gedrag. Waarden als vrijwillig sober leven, rust en huiselijkheid verliezen draagvlak, de binding met de lokale omgeving neemt af en de zelfgerichtheid en het belang van status en zichtbaarheid nemen toe. Hierdoor wordt de groep met het grootste gat in de hand groter en is de verwachting dat de schuldenproblematiek met 3 tot 5% zal toenemen.

Over GGN
GGN is de grootste creditmanagement organisatie in Nederland. Bij GGN werken zo'n 1500 medewerkers, waarvan meer dan de helft als incassospecialist. Daarnaast zijn er 150 (kandidaat) gerechtsdeurwaarders en 55 juristen. GGN is met 28 vestigingen actief in het hele land en biedt als enige partij op landelijk niveau full service creditmanagement: minnelijke incasso en gerechtelijke incasso binnen één organisatie, met eigen kantoren. Maar ook het uit handen nemen van facturatie, het volledige debiteurenbeheer, advies bij het inrichten of verbeteren van het creditmanagementproces, detachering, training en opleiding van debiteurenbeheerders, incassomedewerkers en gerechtsdeurwaarders. De missie van GGN is het verhogen van het ondernemersrendement van haar opdrachtgevers door het voorkomen, beheersbaar maken en terugdringen van debiteurenrisico's.

BetaalGedragIndex
De BGX is samengesteld uit antwoorden op vragen zoals: betaalt men rekeningen weleens te laat? Hoe vaak betaalt men rekeningen te laat? Wat is de hoogte van de betalingsachterstand? Staat men wel eens rood?

*

Links:
http://www.ggn.nl/betaaltrend



Razende Robot Reporter